Jag har en Stanley 41/2. Tror det är en typ 8, men gängningen på djupjusteringen för stålet är tvärtom vad det brukar vara, så när jag vrider ratten medurs (sett bakifrån när man hyvlar) så backar jag bladet och tvärtom. På alla andra hyvlar jag sett vrider men medurs för att sätta stålet djupare. Vad är detta? Mvh /T

R Rönnis skrev:
Jag har en Stanley 41/2. Tror det är en typ 8, men gängningen på djupjusteringen för stålet är tvärtom vad det brukar vara, så när jag vrider ratten medurs (sett bakifrån när man hyvlar) så backar jag bladet och tvärtom. På alla andra hyvlar jag sett vrider men medurs för att sätta stålet djupare. Vad är detta? Mvh /T
Stanleys vägar äro outgrundliga ;)

Tror du inte att det är en hyvel från Ohio Tools?
De hade högergänga på djupinställningen. Stanley brukar alltid ha vänstergänga. Annars ser de ganska likadana ut.

Hej. det skulle det ju kunnat vara men det är gjutet No 4 1/2. Ohio Tools gjorde ju liknande som Stanley men hade annan nummerbeteckning. Jag fick också experthjälp av "Hyveldoktorn" och kom fram till att högergängningen på djupinställningen på Stanley hyvlarna byttes mot vänstergängat med modell 6 som kom 1888.
H heimlaga skrev:
Tror du inte att det är en hyvel från Ohio Tools?
De hade högergänga på djupinställningen. Stanley brukar alltid ha vänstergänga. Annars ser de ganska likadana ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.