T Ejmelie skrev:
Hur gör ni för att behålla livslängden så länge som möjligt på era hammarborrar?

Hur ofta kyler ni? Kyler ni med vatten?
Vad har du för borrhammare?
En rejäl borrhammare slår med höga krafter och man får rejäl avverkning i förhållande till temperaturhöjningen.
Visa gärna en bild på din borrhammare så vi vet hur vi ska råda dig bäst :-)

T
Jag har en Makita HR004.

T
D Dilato skrev:
Jag köper mina borr här:
[länk]

Jag passar på vid Black Friday, då kostar dom betydligt mindre än i Sverige.
Jag spräcker en hel del sten med kilar.

Min maskin är MAKITA DHR202Z
Kör du 18,20 eller 22mm kilar?

När man borrar med en gammaldags kolstålsborr så kyler och spolar man ju med vatten. Man brukar ta en färsk grankvist och slå knut på den och lägga runt borren så inte sörjan sprutar upp åt ögonen på borrvändaren. Sedan har man ett plåtämbar med hål i och en träpinne som plugg i hålet så man kan reglera vattenflödet. Ämbaret står på stenen så vattnet rinner längs stenen till hålet. Emellanåt tar man en liten paus i borrningen och spolar hålet genom att stöta med borren i det vattenfyllda hålet så sörjan sprutar upp.
Rimligtvis borde det ju gå att kyla en modern spiralborr med hårdmetallspets på samma vis. Då borde ju borren hålla längre. Värt att fundera på.

Kraftigare borrmaskiner brukar ha ihåliga borrar och så pressar de ned antingen tryckluft eller vatten som kyler borren och spolar ut borrdammet.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
B
T Ejmelie skrev:
Ah ok. Så de ska kylas så mycket så du byter? Kör du ett hål per borr då eller?

Ska du borra i sten/berg, kyl med VATTEN men du måste göra det hela tiden, jag kör alltid slang, då blir borret aldrig varmt.

men att kyla efter det blivit varm är no-no.

då kommer borren hålla rätt länge faktiskt, har kört massor med 20 o 16mm i sten och spräckt.

men det gäller det går spola vatten.. mycket

D Dilato skrev:
Jag köper mina borr här:
[länk]

Jag passar på vid Black Friday, då kostar dom betydligt mindre än i Sverige.
Jag spräcker en hel del sten med kilar.

Min maskin är MAKITA DHR202Z
Jag kör lika borr! Funkar kanoners, riktigt bra i min erfarenhet.

T
Ni som förborrar med mindre borr. Har ni en mycket mindre borr än den ni använder den?
Jag tycker att den större borren har en tendens till att fastna när jag förborrat tidigare.

Förborra, i vilket material?

T
Läste i en annan tråd att någon förborrade med mindre borr i sten och sen borrade med grövre.

Skulle vilja påstå att förborra i berg är bästa sättet att fördärva det grövre borret. Fråga mig inte varför jag vet detta...

• Gilla
Tovin och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.