Jag tänkte komplettera grovdammsugaren med en cyclon så man inte behöver tömma filtret lika ofta när man slipar spackel och annat som genererar fint damm. Är det nån som har testat en sån här billig liten kina-cyclon eller nåt liknande?
https://www.amazon.se/gp/product/B07KB4PMYH?th=1
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
nanowire
Hobbysnickare- Södermanland
- Medlem okt 2008
- 4 666 inlägg
- 5 150 gillningar
- 1 461 bilder och filmer
17 jan 14:55 #2 -
17 jan 14:58 #3
Köpte denna i höstas och monterade på en Jula hink, funkar helt okej både med grovisen och den lilla damsugan jag har med på jobb.
Enda problemet var när jag anslöt giraffen som har en längre flexslang, blev ofta stopp som gjorde att hinken buckkades ihop (funderar därför på att göra en låda i plyfa ist).
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07PG...a46e7&pd_rd_wg=npkAj&pd_rd_i=B07PGM98LL&psc=1 -
17 jan 15:08 #4
-
17 jan 15:09 #5
-
17 jan 15:16 #6
-
-
6 feb 12:46 #8
Biltematunnecyklonavskiljaren börjar ta form. Jag saknar en bit slang för att koppla ihop den med dammsugaren, men den kommer förhoppningsvis under veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
8 mar 14:34 #9
Lite återkoppling då. Förutom Amazons leveranstid (slangstumpen mellan tunnorna dröjde över en månad) så tog det inte många minuter att bygga ihop Biltematunnecyklonavskiljaren. Självklart hålls locket på plats med original snäpplås.
Jag har slipat spackel med giraffen på ca 60 kvadratmeter vägg och dammsugarens tunna är i princip ren invändigt fortfarande.
Det jag är mest förvånad över är att jag inte gjort det här mycket tidigare och att inte alla dammsugare man köper har en cyklonavskiljare...
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
8 mar 15:46 #10
Snyggt, ska ge mig å modda min va det lider (julas hink är inte optimal)... Får definitivt bli ett rede på hjul
Vilken slang köpte du till? Adapter? -
8 mar 15:58 #11
Jag köpte en meter 50 mm slang. Cyklonen har 50 mm anslutningar, så på toppen var det bara att trycka fast en avloppsböj och slangen in i den. Sen hade jag en slang från en annan dammsugare (kanske Bilteman jag slaktade...) som passade bra på 'sugsidan' av cyklonen via nån medföljande rörstump. Alla skarvar, förutom den där sugslangen kan rotera, tejpade för att få optimal funktion...
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Vid anslutningen till Nilfisken tog jag lös muffen från originalslangen och den passade nästan perfekt på 50 mm-slangen, fast inuti istället för utanpå. Originalslangen är väl 38 mm eller nåt sånt.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inRedigerat 8 mar 16:12- Laddar…
-
8 mar 18:34 #12
Vad är det som tar sig till dammsugaren, är det stoftet eller det lite större dammet/ spånen?
-
8 mar 21:50 #13
Det är lite av det finaste stoftet som följer med dit. Det är väl för lätt för att falla ner i tunnan under cyklonen?
Men det är så lite så jag har inte behövt rengöra filtret i dammsugaren en enda gång under min spackelslipning fast jag kör utan påse och det märks ingen försämring i sugkraften än så länge.- Laddar…