Jag har fixat några rum och ska sätta lite dörrfoder, taklister och golvsockel.
Har aldrig någonsin saknat spik/dyckertpistol (eller ja, kanske lite då jag spikade stav-parkettgolv, men gick bra för hand).

I alla fall funderar jag nu på om inte jobbet blir roligare med en pistol.

Just nu handhar det om 1½ dörröppning och sockel och taklist i ett litet rum. Senare ½ dörröppning och list och sockel i ett kök, sannolikt mest skåp och väldigt lite rena väggar där.

Så, inga stora mängder men antagligen uppdelat över lång tid.

Har högljudd kompressor med "stor" tank sen tidigare.

Gillar att arbeta med bra verktyg och avskyr arbeta med dåliga. Har ångrat ett och annat dåligt inköp men nog aldrig ångrat att jag lagt för mycket pengar på ett dyrt verktyg som används för lite.

Nåja, med denna bakgrund funderar jag på om jag alls nejder behöver en dyckertpistol och då vilken? Har lite bevakningar på blocket men kommer inte så mycket.

Blir jag nöjd med billigast möjliga tryckluftspistol för 300kr eller har de för mycket konstigheter för sig?

Har dragit deWalt 18V batterier och tycker de pistolerna får bra kritik, men lite mycket pengar.

Även sett någon Senco begagnad till bättre pris, men är ju gas som tycks åldras, är det en urdålig lösning om den används lite och sällan? Eller hittar man alla möjliga användningsområden om det plötsligt är snabbt och lätt att spika? Lim-fixering etc.

Hyra är kanske det mest rimliga, men har inget precis i närheten och vill kunna vara lite spontan om det plötsligt kommer en arbetslucka...

Är det en bra idé att köpa något dyrare begagnat och (mot förmodan) sälja när pågående projekt är slut? Eller klarar jag mig utan för mycket irritation på billigaste biltema pnenumatisk?

Onödigt billig och helt OK
Blå och svart luftdriven dyckertpistol från Biltema, modellnummer 15-530, med prisangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lite den jag var inne på, är den bra nog att vara till större hjälp än irritation?

Kan den skjuta spik med "symetrisk"skalle eller är det bara rektangulär? Hur vet man vilka spik de kan skjuta? Rund/kvadratisk målad (vit) etc?

J JFrisk skrev:
Lite den jag var inne på, är den bra nog att vara till större hjälp än irritation?

Kan den skjuta spik med "symetrisk"skalle eller är det bara rektangulär? Hur vet man vilka spik de kan skjuta? Rund/kvadratisk målad (vit) etc?
Skjuta foder etc? Där skjuter man nog inte spik.
Då är diskret dyckert storlek 18g OK.

Redigerat:
F FDT skrev:
Skjuta foder etc? Där skjuter man inte spik.
Då är dyckert storlek 18g OK.
Jag såg dyckert som en form av spik, det kanske är fel? Det var ju just 18g jag efterlyste. I alla fall verkade biltemas dyckertpistol skjuta dyckert med skalle på 1x1,2mm, hade hellre haft rund eller kvadratisk än rektangulär, kan biltemas skjuta det? Hur vet jag vilken pistol som kan skjuta vad?

Jag tror inte att det är så lätt att hitta symmetrisk dyckert till dyckertpistol. Till större spikpistoler är spiken bandad, men när det gäller dyckert sitter dom ihop likt häftklammer. Jag har förövrigt en sån som FDT länkar från Biltema, den tycker jag funkar tillfredsställande, men då har jag i och för sig aldrig testat en dyrare variant.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Jag skippade biltema-pickan och körde på en Basso B18 istället inför ett lite större projekt.. En riktigt smidig picka med lite lägre vikt.. Jag kör med biltemas dyckert däremot, har skjutit tusentals av dem med basson utan ett enda problem.

Priset på biltema-pickan är helt klart svårslaget däremot.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Det landade i ett helt kit till slut. 24 liters kompressorn på närmare 100dB är inget kul att ha inomhus eller släpa runt och slangen är en hård spiralslnang som alltid tycks aningens för kort. Köpte ett begagnat paket med en liten senco-kompressor med Paslode FN1850.1 pistol. Fick det för 1500kr inklusive frakt med slang, ett paket 50mm dyckert och blåsmunstycke. Det var nog inget superfynd men känns OK. Skönt med en tyst kompressor som lättare går flytta runt, även om tanken kanske känns i minsta laget och fyllnads-hastigheten är lite begränsad. Känns på något sätt bra att inte stötta "kina-dominansen" även om säkert ägen dessa prylar är tillverkade där kanske i alla fall utvecklingen skett på annat håll.

Testade spika lite spillbitar och kändes klart snabbt, smidigt och ganska kul. Satt bra hårt också.
Senco-kompressor med pistol, dyckertpaket och blåsmunstycke på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lukemc och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.