Vi har nyligen köpt en bit mark på ca 10ha och ska bygga hus där. Mao en perfekt ursäkt för att köpa en leks… grävmaskin. Ska initialt använda den för att anlägga ca 100m väg och plana ut marken där vi ska bygga huset, gräva upp stubbar, dika av osv.

Vad jag har lyckats läsa mig till så gäller ”bigger is better”, men jag har begränsad budget 200-300 tkr och begränsade kunskaper om motorer och hydralik så jag vill undvika att mecka så långt det bara går så där med går stora riktigt gamla maskiner bort.
Dessutom är utbudet av beg maskiner rätt begränsat, och ska man hitta en momssmittad en så är det ännu värre.

Har hittat en del lite ”billigare” maskiner (från kina gissar jag), bla sunward https://www.nykyrkamaskiner.se/product.html/paketpris-sunward-swe20f-2

fördel:
Ny, med garanti
Jag får släp ”på köpet”.
Iom att jag har släp kan jag lätt hyr ut den om jag vill.

nackdel:
Kvalite?
Liten

Hur skulle ni resonera?
Är det värt risken att köpa en budgetmaskin? Den kommer ju gå privat så den kommer inte gå 40 tim i veckan så slitaget kommer vara litet

Rent spontant känns det som att du kommer ångra att du inte köpte en ordentlig åkerman istället. Med storleken på din tomt kan du ha mycket kul med en stor maskin istället för att ha tröttnat på att sitta och ta små spadtag i all oändlighet efter ditt vägbygge.

Så mitt råd är att titta efter en åkerman med någon sorts rotator monterad.

wildeside
Kina maskin faller bort för min del beroende på oftast brist på kvalité, reservdelar och serviceverkstäder.
2 tons maskin är för liten, anledning skopstorlek, lyftkraft och grävdjup/räckvid, för att jobba någotsånär effektiv bör du gå upp till minst 3,5 tons maskin men helst 5-10 tons maskin.
En 3,5 tons maskin klarar av det mesta och är ganska effektiv.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Frågan har varit uppe ett antal gånger förut, jag har själv funderat en hel del i frågan men aldrig haft kapitalet till att köpa en maskin.

En maskin i storleksklassen 2.5t och mindre är lite vad du skriver i första meningen, en leksak. Den är bra på små villatomter där det är ont om plats. En 5t maskin har avsevärt mycket bättre kapacitet men orsakar inte speciellt mycket större skada på marken. En stor fördel med en liten maskin är att den går att flytta med personbilssläp, om man har en bil som får dra 3.5t...
I ditt fall hade jag satsat på en maskin i storleksklassen 5-8 ton. Man behöver även fundera på hur man ska hantera massorna, ska de förflyttas något så behövs någon form av vagn (gärna med tipp) och eventuellt en traktor med.

Försök hitta en maskin med rotor/tilt, det underlättar när man ska göra återställningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.