Byggahus.se
Hej!

Jag har ett pågående projekt där jag skrapar ner färg från putsade väggar i verkstaden, då yr putsen. Samt idag då jag blandat nytt bruk, då ryker det också lite.

Använder engångsmunskydd från Jula (se länk) men på kvällarna har jag ändå lite hosta, känner det luftvägarna.

Jag har en helrenovering framför mig och funderar på om det finns någon bättre produkt som man ska investera i.

Vet inte exakt vilka funktioner den behöver, men jag tänker att jag har en helrenovering framför mig och det lär kommer andra situationer där byggdammet yr. Sandpappra, slipa, måla, etc etc. Ska ta bort plastmattor och kommer ta asbestprov där, och visar det positivt behövs mask då.

Istället för att köra på med engångsmask och köpa en bättre senare, tänkte jag att det är lika bra att se över det nu, som kan användas vid kommande projekt i huset.

Kör ni engångsmunskydd eller har ni någon slags bättre mask? Vid vilka sorts jobb använder ni den?

https://www.jula.se/catalog/klader-...gsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-008909/
 
Redigerat:
B
P peter.linkan skrev:
Tack så mycket för era svar! @TrädgårdsBjörnen och @Bongtor

Jag skrev till Paintpro och vad om råd för lämplig mask, och fick rekommenderat denna. Så köpte den :)
[länk]

Tack igen (y)
Bra val! Körde en sådan förra renoveringen när vi behövde fler masker, de funkar klart över förväntan.
Kör normalt en 3M 7500.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Bra val! Körde en sådan förra renoveringen när vi behövde fler masker, de funkar klart över förväntan.
Kör normalt en 3M 7500.
Jag köpte några 3M 7500 på banggood för några år sen, tyckte det var bra pris men minns inte alls vad jag betalade.
Två saker jag inte gillar med dem är dels att membranen "oscillerar" ibland vid utandning vilket kan bli lite irriterande, men kanske jag som har ett måndags-ex eller andas ur i precis "rätt" flöde.
Andra är kondensen när man haft masken ett tag, droppar rakt ner, normalt är det väl inget problem men droppade vatten i oljan nu i veckan när jag stod och oljade dörr (naftabaserad olja) men antar kondens är omöjligt att komma ifrån. En ren dammask, utan membran, har ju dock inte det problemet. (Men filtrerar ju inte heller kemikalier så bra...)
 
Köp en Sundström halvmask. Bra passform, sen är det väldigt lätt att få tag i filter samt stort utbud.
Priserna är inte så farliga heller. Mask ca 400, vanliga p3 filter ca 100kr, och dom varar länge.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80 och 1 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Tack så mycket för era svar! @TrädgårdsBjörnen och @Bongtor

Jag skrev till Paintpro och vad om råd för lämplig mask, och fick rekommenderat denna. Så köpte den :)
[länk]

Tack igen (y)
Den masken ser inte ut att ha utbytbart filter?
Kika istället på en sundströms halvmask eller elipse från Jula där du kan byta filter.
Annars måste du ju köpa en ny när den sätter igen.
 
Jag rekommenderar också Sundström. Bekväm att trä på. Lätt att få tag på filter. Det sitter ett förfilter som bara är en rund filterskiva. Där fastnar 90% av dammet. Jag brukar bara ”piska ur” dammet från förfiltret . Det riktiga filtret håller länge.
 
  • Gilla
peter.linkan och 1 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Tack så mycket för era svar! @TrädgårdsBjörnen och @Bongtor

Jag skrev till Paintpro och vad om råd för lämplig mask, och fick rekommenderat denna. Så köpte den :)
[länk]

Tack igen (y)
=) den modelen håller i 30dagar med 8h per dag om den förvaras i förpackningen.. men är bästa "1gångs" som finns =)
 
Snåla inte. Köp en riktig mask från början och filter som är klassade för de minsta partiklarna.
Mina sundströmmasker (hel-och halvmask) har jag haft i snart 20 år och de fungerar lika bra som när de var nya. Reservdelar finns om något behöver bytas.
 
Redigerat:
Tack för bra input, men nu har jag redan köpt den. Får kolla på maskerna ni nämner nu tills nästa köp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.