S Stolpskott skrev:
Nej, motorn ska inte låta speciellt mycket. Du kan ta isär den blå kontakten till motorn. Låter det inte då så är ju motorn dålig. Ganska vanligt fel.
Motorn surrar konstant även när värmeväxlaren inte roterar. Kan man koppla ifrån motorn och ha den av hela tiden eller finns det risk att man äventyrar tilluften?
 
D Dan Dynamic skrev:
Motorn surrar konstant även när värmeväxlaren inte roterar. Kan man koppla ifrån motorn och ha den av hela tiden eller finns det risk att man äventyrar tilluften?
Nej du kan inte koppla ifrån den konstant, då får du ingen värmeåtervinning. Även på sommaren måste den snurra ibland för renblåsning. Det sitter ibland även en vakt som larmar om växlaren inte snurrar.

Jag menade att koppla bort motorn för att testa. Blir det tyst då så är det ju motorn det är fel på.
 
Fick du någon koll på detta? Har själv (tror jag) samma ljudfunderingar. Intervallet på "durret" kan variera. Just nu är det på-0,5 sek och sedan av i 2 sek och upprepar sig. Fick från Acetec att "Värmeväxlaren kan pulsa så att den går i korta intervaller, då ligger den precis så att den behöver fixa lite värme, det du kan göra för att undvika det är att evt sänka temperaturen lite"
 
J johank1969 skrev:
Fick du någon koll på detta? Har själv (tror jag) samma ljudfunderingar. Intervallet på "durret" kan variera. Just nu är det på-0,5 sek och sedan av i 2 sek och upprepar sig. Fick från Acetec att "Värmeväxlaren kan pulsa så att den går i korta intervaller, då ligger den precis så att den behöver fixa lite värme, det du kan göra för att undvika det är att evt sänka temperaturen lite"
Detta var relativt längesedan men jag minns att motorn var i kontakt med själva luckan. Varje gång som värmeväxlaren var igång, och därmed även motorn, så vibrerade motorn mot luckan (som är av metall och därmed hård) vilket gjorde att ljud fortplantade sig lätt. Min lösning var att placera ett mjukt objekt mellan motorn och luckan, varvid motorns vibrationer och därmed ljudet dämpades. Låter detta logiskt? Jag kan tyvärr inte ta bild på konfigurationen då jag är i en annan stad just nu.
 
D Dan Dynamic skrev:
Detta var relativt längesedan men jag minns att motorn var i kontakt med själva spiskåpspanelen. Varje gång som värmeväxlaren var igång, och därmed även motorn, så vibrerade motorn mot panelen (som är av metall och därmed hård) vilket gjorde att ljud fortplantade sig lätt. Min lösning var att placera ett mjukt objekt mellan motorn och panelen, varvid motorns vibrationer och därmed ljudet dämpades. Låter detta logiskt? Jag kan tyvärr inte ta bild på konfigurationen då jag är i en annan stad just nu.
Jag ska kolla efter eventuell kontakt. Tack i alla fall!
 
  • Gilla
Dan Dynamic
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.