Fulkemisten
A Alva10 skrev:
En liten fråga till er, om ja ska sätta en frånluftfläkt nere i källaren, ska jag då sätta den i tvättstugan där murstocken är eller ska ja sätta den i torkrummet som är bredvid tvättstugan och dra ut fuktigluft där? Det kommer sitta frånluft på 2 ställen i murstocken och huset har självdrag.
Enklast är väl att köra via murstocken om det redan finns en kanal där. Är det vägg i vägg och öppet mellan så spelar det ju ingen roll.

P Pe_Er skrev:
Jag anser att närvaro sensorn ska reagera direkt, när man kommer in i rummet. Det gör den ibland, ibland dröjer det och ibland reagerar den inte alls. Sen har vi fuktsensorn som fungerar bra oftast, men om flera duschar i följd, så kan fläkten ofta få för sig att gå ner till grundflöde, trots att fuktpåslaget i rummet är påtagligt och ökar.. Så nej den fungerar inte perfekt och jag är inte 100% nöjd. Men känner ändå att den får duga tillsvidare.
Hej Pe_Er.
Nu kanske du fått hjälp med dina frågeställningar. Men jag tänkte ändå svara på ditt inlägg om närvarosensorn och fuktstyrningen på Klimat K7.
När du kör fläkten på läge 1 (grundflöde, närvarosensor, fuktstyrning) så ska fläkten reagera direkt på närvaro/ljus när du kommer in i rummet och gå upp på mellanvarv.
Har du istället fläkten inställd på läge 4 (närvaro, fukt) eller 6 (närvaro, fukt, vädringsfunktion) så har fläkten en tillslagsfördröjning på 2,5 minuter, och kan innebära att fläkten kanske inte alltid startar om du är utom synhåll under den tiden.

Angående fuktstyrningen så låter det som du har en version av fläkt som kunde bete sig på det sättet du beskriver. Programvaran är nu uppdaterad och fuktautomatiken är alltid aktiv så länge det är fuktigt i rummet. Vill du byta ut den så hör av dig till Klimatfabriken så hjälper vi dig.

• Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Ny K7a beställd. Blir jag nöjd så åker det in en K7a i badrummet på nedre plan också..
Det har gått några år nu. Är du nöjd med din K7a fläkt?

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det har gått några år nu. Är du nöjd med din K7a fläkt?
Hyfsat nöjd, tycker fortfarande att närvarosensorn beter sig lite märkligt. Men är såpass nöjd att jag skulle kunna tänka mig köpa en till om jag hade behov.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Hyfsat nöjd, tycker fortfarande att närvarosensorn beter sig lite märkligt. Men är såpass nöjd att jag skulle kunna tänka mig köpa en till om jag hade behov.
Funkar fuktsensorn bra? Och hur är det med ljudnivån? Skulle du kunna tänka dig sova bredvid en sådan fläkt?

Funkar fuktsensorn bra? Och hur är det med ljudnivån? Skulle du kunna tänka dig sova bredvid en sådan fläkt?
Fuktsensorn tycker jag är ok.
Jag är känslig för ljud, skulle inte vilja sova bredvid någon fläkt.
När den jobbar med grundflöde, då låter den väl inte så mkt, men desto mer i övriga lägen så klart.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Fuktsensorn tycker jag är ok.
Jag är känslig för ljud, skulle inte vilja sova bredvid någon fläkt.
När den jobbar med grundflöde, då låter den väl inte så mkt, men desto mer i övriga lägen så klart.
Tusen tack för din feedback! Det är så mycket som man inte kan utläsa ur produktbeskrivningarna!

Det gäller en mycket liten stuga där sängen står vägg i vägg med badrummet. Vi har badrumsdörren öppen när vi sover för att den som smyger upp inte ska behöva slamra i dörren. Så det är mycket att tänka på för att hitta rätt fläktlösning! Min tanke är att den ska gå på grundflöde för ventilationens skull, men naturligtvis inte sätta igång och vrålventilera när någon smyger upp och kissar. Så egentligen skulle jag vilja kunna stänga av närvarosensorn och bara ha fuktsensorn. Dessutom vill man helt kunna stänga av fläkten när man vadrar med öppet fönster. Går det?

• Gilla
Pe_Er
  • Laddar…
Tusen tack för din feedback! Det är så mycket som man inte kan utläsa ur produktbeskrivningarna!

Det gäller en mycket liten stuga där sängen står vägg i vägg med badrummet. Vi har badrumsdörren öppen när vi sover för att den som smyger upp inte ska behöva slamra i dörren. Så det är mycket att tänka på för att hitta rätt fläktlösning! Min tanke är att den ska gå på grundflöde för ventilationens skull, men naturligtvis inte sätta igång och vrålventilera när någon smyger upp och kissar. Så egentligen skulle jag vilja kunna stänga av närvarosensorn och bara ha fuktsensorn. Dessutom vill man helt kunna stänga av fläkten när man vadrar med öppet fönster. Går det?
Sitter en brytare på fläkten.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Skaffade en K7 till toan med duschkabin i mars och den har fungerat perfekt fram till för knappa månaden sedan.
Närvaro och fuktsensorn fungerar och fläkten drar igång för fullt vid dusch men säkert 10 ggr har den inte gått ner till lågvarv igen som den normalt brukar göra efter någon timme efter dusch.
Efter 12 timmar på högvarv har den fortfarande inte gått ner till lågfart.
Bryta strömmen löser problemet tills det är dags att duscha igen.
Ett par gånger så har den dragit på för fullt även när dusch inte har skett.
Tveksam till att det skett någon hastig höjning av fuktnivån och RH har definitivt legat under 70% när den ökat hastigheten när dusch inte skett.

Jag ska försöka få den bytt på garanti.

S SirKnasen skrev:
Skaffade en K7 till toan med duschkabin i mars och den har fungerat perfekt fram till för knappa månaden sedan.
Närvaro och fuktsensorn fungerar och fläkten drar igång för fullt vid dusch men säkert 10 ggr har den inte gått ner till lågvarv igen som den normalt brukar göra efter någon timme efter dusch.
Efter 12 timmar på högvarv har den fortfarande inte gått ner till lågfart.
Bryta strömmen löser problemet tills det är dags att duscha igen.
Ett par gånger så har den dragit på för fullt även när dusch inte har skett.
Tveksam till att det skett någon hastig höjning av fuktnivån och RH har definitivt legat under 70% när den ökat hastigheten när dusch inte skett.

Jag ska försöka få den bytt på garanti.
Upplever att min fläkt också beter sig på liknande sätt..

Fick en ny fläkt. Clas Ohlson där jag köpt fläkten löste det direkt med utbyte.
Får hoppas den här fungerar bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.