Hej,
Jag håller på att sätta upp en byggställning och är svårt höjdrädd :(
Jag tänkte stabilisera den nogsamt och har köpt väggfäste.

Är det bättre att sätta ett väggfäste vinklat ut från väggen eller rakt in mot väggen som beskrivs i anvisningen?
Jag tänker att om väggfästet går "rakt" in i väggen funkar det så att ställningen inte kan välta ut men kanske inte tar upp så mycket av "vinglandet".. funderar på om det är bättre att montera dom snett ut istället..

Eller har någon något annat tips på hur man kan staga?
Det är en modulställning i aluminium som ska ha en arbetshöjd på 7,5 läskiga meter, alltså högsta plattformen på 5.5 meter....
 
Heij83
Jag sätter minna fästen rakt in i väggen, det tycker jag gör ställningen väldigt stabil.
Rörelser längsmed ställningen byggs väl bort med snedstag? Har du inte såna?
 
Det blir inte stabilare med sneda väggstag. Vinglet tas upp med diagonalstagen och räcken. Montering och demontering kommer att vara läskigare än att jobba från ställningen. Staga mot väggen redan vid första ramen, under första plattformen. Lyft upp plattformarna underifrån. Sen blir det läskigt med andra laget. Jag vet faktist inte hur man kommer vidare om man är höjdrädd. Be om hjälp?
 
Heij83
Denna ställning har jag fäst i väggen (röda markering) utan diagonal stagen (blåa) hade det inte varit möjligt att gå på den.
Men under monteringen är det lite läskigt då det kan vingla lite.
 
  • Ställning monterad på en gul vägg med röda markeringar och blåa diagonalstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hej,
Jag har inga diagonaler utan det är dubbelräcke som ska fungera på samma sätt.
https://www.monzon.se/produkter/modulstallningar-aluminium/artiklar/dubbelracken/
Jag har lite otur att spirorna kommer precis framför fönster vid andra planet men får väl staga så högt jag kan, och sedan under 3:e planet om jag nu kommer till det..
Så jag fattar alltså att väggfästena inte kommer stabilisera ställningen?
Då får jag hoppas det blir bättre när nästa (andra) räcke kommer upp..
Ska bygga en sådan här men 1 meter högra, köpte lite längre spiror.
Har precis lagt upp 2:a plattformen och ska upp där och sätta mer spiror samt räcke men det vinglar mycket där nu... normalt?

3D-modell av byggställning med måttangivelser, två orange plattformar och inga diagonaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Heij83
När du kommer upp och ska lyfta det tredje planet brukar det vingla hel del om du inte fäst ställningen i väggen.
Viktigt är att ställa alla moduler på samma höjd vid start, var noga och mät in det med vattenpass annars kommer det bli problem.
 
Jag har liknande räcken på min ramställning från samma tillverkare. Ställningen blir betydligt stabilare med diagonalstagen. Du kanske ska överväga att komplettera din ställning?
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Enligt leverantören ska det inte behövas diagonaler när man har dubbelräcke men behövs eller behövs.. är man rädd så är man..
Ska överväga att komplettera om jag inte vågar gå upp.. trist att frakten blir så dyr :(
Kan man ha både räcke och diagonalstag samtidigt?
Eller skulle man kunna ha wire med spännare i kransarna i kryss?

Jag har vattnat in ställningen så noga jag kan, ska skruva i väggen nu och se vad som händer..
 
Heij83
J stefan100 skrev:
Enligt leverantören ska det inte behövas diagonaler när man har dubbelräcke men behövs eller behövs.. är man rädd så är man..
Ska överväga att komplettera om jag inte vågar gå upp.. trist att frakten blir så dyr :(
Kan man ha både räcke och diagonalstag samtidigt?
Eller skulle man kunna ha wire med spännare i kransarna i kryss?

Jag har vattnat in ställningen så noga jag kan, ska skruva i väggen nu och se vad som händer..
Du kommer bli överraskad vad fästet i väggen gör.
Montera min idag i lite blåst upp till 6m
Sista planet så skaka benen pga hela ställningen vingla och gunga.
Satte stagen i väggen och vipps så blev den helt stabil.
 
sunnis
J stefan100 skrev:
Enligt leverantören ska det inte behövas diagonaler när man har dubbelräcke men behövs eller behövs.. är man rädd så är man..
Ska överväga att komplettera om jag inte vågar gå upp.. trist att frakten blir så dyr :(
Kan man ha både räcke och diagonalstag samtidigt?
Eller skulle man kunna ha wire med spännare i kransarna i kryss?

Jag har vattnat in ställningen så noga jag kan, ska skruva i väggen nu och se vad som händer..
Dubbelräcken räcker inte för stabiliteten, det ska vara ett diagonalstag per våningsplan.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Dubbelräcken räcker inte för stabiliteten, det ska vara ett diagonalstag per våningsplan.
Då är det konstigt att man säljer godkända ställningar som på bild och säger räcke ersätter diagonaler, menar du att de inte fungerar?
 
T
J stefan100 skrev:
Då är det konstigt att man säljer godkända ställningar som på bild och säger räcke ersätter diagonaler, menar du att de inte fungerar?
Ställningen uppfyller säkert kraven på hållbarhet och säkerhet om man monterar enligt anvisning men det kan ju fortfarande röra på sig och upplevas som svajjigt.
Om man då är höjdrädd och osäker så känns det obehagligt.

Själv är jag inte höjdrädd och har viss vana att gå på ställning och "vet" jag att det är rätt monterat så spelar inte svajjigheten så stor roll men för min sambo var det en process att våga sig upp på ställningen första gångerna när vi byggde om. Sen blev det bättre och bättre för henne efter ett antal timmar på ställningen men helt bekväm med det blev hon aldrig.
 
I somras när vi hyrde en ställning för att ta en gavel så valde jag att använda en snedsträva per spira på ett alternativt sätt. Jag monterade dem rätt ut från ställningen så att de tog upp kraften utåt. Blev stabilt. Jag är "bara" höjdrädd när det är vingligt. Med kraftiga spännband får man lång diagonalspänning som tar upp slack i ställningen om du har problem med att det rör sig. Har ställningen glapp i låset mellan spirorna så kan man ta spännband för att hålla ihop dessa bättre. Dock så tar allt detta tid att sätta upp men det kan vara värt det om man får en stum ställning som man vågar arbeta hårt på. Allt det hade jag sluppit undan om jag hade gått med på att skruva fast i fasaden som skulle skrapas rent och målas...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.