Hejsan. Jag har en motorsåg som använts flitigt, och nu skulle jag behöva byta kedjan. Motorsågen i sig är en "ovanlig" modell (4USE VT-50610), så har inte kunnat hitta nån manual eller liknande online, så är helt självlärd på den. Det står överallt på nätet att måtten ska stå på klingan, på min står det GL15-64-5010P, och jag har inte hittat nånstans vad det kan tänkas betyda. Antar att 15 är längden, 64 länkar, men sen är jag vilse. Hade helt enkelt tänkt att ta med kedjan till en butik nästa vecka, men sen hittade jag en oöppnad förpackning med en ny kedja i förrådet och vore ju jäkligt smidigt om den passade. Kedjan jag hittade är 15", 64 länkar, 1.3mm bredd samt 0.325" i delning. Kan det funka? Kan ni översätta det som står på min klinga till nåt jag kan använda? Supertacksam för all hjälp och råd jag kan få 
Prova att montera kedjan... Sätter 10 kr på att sågen är köpt på Swedol.G Guilliotine skrev:Hejsan. Jag har en motorsåg som använts flitigt, och nu skulle jag behöva byta kedjan. Motorsågen i sig är en "ovanlig" modell (4USE VT-50610), så har inte kunnat hitta nån manual eller liknande online, så är helt självlärd på den. Det står överallt på nätet att måtten ska stå på klingan, på min står det GL15-64-5010P, och jag har inte hittat nånstans vad det kan tänkas betyda. Antar att 15 är längden, 64 länkar, men sen är jag vilse. Hade helt enkelt tänkt att ta med kedjan till en butik nästa vecka, men sen hittade jag en oöppnad förpackning med en ny kedja i förrådet och vore ju jäkligt smidigt om den passade. Kedjan jag hittade är 15", 64 länkar, 1.3mm bredd samt 0.325" i delning. Kan det funka? Kan ni översätta det som står på min klinga till nåt jag kan använda? Supertacksam för all hjälp och råd jag kan få![]()
Kolla på svärdet om det är någon mer märkning, det borde stå drivlänksbredd på det... torka av svärdet och kolla.G Guilliotine skrev:
Är det 1,5 på svärdet och 1,3 på kedjan sliter det svärdet fortare men själva sågen går inte sönder
Jag tog loss hela svärdet och torkade rent just för att hitta nån annan märkning, men det är verkligen bara det som står.skoge skrev:
Tack för råden, jag testar och håller tummarna.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Den ser ut som att den såldes med 15" 0.325 1,3 kedja som ny. https://www.google.com/imgres?imgur...2ahUKEwj37vaqzar2AhWD76QKHbmAAW4QMygMegQIARAZ
Att ha motorsåg som används "flitigt" men inte äga en fil är ingen bra kombination. Då är det bättre att ta fogsvansen. Brukar fila kedjan vid varje tankning för att behålla skärpan.
Att ha motorsåg som används "flitigt" men inte äga en fil är ingen bra kombination. Då är det bättre att ta fogsvansen. Brukar fila kedjan vid varje tankning för att behålla skärpan.
GL15-64-5010P
är en 0.325 64DL 1.3mm kedja.
Det finns ett svärd på biltema som har 16"
0.325 samt kedja de har även 15" kedjor..
mycket bra grejer.
Men iallafall.
kedjan skall filas varje tank helst.
En bredare kedja än svärdet sliter på svärdet och motorn går tungt.. den kan värmenypa pga detta.
En smalare kedja än svärdet ger att svärdet måste tryckas igen stammen och motor ylar men ingen sågning sker..
Även här är värmenyp ett risk..
En kedja och ett svärd skall harmonera och kedjan skall vara vass..
ha alltid 2-3 kedjor tillgängligt.
är en 0.325 64DL 1.3mm kedja.
Det finns ett svärd på biltema som har 16"
0.325 samt kedja de har även 15" kedjor..
mycket bra grejer.
Men iallafall.
kedjan skall filas varje tank helst.
En bredare kedja än svärdet sliter på svärdet och motorn går tungt.. den kan värmenypa pga detta.
En smalare kedja än svärdet ger att svärdet måste tryckas igen stammen och motor ylar men ingen sågning sker..
Även här är värmenyp ett risk..
En kedja och ett svärd skall harmonera och kedjan skall vara vass..
ha alltid 2-3 kedjor tillgängligt.