Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Cyclon till dammsugaren

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 886 inlägg
  2. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 666 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
  3. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 517 inlägg

Mazen

Inredare
  4. useless
  5. useless
    Jag har en Biltema-grovdammsugare där motorn brunnit som jag tänkte slakta och sätta cyclonen på.

6. Mazen

Mazen

Inredare
    Borde bli kanon.. se om du även kan återanvända spännerna för att låsa skivan mot "hinken" (dom som håller fast motorpaketet)

7. useless
    Nu är den beställd. Jag lägger upp lite bilder när jag har slaktat.

8. useless
  9. useless
    Lite återkoppling då. Förutom Amazons leveranstid (slangstumpen mellan tunnorna dröjde över en månad) så tog det inte många minuter att bygga ihop Biltematunnecyklonavskiljaren. Självklart hålls locket på plats med original snäpplås.

Jag har slipat spackel med giraffen på ca 60 kvadratmeter vägg och dammsugarens tunna är i princip ren invändigt fortfarande.

Det jag är mest förvånad över är att jag inte gjort det här mycket tidigare och att inte alla dammsugare man köper har en cyklonavskiljare...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20220301_180402_copy_1843x1382.jpg

10. Mazen

Mazen

Inredare
    Snyggt, ska ge mig å modda min va det lider (julas hink är inte optimal)... Får definitivt bli ett rede på hjul :)

Vilken slang köpte du till? Adapter?

11. useless
    Jag köpte en meter 50 mm slang. Cyklonen har 50 mm anslutningar, så på toppen var det bara att trycka fast en avloppsböj och slangen in i den. Sen hade jag en slang från en annan dammsugare (kanske Bilteman jag slaktade...) som passade bra på 'sugsidan' av cyklonen via nån medföljande rörstump. Alla skarvar, förutom den där sugslangen kan rotera, tejpade för att få optimal funktion...

IMG_20220308_155055_copy_1843x1382.jpg

Vid anslutningen till Nilfisken tog jag lös muffen från originalslangen och den passade nästan perfekt på 50 mm-slangen, fast inuti istället för utanpå. Originalslangen är väl 38 mm eller nåt sånt.

IMG_20220308_155117_copy_1843x1382.jpg

Redigerat 8 mar 16:12
  12. X
    Medlem · 132 inlägg

xxx.maws

Medlem
    Vad är det som tar sig till dammsugaren, är det stoftet eller det lite större dammet/ spånen?

13. useless
    Det är lite av det finaste stoftet som följer med dit. Det är väl för lätt för att falla ner i tunnan under cyklonen?
    Men det är så lite så jag har inte behövt rengöra filtret i dammsugaren en enda gång under min spackelslipning fast jag kör utan påse och det märks ingen försämring i sugkraften än så länge.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.