Verktyg & Maskiner
Backhouse1: [citat] Hej, hittade din tråd nu och är på jakt efter samma. blev det någon lycka?
Gustav Olsson: [citat] Håller med, jag lyckas inte heller hitta vad som skiljer de båda åt.
jkings: [citat] Ah sorry för min sega skalle! Tack snälla
mrmlz: ... fan man kanske borde köpa sig en tång eller två :) Mycket fint!
maglin: Jag lyckades också skjuta fel så att flera spikar fastnade. fick byta del 24 på denna skissen. https://www.mtmc.co.uk/Makita-DPT353Z-Cordless-Pin-Nailer-Spare-Parts__p-138023.aspx Köpte en extra i reserv då den tar stryk om man inte rensar när det fastnat utan försöker skjuta vidare. Var enkelt att byta själv så ingen onödig teknikerkostnad tillkom :)
PetterEl: Enkäten är stängd nu, vet inte hur man tar bort trådar så skriver en liten kommentar istället :)
Düsseldorff: [citat] Fan va härligt att svaret inte uteblev! Tråden bara flöt på som om det gått fem minuter, inte fem år! :rofl:
fredand44: Hej Jag har kört med en rapid 13, då jag fäste "windyn" då jag byggt garage och tilläggas isolerat fasad och mycket mer. Tyvärr har den pajjat nu köpte en likvärdig på biltema med ny fiffig funktion, avtryckare. Den pistolen har oxå funkat fint. Mvh Fredrik
Djävulssnickarn: Har läst lite om den nu å Atlas LE kompressorn verkar inte ha avlastningsventilerna inbyggda i cylindrarna som min har. Å så tror jag att avlastningsventilen är NO kopplad för min kompressor avlastas när det kommer luft in i avlastningsventilerna.
ÅkeSun: Lite vid sidan, men värt att tänka på Jag läste om en kille som hade samlat alla bruksanvisningar i en låda längst in i verkstaden. När han fick inbrott accepterade försäkringsbolaget manualsamlingen som en inventarieförteckning och betalade snällt ut för allt som saknades
Zixten: Två andra alternativ... https://www.hylte-lantman.com/genzo-skotork-uv-dry https://www.hylte-lantman.com/genzo-dry-ozon-skotork
kallabaz: [citat] Eftersom jag kör släp ofta har box bakom bilen inte varit ett alternativ. Mjuk box känns som att man inte har något stöldskydd alls. En plastbit är i alla fall ett litet hinder. En fräsch exakt kopia av de gamla smala thuleboxarna hade varit det bästa.
hobbs: [citat] Tack! Blev rätt bra, och framförallt stabilt. Skall förhoppningsvis få flytta in i någon bod eller skjul framöver, men tillsvidare är det presenning som gäller.
BlueX: Låsspaken till djupjusteringen på min GOF 1250 LCE ändrar läge, och rätt snabbt är låsläget långt ut från maskinen och det finns ingen frigång kvar (ni som har maskinen förstår förhoppningsvis vad jag menar). Det finns en justerskruv under handtaget, som syns om man skruvar av handtaget (se bifogade foton). Jag kan justera läget, men det ändrar sig lika snabbt igen. Låsspaken är
peter.linkan: Otroligt.. Hade vägarna förbi Hornbach och hittade exakt samma maskin, bosch gsr 18v-55 fast med 2st 4Ah batteri istället för Bauhaus som hade 2 st 2Ah batteri, för exakt samma pris. Var inte ens rea, det var deras ordinarie pris. Aldrig mer Bauhaus..
Pysslarn: Hej Thomas Välkommen till Byggahus! Nu har du hamnat i fel underforum med din fråga som ju rör en maskin. Den hör hemma i i underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" och om den flyttas dit är det större chans att du får vettiga svar på din fråga eftersom det är där alla (vi) verktygs- och maskinnördar hänger. Vi ska se om moderatorn kan hjälpa till... Lycka till med din fråga!
DANNE_K_: [citat] Tack. Nej tyvärr så har jag inget förslag, mer än den jag nämner i tråden med bygget.
JonasJN: Någon uppdatering gällande ursprungsfrågan? Är 485 nyare och därmed ev. det "bättre" valet?
klementin: [citat] Japp, det ska monteras på! Jag tänker köra utomhus så kan det få damma (betongen) och gnistra (aluminiumet).
FredrikR: I den här tråden/inlägget avhandlas GKF12-8 https://www.byggahus.se/forum/threads/batteridriven-fraes-bosch-12v-eller-ryobi-18v.333525/#post-3187706 Det är lite tester mm. som kanske kan tala för eller emot ett köp. ;)(y)
FredrikR: [citat] Du svarar på en ett år gammal tråd, bara så du vet. (y)
Djävulssnickarn: Snyggt såna där ventiler har jag också gjort. Min huvudstam/fördelningslåda är också i trä. Från den går avloppsrör ut till maskinerna
A-Man_08: [citat] 5-56 och WD-40 är inga bra smörjmedel, kan möjligtvis lossa om det sitter fast men sedan vill du ha på permanent smörjmedel.
lerpoel: [citat] Det låter ju föredömligt enkelt. Får hoppas de inte har krånglat till det mer än så senare.
BSOD: Nya kol finns att köpa på amazon ebay aliexpress. Har för mig att Clas Ohlson har ett hyggligt sortiment med. Vet inte om det möjligtvis skulle kunna vara tecken på en felande kondensator, om en sådan finns.
HCX: Har haft denna slipmaskin över 30 år men nu börjar det bli med åren och det ser svårt ut att få fatt på de slitdelar jag behöver. Vilka alternativ finns på marknaden i dag? [bild]