Jag spikar ihop lite lådor av 7mm plywood, och det händer oftare än jag önskar att jag spikar snett så att spiken tittar ut i lådan. Använder en dyckertpistol som jag annars har för lister, och spiklimmar såklart.

Har någon sett eller byggt någon slags jigg/stöd så att jag lättare kan spika vinkelrätt 3,5mm in från kanten?
 
M -MH- skrev:
Jag spikar ihop lite lådor av 7mm plywood, och det händer oftare än jag önskar att jag spikar snett så att spiken tittar ut i lådan. Använder en dyckertpistol som jag annars har för lister, och spiklimmar såklart.

Har någon sett eller byggt någon slags jigg/stöd så att jag lättare kan spika vinkelrätt 3,5mm in från kanten?
I min erfarenhet så är inte problemet att du skjuter i spiken i sned vinkel utan att oregelbundenheten i trät gör att spiken lever sitt egna liv.

Ett tips är att inte ha längre dyckert än vad som krävs för situationen. För 7mm plywood så räcker 20mm dyckert. Limmar du samtidigt så duger 15mm.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Dyckert från pistol böjer sig ofta höger eller vänster men inte framåt/bakåt beroende på sättet spetsen är klippt. Riktar man pistolen så höger/vänster är i materialets längdriktning slipper man de flesta dikeskörningarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Är nog lättare att hålla vinkelrätt då också. Gäller bara så att man vet var spiken kommer ut, om man skall träffa i mitten av 7 mm.
 
Om du håller pistolen så att du tittar bakifrån framåt så brukar det vara lättare att se var spiken kommer ut ur pistolen. Sedan är spiken styvare på den ledden också.
 
Det där får du nog förklara en gång till. :)
 
Du ska skjuta dyckerten med den bredare sidan lika som tjockleken på materialet. Bakifrån kan du se var dyckerten kommer ut ur pistolen.
 
OK, nu var jag ute och prövade på mitt testobjekt. och det var både lätt at se var spiken skulle hamna och lättare att det inte blev skevt. Lyckades till slut får en spik att titta ut, men då var jag ganska slarvig. (y)
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Fast ändå, två spikar rymde för mig när jag spikade en låda. :cry: Kortare spik är nog bra, tror jag har 35 mm nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.