H
Anonymiserad 239657: [citat] Det skall det göra =)
11 svar · 1,7k läst
·
HogeN
HogeN: pröva med riktigt fint sandpappaer till att få bort omjämnheten av rosten.. sen graffitpulver från snickarpennan elr kol från nån gammal elverktyg "kolborsten"... mall ner till fint damm och gnid det på stängerna det smörjer.. Använd aldrig WD40 elr någon annan smörja för då fastnar spåndammet på dem hela tiden och blir jobbit du kan också skruva isär hållarna på båda sidorna
1 svar · 1,1k läst
P
Anonymiserad 284245: Tänkte skaffa en kyltork till tryckluften i snickeriet. Är det ngn som har efarenhet av dessa? Funkar de tillfredställande om man köper en som kan hantera tex 600L/min och kompressor ger 550? Jag menar, blir det bättre om man går upp i kapacitet på kyltorken, eller kvittar det?
0 svar · 541 läst
Alltgår
Alltgår: Har ni några tips? 100-125 mm backar. Demanders verkar alla tiders men kostar lite mer än jag är sugen på. Mycket pekar mot Kanca. Brandat som Durlach Peddinghaus på en del ställen. Verkar som en seriös firma. 125 mm går att få för 800 kr inkl frakt från Tyskland, ligger på 1300 kr här hemma. [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
stigen
stigen: Där ser man! Hittade den på en Tysk sida som nyhet.
2 svar · 1,3k läst
·
S
snajgel: [citat] Den såg ju intressant ut! Tack!
3 svar · 1,4k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Dålig stämning?
37 svar · 7,4k läst
·
Kim Gyllenhorn
Kim Gyllenhorn: [citat] Neeeej, det har du ju rätt i. Jag skulle ha borr och noterade att de hade bra sortiment bara.
23 svar · 2,6k läst
Stiftet
Stiftet: Jättefin verkstad roligt att få se alla maskinerna som du gjort så fina. Gillar speciellt den vackra bandsågen en gedigen pjäs! Tvåsitssoffan ser inbjudande ut mellan geringsåg och fräs en stunds kontemplation mellan slagen är aldrig fel. Glädjer mig till få se mera.
10 svar · 2,9k läst
·
X
xLnT: [citat] Jag föredrar spännband för stagning, lätta, tar lite plats och man använder dom till mycket mer än stagning ;) Hade aldrig orkat med så smal arbetsyta, skönt att enkelt kunna gå förbi varann och dessutom ha material och verktyg på ställningen. Skönt att det finns olika ställningar :)
48 svar · 7,4k läst
·
X
xLnT: Hej, Jag tycker min maskin slår till handledsskyddet för tidigt. Jag kan tex inte använda slagborrsfunktionen för den löser ut hela tiden. Är det fler som haft detta problem och löst det? Mvh
0 svar · 999 läst
V
vectrex: [citat] 18mm furu är inga som helst problem för den klingan. Jag har kluvit 85mm massiv ek med samma såg och samma klinga (från 2 håll då).
6 svar · 2,5k läst
Strip
Strip: [citat] Tre år senare upptäcker jag att mitt nya Starlock Max blad har en halv millimeter mindre centrumhål än övriga Starlockblad i väskan och därmed inte alls passar på min GOP 40-30. Lätt avhjälpt med en stegborr naturligtvis men frågan är: har jag fått ett sekunda blad, eller är detta gemensamt för alla SL Max tillbehör?
