S
SnickareHobb: För mig blev det bra. Brädorna kanske är lite slätare än sågade, men det gick bra att måla med falu rödfärg. Vi körde en hel vägg på två personer som turades om att köra maskinen. Blev riktigt bra och tog inte många timmar att fräsa väggen och måla den. Det är bra om man kan slå in spikar innan man kör. Speciellt såna som sticker ut. Men maskinen tar även spikar, även om
4 svar · 10,7k läst
R
Rönnis: Hej. det skulle det ju kunnat vara men det är gjutet No 4 1/2. Ohio Tools gjorde ju liknande som Stanley men hade annan nummerbeteckning. Jag fick också experthjälp av "Hyveldoktorn" och kom fram till att högergängningen på djupinställningen på Stanley hyvlarna byttes mot vänstergängat med modell 6 som kom 1888. [citat]
3 svar · 2,0k läst
J
jgna: [citat] Missade visst ett ord. Skickar ett PM till dig.
9 svar · 1,9k läst
N
NoOne2k: Frågan har varit uppe ett antal gånger förut, jag har själv funderat en hel del i frågan men aldrig haft kapitalet till att köpa en maskin. En maskin i storleksklassen 2.5t och mindre är lite vad du skriver i första meningen, en leksak. Den är bra på små villatomter där det är ont om plats. En 5t maskin har avsevärt mycket bättre kapacitet men orsakar inte speciellt mycket större
3 svar · 3,5k läst
nanowire
nanowire: [citat] Vadå såklart? Rätt svårt att veta vad du tänker, särskilt om du skriver något annat. Verkligen ingen anledning för dig att svara snarstucket när någon försöker hjälpa till att reda ut tycker jag. Ska vi föresten tolka det så att du menar något annat än erforderliga också?
4 svar · 2,3k läst
·
S
sinuslinus: [citat] Det är väl för att blinkers är extrautrustning på BMW.
77 svar · 13,3k läst
·
D
Djävulssnickarn: [bild] Så här har jag löst det, har också automatisk rengöring å tömning. När man stänger av sugen så öppnas spjället med tryckluftscylinder och en spånfläkt startar å suger ut spånen. Samtidigt så startar den lilla blå fläkten och blåser luft genom filtret och tryckluft blåser utanpå filtret. Detta fungerar otroligt bra
19 svar · 5,7k läst
·
useless
useless: Det vanliga är väl att verktyg som kombinerar flera funktioner sällan är bra på någon av dom. Skaffa en bra regeldetektor och ett vattenpass eller krysslaser.
3 svar · 2,4k läst
HogeN
HogeN: [citat] mycket medveten.. lite får man göra själv också när vet delar och namn och artikelnr m.m
16 svar · 2,9k läst
·
Blodsoppen
Blodsoppen: [citat] Kurt Olsson hade ett tv program dom hette fådda blommor.
8 svar · 1,2k läst
·
ådal
ådal: Kanske gå loss med vinkelslip istället ifall fogen är så grov?
3 svar · 2,0k läst
P
P-son83: [citat] Har en likadan helt ny. Den beter sig likadant med ett batteri som är urladdat, bytte till ett fulladdat, funkar kanon igen.så jag gissar på att en cell i batteriet är dålig och drar ner spänningen i batteriet under belastning, och då stänger maskinen av, för att skydda batteriet.
7 svar · 3,0k läst
·
useless
useless: Det är lite av det finaste stoftet som följer med dit. Det är väl för lätt för att falla ner i tunnan under cyklonen? Men det är så lite så jag har inte behövt rengöra filtret i dammsugaren en enda gång under min spackelslipning fast jag kör utan påse och det märks ingen försämring i sugkraften än så länge.
12 svar · 5,1k läst
·
J
JFrisk: Det landade i ett helt kit till slut. 24 liters kompressorn på närmare 100dB är inget kul att ha inomhus eller släpa runt och slangen är en hård spiralslnang som alltid tycks aningens för kort. Köpte ett begagnat paket med en liten senco-kompressor med Paslode FN1850.1 pistol. Fick det för 1500kr inklusive frakt med slang, ett paket 50mm dyckert och blåsmunstycke. Det var nog inget
7 svar · 3,1k läst
·
nanowire
nanowire: Upplysande [MEDIA=youtube]HGxWMOP6deo[/MEDIA] Take away är väl att inte dra åt mer än ca 1 till 1,5 sek, annars skjuter det över mål.
