Hej,
Jag håller på att sätta upp en byggställning och är svårt höjdrädd
Jag tänkte stabilisera den nogsamt och har köpt väggfäste.
Är det bättre att sätta ett väggfäste vinklat ut från väggen eller rakt in mot väggen som beskrivs i anvisningen?
Jag tänker att om väggfästet går "rakt" in i väggen funkar det så att ställningen inte kan välta ut men kanske inte tar upp så mycket av "vinglandet".. funderar på om det är bättre att montera dom snett ut istället..
Eller har någon något annat tips på hur man kan staga?
Det är en modulställning i aluminium som ska ha en arbetshöjd på 7,5 läskiga meter, alltså högsta plattformen på 5.5 meter....
Jag håller på att sätta upp en byggställning och är svårt höjdrädd
Jag tänkte stabilisera den nogsamt och har köpt väggfäste.
Är det bättre att sätta ett väggfäste vinklat ut från väggen eller rakt in mot väggen som beskrivs i anvisningen?
Jag tänker att om väggfästet går "rakt" in i väggen funkar det så att ställningen inte kan välta ut men kanske inte tar upp så mycket av "vinglandet".. funderar på om det är bättre att montera dom snett ut istället..
Eller har någon något annat tips på hur man kan staga?
Det är en modulställning i aluminium som ska ha en arbetshöjd på 7,5 läskiga meter, alltså högsta plattformen på 5.5 meter....
Det blir inte stabilare med sneda väggstag. Vinglet tas upp med diagonalstagen och räcken. Montering och demontering kommer att vara läskigare än att jobba från ställningen. Staga mot väggen redan vid första ramen, under första plattformen. Lyft upp plattformarna underifrån. Sen blir det läskigt med andra laget. Jag vet faktist inte hur man kommer vidare om man är höjdrädd. Be om hjälp?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Hej,
Jag har inga diagonaler utan det är dubbelräcke som ska fungera på samma sätt.
https://www.monzon.se/produkter/modulstallningar-aluminium/artiklar/dubbelracken/
Jag har lite otur att spirorna kommer precis framför fönster vid andra planet men får väl staga så högt jag kan, och sedan under 3:e planet om jag nu kommer till det..
Så jag fattar alltså att väggfästena inte kommer stabilisera ställningen?
Då får jag hoppas det blir bättre när nästa (andra) räcke kommer upp..
Ska bygga en sådan här men 1 meter högra, köpte lite längre spiror.
Har precis lagt upp 2:a plattformen och ska upp där och sätta mer spiror samt räcke men det vinglar mycket där nu... normalt?
Jag har inga diagonaler utan det är dubbelräcke som ska fungera på samma sätt.
https://www.monzon.se/produkter/modulstallningar-aluminium/artiklar/dubbelracken/
Jag har lite otur att spirorna kommer precis framför fönster vid andra planet men får väl staga så högt jag kan, och sedan under 3:e planet om jag nu kommer till det..
Så jag fattar alltså att väggfästena inte kommer stabilisera ställningen?
Då får jag hoppas det blir bättre när nästa (andra) räcke kommer upp..
Ska bygga en sådan här men 1 meter högra, köpte lite längre spiror.
Har precis lagt upp 2:a plattformen och ska upp där och sätta mer spiror samt räcke men det vinglar mycket där nu... normalt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
När du kommer upp och ska lyfta det tredje planet brukar det vingla hel del om du inte fäst ställningen i väggen.
Viktigt är att ställa alla moduler på samma höjd vid start, var noga och mät in det med vattenpass annars kommer det bli problem.
Viktigt är att ställa alla moduler på samma höjd vid start, var noga och mät in det med vattenpass annars kommer det bli problem.
Enligt leverantören ska det inte behövas diagonaler när man har dubbelräcke men behövs eller behövs.. är man rädd så är man..
Ska överväga att komplettera om jag inte vågar gå upp.. trist att frakten blir så dyr
Kan man ha både räcke och diagonalstag samtidigt?
Eller skulle man kunna ha wire med spännare i kransarna i kryss?
Jag har vattnat in ställningen så noga jag kan, ska skruva i väggen nu och se vad som händer..
Ska överväga att komplettera om jag inte vågar gå upp.. trist att frakten blir så dyr
Kan man ha både räcke och diagonalstag samtidigt?
Eller skulle man kunna ha wire med spännare i kransarna i kryss?
Jag har vattnat in ställningen så noga jag kan, ska skruva i väggen nu och se vad som händer..
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Du kommer bli överraskad vad fästet i väggen gör.J stefan100 skrev:Enligt leverantören ska det inte behövas diagonaler när man har dubbelräcke men behövs eller behövs.. är man rädd så är man..
Ska överväga att komplettera om jag inte vågar gå upp.. trist att frakten blir så dyr
Kan man ha både räcke och diagonalstag samtidigt?
Eller skulle man kunna ha wire med spännare i kransarna i kryss?
Jag har vattnat in ställningen så noga jag kan, ska skruva i väggen nu och se vad som händer..
Montera min idag i lite blåst upp till 6m
Sista planet så skaka benen pga hela ställningen vingla och gunga.
Satte stagen i väggen och vipps så blev den helt stabil.
Dubbelräcken räcker inte för stabiliteten, det ska vara ett diagonalstag per våningsplan.J stefan100 skrev:Enligt leverantören ska det inte behövas diagonaler när man har dubbelräcke men behövs eller behövs.. är man rädd så är man..
Ska överväga att komplettera om jag inte vågar gå upp.. trist att frakten blir så dyr
Kan man ha både räcke och diagonalstag samtidigt?
Eller skulle man kunna ha wire med spännare i kransarna i kryss?
Jag har vattnat in ställningen så noga jag kan, ska skruva i väggen nu och se vad som händer..
Ställningen uppfyller säkert kraven på hållbarhet och säkerhet om man monterar enligt anvisning men det kan ju fortfarande röra på sig och upplevas som svajjigt.J stefan100 skrev:
Om man då är höjdrädd och osäker så känns det obehagligt.
Själv är jag inte höjdrädd och har viss vana att gå på ställning och "vet" jag att det är rätt monterat så spelar inte svajjigheten så stor roll men för min sambo var det en process att våga sig upp på ställningen första gångerna när vi byggde om. Sen blev det bättre och bättre för henne efter ett antal timmar på ställningen men helt bekväm med det blev hon aldrig.
I somras när vi hyrde en ställning för att ta en gavel så valde jag att använda en snedsträva per spira på ett alternativt sätt. Jag monterade dem rätt ut från ställningen så att de tog upp kraften utåt. Blev stabilt. Jag är "bara" höjdrädd när det är vingligt. Med kraftiga spännband får man lång diagonalspänning som tar upp slack i ställningen om du har problem med att det rör sig. Har ställningen glapp i låset mellan spirorna så kan man ta spännband för att hålla ihop dessa bättre. Dock så tar allt detta tid att sätta upp men det kan vara värt det om man får en stum ställning som man vågar arbeta hårt på. Allt det hade jag sluppit undan om jag hade gått med på att skruva fast i fasaden som skulle skrapas rent och målas...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