16 svar · 17,9k läst
·
Lime113
Lime113: Om det inte har löst sig så ring Hans. https://www.ejca.se/kontakt
1 svar · 2,5k läst
I
Ivar Nelson: Jag har inte mätt men ca 0.5-1mm Det är inget problem vore det inte för att bladet är långt från justerbordet så attarbetsstycket måste hänga fritt hela vägen fram till bladet om snittet skall bli vinkelrätt. Det är väl därför modernare spar har bladet dikt an justerbordet? D
14 svar · 4,0k läst
·
P
Pillard: Cool lösning! Mitt problem är dock att jag mest av allt behöver lösningen för lister, vilket innebär gering... Men nåt liknande i formen av en säck eller nåt annat som man hänger i bakkant borde göra stor nytta. Som det ser ut nu sprutar den ju ut enorma mängder spån rakt bakåt. Varför den ordinarie dammuppsamlaren sitter uppåt förstår jag mig verkligen inte på
5 svar · 2,1k läst
C
cpalm: [citat] Det funkar, även om det kan bli ett litet "hack". Bara du har något plant under där sågen går genom flisskyddet, så att det inte fransar sig på undersidan.
1 svar · 1,5k läst
Snailman
Snailman: Jag köpte en lift från Tyskland, och även en förlängning. Förlängning är lite missvisande ord, då man byter ut stången i mitten och dess vajer, men det är ganska snabbt gjort, tar väl 5 minuter eller så. Problemet är att med förlängningen monterad så får man lyfta upp skivorna 60 centimeter högre än annars, det betyder att underdelen av skivan ska upp i typ axelhöjd, om man
12 svar · 14,7k läst
J
jihe: Har du testat lite större borr så det centrerar bättre och tar ett bättre spån? Om du ligger för nära i diameter kommer den ju vilja tränga sig in snarare än skära. Tänk också på att rostfria legeringar tenderar att bearbetningshärdas om bearbetningen är för mesig (=gnuggar och lämnar värmen i materialet snarare än transporterar bort den med stora spån), så hård matning och
12 svar · 3,8k läst
S
SaabNiklas: Vill du göra det enkelt, så köp en bra avfettning (inte på macken, utan hos en bilvårdsfirma). Sedan köper du 1-2 gula polersvampar och den polish&sealant jag länkade till. Tvätta bilen riktigt ren, gå på med polish tills du nått det resultat du vill ha. Torka rent. Klart! Prisvärt och enkelt. Tidigare köpte jag Autosmart, Turtle eller Sonax. De var ofta dyrare och krävde mer jobb
4 svar · 3,0k läst
P
Pysslarn: Snubblade över det här hembygget tidigare idag via FOG:en. Byggkostnad (förutsättningen är att prylarna köps i USA) hundra till tvåhundra dollar beroende på om man använder ett eller fem filter och ska enligt egen utsago spöa en motsvarande luftrenare från Powermatic. https://www.shophacks.com/newsletter/the-ultimate-diy-air-filtration-system#/ Får reservera mig utifrån att jag inte
2 svar · 6,5k läst
M
mikeymike7: [citat] Fick du reda på vart blocket kom igrån? letar själv nu :)
3 svar · 3,2k läst
·
N
nmeden: Tack för svaren. Ursäkta om fel forumdel. Benen är fasta. Köpte en bra fogsvans, men jag bidrar nog till att de underanvänds , kanske skulle ge den en chans. :-). Cirkelsågen är nog "ok" ändå. Lyckats köra ett par limfogskivor tämligen rakt med den.
5 svar · 1,3k läst
D
Doc_63: Mm. Inte enkelt det här men tror faktiskt storleken har betydelse, även denna gång. Garaget är inte så stort. Tack för era svar!
3 svar · 1,3k läst
V
vectrex: [citat] Jag menade att dom går att lämna in för slipning för ca 100kr. Man behöver inte köpa ny. Har din varit så sen den var ny låter det ju mer som att det är något fel på den dock.
13 svar · 12,3k läst
slacker
slacker: För att justerar sågen till 0-grader så är det denna skruv du justerar läget på. [bild]
5 svar · 2,7k läst
·
S
Sundberg88: Tack för infon
15 svar · 4,6k läst
anders07
anders07: [citat] Ja, det var så jag tänkte... Jag kan även leda ut luft genom ett tilluftsrör i samma utrymme
31 svar · 19,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.