9 svar · 5,9k läst
P
peter.linkan: Tack för bra input, men nu har jag redan köpt den. Får kolla på maskerna ni nämner nu tills nästa köp.
11 svar · 5,4k läst
Frustrator
Frustrator: [citat] Alltså jag missar ju inget. 3h slöjd till ikväll och sen från det jag kommit imål till kl 09 dagen efter kan jag sitta o slöjda. Enda missen är att jag inte får tåget att åka via teed på vägen hem och köpa virke vilket annars är tradition.
6 svar · 1,2k läst
·
S
sinuslinus: [citat] Det är meta. ;)
7 svar · 2,0k läst
·
G
Anonymiserad 433451: [citat] Varsågod. Det var så lite så(y)
31 svar · 5,7k läst
·
K
Kane: Också blått som huvuddel av maskinerna förutom en Festool sänksåg, en Festool sticksåg och en Fein multimasin. Bara blått på mätgrejerna/laser. Har inte haft några kvalitetsproblem med dessa. Gillar bredden i sortimentet.
18 svar · 5,8k läst
R
Rikards..: Åhh vad trög jag varit!!! Försökte lite till nu och när man trär ner den i rätt läge så är det ju ett spår där flänsen och de andra två utbuktningarna kan glida i..
3 svar · 871 läst
·
I
ivp: Mycket riktigt Meec maskinen var katastrofal, det kunde till och med en amatör som jag avgöra. Kamasan är mer tveksamt, jag har ingen riktig känsla för hur mycket det är ok att den flexar när man trycker på den i sidled. Hade ingen kompis med som kunde hjälpa att filma så det är rikigt usla vinklar i början av filmen när jag försöker jonglera kombinations vinkelhaken, spaken och
4 svar · 1,5k läst
·
L
Lars-Erik Ivarsson: Jag behöver hjälp med reservdelar och instruktion. Eller någon som kan hjälpa mig. Jag får igång den men så fort jag vrider på drivningen så stannar den. Om bränslekranen är på så vill det rinna igenom
0 svar · 596 läst
R
roli: Skulle vilja påstå att förborra i berg är bästa sättet att fördärva det grövre borret. Fråga mig inte varför jag vet detta...
26 svar · 5,5k läst
L
larshk48: Har tagit bort låsskruven från stoppbrickan på den gängade stången. Borde det inte då gå att få bort brickan från stången. På min maskin går den bara att vrida ett kvarts varv. Vad jag förstår är det en gängad stoppbricka som skruvas upp eller ner på stången.
2 svar · 1,2k läst
S
Stuff: Jag har den skruvdragaren och är väl hyfsat nöjd. Rätt stark men jag har också rensat växelkuset från kuggar en gång. Körde dosfräs i plankvägg och träffade en grov spik, sen lät skruvdragaren som en marackas. Hade dock tur och fick det åtgärdat på garanti. Den är som sagt något tyngre än sina konkurrenter. Ska man skruva en längre stund känner man skillnad. Oavsett om du
4 svar · 3,8k läst
D
Djävulssnickarn: De där små sugarna fungerar riktigt bra om man har små maskiner, köpte nyligen en 750w som hette Maktek, den suger riktigt bra genom ett 100mm rör. Har den till de små maskinerna i lilla snickeriet i källaren, klarar av det riktigt bra. Stammen är ett 110mm avloppsrör. Men vill man ha hårt sug behöver man förstås större grejer, har en spånsug på 15kw i stora snickeriet som suger
6 svar · 3,6k läst
Frustrator
Frustrator: [citat] Troligtvis inte. Men inte oväntat med tanke på Lidls kvalitetskontroller (eller avsaknaden av det). Gå tillbaka till butiken och visa/fråga dem.
1 svar · 1,4k läst
DonPablo
DonPablo: Hikoki ser nästan ut som en kopia på dewalten
34 svar · 33,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Dom som reparerar gamla räknemaskiner eller mekaniska ur kan hjälpa dig. Beckad harts är den vanligaste orsaken till felfunktion. Symaskinsolja är nog inte att rekomendera för det beckar ihop också. Stelningen är en icke-reversibel oxidation. Vad jag förstod från mina youtube-besök så går det inte att lösa i reningsbad eller ens ultraljudsbad. Det är mekanisk rengöring som gäller.
1 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.