Hejsan,
Jag och sambon ska skriva på för vårt första hus imorgon. Vi har inga anhöriga att råda med och vet inte riktigt vad som är normalt eller inte. Vi har pratat med besiktningsmannen och han säger att huset upplevs vara i gott skick. Huset är byggt 1972.
Ursäkta mina bristande kunskaper i frågorna.
Läser protokollet och blir fundersam. Ska inte avluftningen gå ut genom taket?
Vindsutrymmet saknar inspektionslucka. Är 1,5plan och vindsutrymmet bör inte vara jättehögt till nocken. Missar vi alla röda flaggor med att inte besikta vinden? Huset är försäkrat med dolda fel.
”2013 lades taket om med nya betongpannor. I samband med omläggningen förlängdes takfot och gavelutstick något och delar av råsponten byttes därför ut. Även underlagspapp och läkt byttes ut. Nya hängrännor och stuprör.”
Mvh
Jag och sambon ska skriva på för vårt första hus imorgon. Vi har inga anhöriga att råda med och vet inte riktigt vad som är normalt eller inte. Vi har pratat med besiktningsmannen och han säger att huset upplevs vara i gott skick. Huset är byggt 1972.
Ursäkta mina bristande kunskaper i frågorna.
Läser protokollet och blir fundersam. Ska inte avluftningen gå ut genom taket?
Vindsutrymmet saknar inspektionslucka. Är 1,5plan och vindsutrymmet bör inte vara jättehögt till nocken. Missar vi alla röda flaggor med att inte besikta vinden? Huset är försäkrat med dolda fel.
”2013 lades taket om med nya betongpannor. I samband med omläggningen förlängdes takfot och gavelutstick något och delar av råsponten byttes därför ut. Även underlagspapp och läkt byttes ut. Nya hängrännor och stuprör.”
Mvh
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Har ni gjort en egen besiktning eller är det säljarens?
Jag läser det som att ni borde göra en egen besiktning, särskilt en fördjupad besiktning av vinden.
Jag läser det som att ni borde göra en egen besiktning, särskilt en fördjupad besiktning av vinden.
Det är säljarens. Funderar på ta in en egen besiktning men lite fundersam hur jag ska meddela mäklaren om det när vi avser att skriva på imorgon 😅Marlen Eskilsson skrev:
De hade nog velat prata om det först när i syfte att ha papperen justerade och klara men det är väldigt vanligt att ha en klausul om en besiktning innan köpet låses.E Emiru skrev:
... Och vi har samma sak. Ingen möjlighet att ta sig upp på vinden och inspektera taket inifrån. Tror de byggde för luckan på översta våningen. Efter snart ett år har vi fortfarande inte tagit oss upp. Vi ska, men vill inte orsaka problem så måste lära mig om hur innertaket ska monteras sen, så inte varm fuktig luft kondenserar där uppe. Och så massa annat som tar prio innan dess...
Och vad kul, grattis till huset!
Och vad kul, grattis till huset!
Om ni inte har pratat något om det så är det väl bara att spela lite dum/förvånad och säga att du/ni antog att det var standard med besiktningsklausul när mäklaren lägger fram kontraktet. Förklara att du vill ha det för att kunna fullgöra din undersökningsplikt.E Emiru skrev:
Klicka här för att svara
