Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Godkväll forumet!
Har införskaffat en "turbo cyklon" från alibaba och tänkte givetvis börja använda den så snart det går. Har dock en fundering och det gäller val av behållare.
Vad rekommenderar ni?
Vill inte att den ska vara jätteliten så att man behöver tömma hela tiden, samtidigt ska det vara smidigt när den väl ska tömmas.
Tack på förhand
Har införskaffat en "turbo cyklon" från alibaba och tänkte givetvis börja använda den så snart det går. Har dock en fundering och det gäller val av behållare.
Vad rekommenderar ni?
Vill inte att den ska vara jätteliten så att man behöver tömma hela tiden, samtidigt ska det vara smidigt när den väl ska tömmas.
Tack på förhand
Verktygstokig
· Halland
· 8 304 inlägg
Jag har en låda byggd av plywood.S Sandwich11 skrev:Godkväll forumet!
Vad rekommenderar ni?
Tack på förhand
Då kan man lätt bygga till en storlek som passar en.
Jag vet inte vad en turbocyklon är.
Min cyklon som är byggd efter Bill Pentz ritningar och antagligen är en hel del större tömmer spånet i 200 liters plåtfat med löstagbart lock. Faten har innehållit äppeljuicekoncentrat. Ett lock med hål i sitter fast under cyklonen och så byter man snabbt och enkelt tunna under det.
Min cyklon som är byggd efter Bill Pentz ritningar och antagligen är en hel del större tömmer spånet i 200 liters plåtfat med löstagbart lock. Faten har innehållit äppeljuicekoncentrat. Ett lock med hål i sitter fast under cyklonen och så byter man snabbt och enkelt tunna under det.
Inte cyklon B hoppas jagS Sandwich11 skrev:Godkväll forumet!
Vad rekommenderar ni?
Tack på förhand
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Så här ser min lösning ut. Tycker att det är en ganska bra storlek. Osb är inte lufttätt, så jag har lagt på två lager trälim på insidan (hade ingen lack hemma) så har du plywood är det ett bättre material. Det måste vara lufttätt, så glöm inte heller tätning mot locket, det gör stor skillnad för funktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 304 inlägg
Hur skulle det vara med 20 liters målfärgsämbar av plåt till en sådär liten cyklon?
Alternativt en av de där föravskiljarpytsarna som folk köper för att suga aska med och som inte fungerar ordentligt och därför ligger i alla skrotinsamlingar?
Alternativt en av de där föravskiljarpytsarna som folk köper för att suga aska med och som inte fungerar ordentligt och därför ligger i alla skrotinsamlingar?
Verktygstokig
· Halland
· 8 304 inlägg
En fyrkantig låda utnyttjar utrymmet effektivare tänker jag. Min var större från början men nu nerkapad till ca 50cm höjd, 40*40cm i fyrkant.H heimlaga skrev:
Lådan blir då relativt lätthanterlig och rymmer ca 80liter.
Jag kör två https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...l-murarverktyg/hinkar-och-baljor/hink-164010/ i varandra med ett lock ovanpå. Den undre sitter fast i spännband på grovdammsugaren. Då kan jag dra runt det hyfsat enkelt, man ser hur mycket som är i samt lätt att tömma.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Hej!C capture skrev:
Vad är anledningen till att du har två i varandra? Att det ska bli stadigare?
Mvh Mackk
För den som vill använda plastbehållare och vill undvika implodering, så finns färdiga antiplasthinkskrynkelventiler att köpa på amazon. Nu hittar jag ingen, men det är en sån som sitter på den här man kan köpa löst:
https://www.amazon.se/DUST-COMMANDE...s=dust+collector+valve&qid=1632676584&sr=8-16
https://www.amazon.se/DUST-COMMANDE...s=dust+collector+valve&qid=1632676584&sr=8-16
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Jag blev precis klar med min installation, jag körde med överblivet spirorör (160mm i diameter). För att tömma hänger jag en säck under och öppnar en engensnickard blastgate i botten av röret. Rören blev lite avgasrör från Biltema.2 tum gick fint att trycka in i zyklonen om man värmde den lite först.