Hallåhallå alla kunniga!
Skulle behöva lite vägledning angående vad som kan ha börjat strula med min batteridrivna DeWalt tigersåg. Funkade alldeles utmärkt tills för någon dag sedan då jag kapade några grenar och den började helt plötsligt bete sig underligt.
Man kan stegvis få upp momentum till en viss gräns, där den lägger av helt. Försöker man gå till max direkt så lägger den av direkt. Man skulle kunna tro att den lägger av när man når ett visst RPM. Jag slänger in en video som visar problematiken.
Det finns helt säkert en logisk förklaring som någon mer erfaren sitter inne på!
Skulle behöva lite vägledning angående vad som kan ha börjat strula med min batteridrivna DeWalt tigersåg. Funkade alldeles utmärkt tills för någon dag sedan då jag kapade några grenar och den började helt plötsligt bete sig underligt.
Man kan stegvis få upp momentum till en viss gräns, där den lägger av helt. Försöker man gå till max direkt så lägger den av direkt. Man skulle kunna tro att den lägger av när man når ett visst RPM. Jag slänger in en video som visar problematiken.
Det finns helt säkert en logisk förklaring som någon mer erfaren sitter inne på!
Ett vanlig fel på dom sågarna är att muttrarna på axeln lossnar inne i växellådan.
Om du öppnar maskinen, skruvar av ena sidan av skalet, så finns det hål med gummi-lock i växelhuset. Petar man ur locken så kommer man åt muttrarna och kan se om dom är lösa.
Locken är nr 37 på sprängskissen och muttrarna är nr 33.
Skulle dom vara lösa så får du skruva av toppen på växelhuset så du kommer åt att hålla emot skruvarna. Sätt gärna på lite gänglåsning med.
Svårt att avgöra på videon om det är i växellådan, men värt att kolla.
Om du öppnar maskinen, skruvar av ena sidan av skalet, så finns det hål med gummi-lock i växelhuset. Petar man ur locken så kommer man åt muttrarna och kan se om dom är lösa.
Locken är nr 37 på sprängskissen och muttrarna är nr 33.
Skulle dom vara lösa så får du skruva av toppen på växelhuset så du kommer åt att hålla emot skruvarna. Sätt gärna på lite gänglåsning med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att avgöra på videon om det är i växellådan, men värt att kolla.
Redigerat:
Inte testat med ett annat batteri då jag inte har något annat med samma dimension dessvärre. Förmodar att laddningssatsen som man sätter batteriet i (och kan visa status på batteriet) kanske inte är att lita på till hundra procent i det här fallet?P P-son83 skrev:
Har en likadan helt ny.martinhq skrev:
Den beter sig likadant med ett batteri som är urladdat, bytte till ett fulladdat, funkar kanon igen.så jag gissar på att en cell i batteriet är dålig och drar ner spänningen i batteriet under belastning, och då stänger maskinen av, för att skydda batteriet.
Klicka här för att svara