2 527 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Ljudreducera ventilationsaggregat i spiskåpa.
Motorn surrar konstant även när värmeväxlaren inte roterar. Kan man koppla ifrån motorn och ha den av hela tiden eller finns det risk att man äventyrar tilluften?S Stolpskott skrev:
Nej du kan inte koppla ifrån den konstant, då får du ingen värmeåtervinning. Även på sommaren måste den snurra ibland för renblåsning. Det sitter ibland även en vakt som larmar om växlaren inte snurrar.D Dan Dynamic skrev:
Jag menade att koppla bort motorn för att testa. Blir det tyst då så är det ju motorn det är fel på.
Fick du någon koll på detta? Har själv (tror jag) samma ljudfunderingar. Intervallet på "durret" kan variera. Just nu är det på-0,5 sek och sedan av i 2 sek och upprepar sig. Fick från Acetec att "Värmeväxlaren kan pulsa så att den går i korta intervaller, då ligger den precis så att den behöver fixa lite värme, det du kan göra för att undvika det är att evt sänka temperaturen lite"
Detta var relativt längesedan men jag minns att motorn var i kontakt med själva luckan. Varje gång som värmeväxlaren var igång, och därmed även motorn, så vibrerade motorn mot luckan (som är av metall och därmed hård) vilket gjorde att ljud fortplantade sig lätt. Min lösning var att placera ett mjukt objekt mellan motorn och luckan, varvid motorns vibrationer och därmed ljudet dämpades. Låter detta logiskt? Jag kan tyvärr inte ta bild på konfigurationen då jag är i en annan stad just nu.J johank1969 skrev:Fick du någon koll på detta? Har själv (tror jag) samma ljudfunderingar. Intervallet på "durret" kan variera. Just nu är det på-0,5 sek och sedan av i 2 sek och upprepar sig. Fick från Acetec att "Värmeväxlaren kan pulsa så att den går i korta intervaller, då ligger den precis så att den behöver fixa lite värme, det du kan göra för att undvika det är att evt sänka temperaturen lite"
Jag ska kolla efter eventuell kontakt. Tack i alla fall!D Dan Dynamic skrev:Detta var relativt längesedan men jag minns att motorn var i kontakt med själva spiskåpspanelen. Varje gång som värmeväxlaren var igång, och därmed även motorn, så vibrerade motorn mot panelen (som är av metall och därmed hård) vilket gjorde att ljud fortplantade sig lätt. Min lösning var att placera ett mjukt objekt mellan motorn och panelen, varvid motorns vibrationer och därmed ljudet dämpades. Låter detta logiskt? Jag kan tyvärr inte ta bild på konfigurationen då jag är i en annan stad just nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden