Verktyg & Maskiner
Hep: [citat] Bandet ser i mina ögon ut som ”alla andra”, så det blir nog bra. Jag beställer, försöker och om jag behöver en lektion tar jag mig några kilometer söderut och söker upp dig för en lektion.
Djävulssnickarn: Min kompressor som jag frågade om är en Biab med 11kw motor som kommer att köras i stort sett dagligen. Då fick jag till svar att den bör stå i ett uppvärmt utrymme för att förhindra isbildning i ventiler samt att oljan blir trög så den inte orkar starta. Därav hamnade den i källaren istället för i kallförrådet
Dan_Johansson: [citat] Haha.. :seenoevil: Jag läste "avfuktare"... Får nog somna om helt enkelt...
JFrisk: [citat] Skönt! Då bör ju inte möjligheten till funktionen innebära några större nackdelar på den maskinen. Vet inte hur det är på min sladd-borrmaskinen med slag men på skruvdragaren är det alltid ett par mm "fjädring" oavsett om funktionen är aktiv eller ej, därav frågan.
vanpire: [citat] Snyggt! Vilken tjocklek är det på skivan som du bockat till?
pyro: Borde inte en tångnyckel vara bra på detta? Tänker då den får bra anläggning på de platta ytorna istället för att bara jobba på hörnorna som en fas nyckel skulle göra.
hapazard: Sen går det ju såklart att späda linoljefärg, men ytan påverkas och blir mattare. (men håller med ovan att det verkar vådligt med linoljefärg på källarväggar, kan ju mögla trots allt).
Djävulssnickarn: [bild] Här är slamavskiljaren. Här ser man också avloppsslangen från diskmaskinen som är längst till vänster
Unikt namn: Rapid ALU953 skjuter både fintrådsklammer Nr. 53, 6-14 mm samt dyckert Nr. 8, 15 mm. Men den spiken kanske har för smal skalle för ditt ändamål?
E_W: Jo, med Jänkarnas centernolla system får man ju ut 220V på deras högvolts lina. En bra kapslad skyddstrafo för kontinuerligt bruk som skulle duga till detta för de mindre maskinerna kostar runt 3K importerad hit senast jag kollade. Båtfrakt är nog vad som gäller. Jag är väldigt sugen på dessa "Helical Heads" de gör reklam för i staterna, dessa verkar ligga på runt 5K komplett med
BlueX: Jag köpte en sån här väggfläkt, som jag monterade framför befintlig luftventil i väggen: Östberg KVFU 125 C 6 m Flexslang vit 125 mm/m VMF till en hemmagjord huv som jag placerar där jag behöver. När jag tar bort slangen så funkar ventilationen som vanligt. Denna används INTE för svetsning! [bild]
NiclasPark: Hej Är det någon här som använder denna bordsågen och kan ge lite feedback. https://www.bauhaus.se/bordcirkelsag-hikoki-c10rj-1500w?gclid=CjwKCAjw_tWRBhAwEiwALxFPoUw-kct7R3VzVtQwuwaKTR6IzPPjFNbJmYoInQJdNwz9AkkAjKMiXRoCjHEQAvD_BwE#go-to-description
Alfredo: [citat] Lidl har ibland sen sladdlös variant till mycket lågt pris. Jag har en sådan men knappt testat den så jag kan egentligen inte ge något utlåtande. [citat] Jag håller med. Gillar normalt kvalitetsverktyg men dremelkopior duger faktiskt för mig.
HogeN: [citat] det där är inget att oroa sig för men såklart "lika barn leka bäst" men så länge fotstativet står plant med hjälp av libel som du har på bilden och lasern är olåst så fixar det sig själv.. punkten är mest för rörgubben / om du har en speciel punkt du vill utgå ifrån så du är säker på att du ställer lasern rätt
AudiTT: Har en ovanstående kompressor som nupit/skuret. Efter att jag kunnat rotera den manuellt går den nu runt igen, skulle dock vilja ta isär o byta lager. Elmotor o kompressor hus är integrerade men min fråga är hur jag får loss vevslängen från elmotorn axel. Är den krympt på axeln, eller sitter den fast på annat sätt? Ngn som plockat isär...?
Hep: Jag har Ryobin och har inget kardborrfäste. Fast det tar en halv minut extra att byta, så det är inget problem på riktigt. Förmodligen är de tre precis lika bra/dåliga, och om det är exakt samma kan du nog enkelt kolla. Gjutformen de använt för min är långt ifrån perfekt, så kollar man under ser man tydliga knasigheter. Lyft på de andra och kolla om de är samma mönster där. Jag
Kimajo: [citat] Hoppas på det! Väntar fortfarande på att få se den ordentligt:)
Fairlane: Att köra dubbfria vinterdäck på sommaren för att slippa jobbet att byta är riktigt dumt. Här är en artikel som visar på svagheter som längre bromssträcka , sämre stabilitet, ökad risk för vattenplaning och så sämre ekonomi: länk Bromssträckan vid våt vägbana från 80 km/h blev 42% längre (39% vid torrt väglag). För den som tänker "jag kör lite lugnare bara så kan man
T_S: Hej! Skriver här istället för att skapa en ny tråd. Fick mig en Emco rex b20. Den startar när man trycker och håller i knappen, men håller sig inte i påsatt läge Tänker att jag ska byta ut hela startprylen till en ny. Det finns ju en reverse knapp också, behövs den? Jag hittar nämligen bara start/stopp att köpa. Tacksam ifall någon mer kunnig kan visa mig vad och var jag kan köpa
bulleribock: [citat] De har några olika [MEDIA=youtube]Le0x4Rnj5g4[/MEDIA] [MEDIA=youtube]HM4J1KyqP5Y[/MEDIA]
Verga: Tack för svaren, beställde precis en klinga anpassad för maskinen och håller mig ifrån att byta mellan maskinerna.
Bart: Jag har haft problem sedan den var ny, dock inte lika märkbart i början. Vid byte av klinga med färre tänder var problemet nästa borta ett tag. Sen har det eskalerat. Det märkliga är att jag aldrig tappat sågen, eller varit oförsiktig på något sätt. Men efter att jag jobbat med att ställa om sulan/plattan känns det som om den nästan är fjäderbelastad och vill dra sig sned. Kanske
stigen: [citat] Grövre skaft = mindre vibrationer. Och så kan man fräsa med bredare stål. Dessutom så finns det mycket att välja på när det gäller 1/2” stål på vissa inköpsställe till bra priser. Dag
johmi: Har haft min Gts10 XC i runt 6 år och har inte upplevt det problemet som nämns ovan, Har klyvt 3m långa massiva bänkskivor (för att bli hyllplan) och dessa har blivit raka och fina.Somliga klagar på anhållets precision vid inställning och tycker att Dewalts version är bättre. För mig fungerar det bra. Den största nackdelen är "styrspåren" i bordet som inte håller standardmått och
BlueX: Cobolt 207 015, skaftmonterat lager M-128. Det sitter en smal, tunn ring ovanför lagret. Det finns ingen låsskruv, och det är inte en öppen låsring heller. Bara en slät ring som går runt hela skaftet. Kan det vara en krympring som ska värmas loss? Jag hittar inga krympringar som reservdelar i Cobolt-katalogen, och inga instruktioner någonstans på nätet. Lagret har inte skurit (än).