Hej,

Tittar runt lite på begagnade pelarborrmaskiner, finns det något bra sätt att kolla om det är glapp i väsentliga komponenter? Primärt använingsning område är träbearbetning, inte metall. Har f.n en enklare bords variant som jag tänkte ersätta med en golvdito.

Jag kan tänka mig att byta nån drivrem och smörja ev trög bordshiss men är inte sugen på att demontera och göra en full renovering, vad ska man se upp med om letar i de lite billigare sortimenten? (alltså inte Arboga/Strands maskiner).

/Ivar

Framför allt skall man se upp med maskiner som är för klena och vingliga för att kunna fungera och har för klen rem och för små remskivor för att överföra det vridmoment som behövs för att dra runt en borr.
Enda vanliga glappet att vara rädd för är om spindelhylsan glappar i huset. Veva ut den allt och skaka den i sidled så ser du hur det är.

H heimlaga skrev:
Framför allt skall man se upp med maskiner som är för klena och vingliga för att kunna fungera och har för klen rem och för små remskivor för att överföra det vridmoment som behövs för att dra runt en borr.
Enda vanliga glappet att vara rädd för är om spindelhylsan glappar i huset. Veva ut den allt och skaka den i sidled så ser du hur det är.
Kanon, tack för tipsen, ska iväg på en visning imorgon och klämma och känna lite på 2 st maskiner. En Kamasa som ser fräsch ut, men den börjar redan dra iväg i pris. Den andra är en 1.1kW 3-fas Meec, jag är allmänt skeptisk till Meec som väl är Julas eget budget märke, men den ser rejäl ut på bilden (i.e bord och golvplatta i gjutjärn) och uppenbarligen inte en modell de säljer längre, tyvärr så saknar den sparkarna för att sänka den, antagligen inte hela världen att hitta som reservdel men kanske blir lite meckigt att testa för glapp om jag inte får med mig något lämpligt på visningen.

Den där Meec kan du säkert betala 100 kronor för. En bra bit under skrotkilopris. Man brukar hitta dem (och samma maskiner med andra namn) på skroten och jag har inte brytt mig om att släpa hem någon för 50 cent kilon.

Kamasa är ett handelsmärke och bakom det kan det gömma sig alla möjliga slags kvaliteter men det finns en hygglig chans att det kan vara en köpvärd maskin.

Mycket riktigt Meec maskinen var katastrofal, det kunde till och med en amatör som jag avgöra. Kamasan är mer tveksamt, jag har ingen riktig känsla för hur mycket det är ok att den flexar när man trycker på den i sidled. Hade ingen kompis med som kunde hjälpa att filma så det är rikigt usla vinklar i början av filmen när jag försöker jonglera kombinations vinkelhaken, spaken och trycka på axeln samtidigt men 29s in i filmen så får man i alla fall en viss känsla för det.

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.