Verktyg & Maskiner
poba53: Instämmer med övriga inlägg i denna tråd. Men är Du ute efter en tryckluftsdriven eller elektrisk spärrmutterdragare? Själv använder jag bara min Bahco BP821 (max 69Nm) vid trånga arbeten i motorrummet för att skruva in och av för att vinna tid/ork i obekväma arbetsställningar. Dock har denna tryckluftsdragare för lågt vridmoment för att lossa fastrostade skruv/muttrar så det
FredrikR: [citat] Det finns latex i flera vita nyanser. ;)(y) Stockholmsvit och listvit.
erkka: Jo det blev reklamation. Bra personal o inget gnäll från deras sida utan fick ut en ny som verkade vara i bättre skick. Så eloge till jula faktiskt
jarlh: Jag såg det, Men jag tänkte att jag inte behöver använda just den. När jag sommarjobbade på verkstad i min ungdom fick jag lära mig att undvika ski(f)tnycklar.
S_B_O: Min Bosch GOP 18V-EC har börjat bete sig lite konstigt. Vill inte starta och stannar ibland efter någon sekund. Men när dem väl är igång kör den på utan problem. Så jag tog loss främre delen igår för att se om det var något skräp som störde. Hittade inget speciellt men däremot såg jag en del av bladen som syns på bilden såg trasiga ut, som att de brutits av. Är det här något
Kirtap66: [citat] Tusen tack för det tipset. Var på väg att åka och reklamera.
Dilato: Alternativ https://www.maskinklippet.se/maskiner-verktyg/elverk-tillbehor/elverk/elverk-al-ko-2500-c
Anonymiserad 433451: [citat] Eller Robin som de kallades ett tag. Honda jagar dessa kopior men är svåra att stoppa.. Finns en som säljer Kina kopior av Honda på nätet här i Sverige.. Det är likadana motorer men har ingen miljöklassning...
Toye_: Vi får ibland in Millwaukee maskiner köpta i usa som kunder vill laga, dom funkar med svenska batterier. Men reservdelar kan inte vi köpa genom Milwaukee, dom har bara till eu maskiner och tar inte hem från usa.
morr: Gjorde så här. Fortfarande smått förundrad att jag inte har tänkt på det tidigare [bild]
fsn: [citat] Det går att svetsa lite rostfritt MIG med ren argon med till nöds men det blir matt och konstigt, det är väl en fråga om temperatur. Man kan korrigera det lite med effekten har jag fått veta. Själv är jag på tog för usel svetsare för att lyckas med det även om jag har provat att svetsa både rostfritt och aluminium med MIG.
trojlee: [citat] [bild] Hittade denna som verkar gå att montera på klyvsågen(xc10), annars har jag mest sett 3d-printade.
FredrikR: [citat] Dom kostar normalt sett inte många 10or att köpa, men testa sälj dom i paket, kanske någon som är i behov av nåt du har.(y)
Thealternative: De sa inget om det, var väldigt kortfattade svar då de säkert är mer intresserade av att sälja deras nya maskiner än att hjälpa oss laga deras gamla
Frustrator: [citat] Typ så. Den funkar helt ok till rätt mycket. Lite svår att svarva skålar på, men bordsben och liknande funkar rätt bra. Bulta fast den i något tungt bara. Den är lite lätt och hoppar lätt iväg om man har för ojämna stycken.
bjornhallberg: Har det hänt något på den här fronten sedan 2011? Jag tänkte testa spikpistol och letar efter billiga / bra 21 graders spik. Ser på recensionerna på Jula och Clas Ohlson att folk klagar på plast som fastnar precis som för folket i den här tråden. Eller att de helt enkelt fastnar i vissa pistoler. Erfarenheter? Speciellt Clas Ohlson kanske kan vara intressant nästa gång de har
thomasek: Kvalitetsverktyg är alltid en glädje, det kan man inte komma ifrån. Ser väldigt trevliga ut, vill ha... Väntar ett tag känns orimligt att de ska kunna hålla den prisnivån över tid. Man vill ju ha lite volym på försäljningen också.
Ohchips: En klinga lossas åt samma håll som den roterar. Det finns undantag, men det är väldigt ovanligt. Har du testat att värma den lite? Då skallen ser lite "trött" ut redan, så gör det ju inget om rörtången åker fram heller.
Ohchips: Bort med klingskyddet, sen sitter väl klingan med en skruv med insexnyckel? Lossa moturs. Sen har du en bricka och klingflänsen, sen är det bara ta bort klingan. Men vet ju inte riktigt om meec har så. En bild vore bra om det inte ser ut som jag gissar nu. Lycka till!(y)
Fario: Jag har Biltemas pistol för 16 GA och den gör sitt jobb. Fick byta eftersom den första jag köpte plötsligt låste sig efter att ha använts vid några tillfällen och jag fick inte ordning på den. Inga problem att byta den och den nuvarande har inte krånglat på tre år. Så för det priset (typ 400 spånn?) är jag nöjd*. * Jag får erkänna att jag skrattade som ett litet lyckligt barn
halj: De funkar bra såvitt jag vet men kan vara lite problematiskt då vissa tillverkare har elektroniken för att skydda batteriet i verktyget. Ett batteri kan eventuellt laddas ur för mycket och ta skada om man kör det i ett annat märkes verktyg.
heimlaga: Vissa människor kan snickra på kombimaskin medan andra inte kan. Det handlar mycket om hur systematisk man är i sitt arbetssätt. Därför får du vara beredd på att folk bedömer bruksvärdet väldigt olika på din maskin.
amatörsmurf: [citat] Jag valde trefas. Om du inte har det i huset så kolla vad det kostar att dra in. Jag gjorde det för många år sedan efter att ha tvekat länge. Det var inte så dyrt som jag trodde och jag ser att maskinen med 230 V kostar 950 kronor mer, något man kan lägga på installation istället. Sågen är jag helt nöjd med. Det enda negativa jag kan komma på är att undersidan av bordet var
HM2020: Såg nu att man får 500:- cashback från Bosch om man handlar för över 3500:- . Detta gör då valet enkelt? Köra på Bosch med bord.
JFrisk: Jag lyfter denna tråd lite igen. Finns det någon förteckning över alla "standardbett" Kollar man t.ex. Luna har de en bild med numrerade bett: [bild] En del av dessa är ganska självklara medan några ser ut som profil och kontraprofil (98 & 99?) Vissa ser ut som dubbla profiler där man använder antingen övre eller undre halvan? Att bara titta på en bild på detta sett har jag väldigt