OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Testar att bumpa, nyfiken!H hapazard skrev:Jag har beställt en [länk], ska installera och utvärdera i vinter.
Förutsättningen är villa 1.5 plan på ca 170m2 boyta med 3 sovrum på övevåningen och mekanisk frånluft via badrum på över och entreplan samt tvättstuga i källare. 1 stort sovrum på drygt 20m2 och två mindre på 10-12 m2. Det mindre sovrummet som jag tänker installera aggregatet i ligger i en nybyggd del (tät), det andra mindre ligger i del byggd på 30-talet och har markant bättre luftväxling.
Att öka flödet på centralventilationen ger tyvärr inte så mycket eftersom vardagsrummet på övervåningen är otätt i förhållande till det lilla sovrummet, så merparten av tilluften tar den vägen.
I brist på svar från hapazard kan jag ge rapport, köpte också en för ett tag sen.
Det var absolut enkelt att installera etc, lite störigt att utekåpan bara finns i en färg så jag fick måla om den också.
Jag har inte någon knapp eller reglage för att styra hastigheten, jag har tänkt fixa något ett tag nu men varit lat. Så den går konstant i högsta med ventilation (tror jag).
Vi har den på gymmet (källarplan), så ljudkänsligheten är inte så hög. I något annat rum hade jag blivit tokig på den vid nuvarande hastighet, främst eftersom ljudet inte är konstant, den stannar helt mellan växlingarna så man verkligen tänker på ljudet. Inget konstigt, men störigt.
Eftersom den är på gymmet hade jag verkligen velat kunna forcera fullt flöde innåt ibland, som det är nu (trots vinter) så öppnar jag fortfarande fönstret ibland när jag tränar.
Jag bytte ut en tilluftsventil när jag installerade den, och luftmässigt är det kanske lite bättre nu, men inget mirakel. Ventilen sitter mottemot dörren i rummet, och jag inbillar mig att luften i de inre delarna av rummet drog störst nytta av bytet. Men det kan vara jag som hittar på för att jag tycker det borde vara så.
Jag var nere och kände på luften när det var riktigt kallt ute (-15) tidigare i vinter, och luften var absolut inte varm, men mindre kall än vad den var med "vanlig" tilluft.
Summa summarum, jag skulle inte köpt till ett sovrum, men jag tänker nog köpa fler till garderober/förråd vi har i källaren som idag har vanlig tilluft. Där är det ännu mindre noga med ljud så det kanske blir en billigare variant dock.
Det var absolut enkelt att installera etc, lite störigt att utekåpan bara finns i en färg så jag fick måla om den också.
Jag har inte någon knapp eller reglage för att styra hastigheten, jag har tänkt fixa något ett tag nu men varit lat. Så den går konstant i högsta med ventilation (tror jag).
Vi har den på gymmet (källarplan), så ljudkänsligheten är inte så hög. I något annat rum hade jag blivit tokig på den vid nuvarande hastighet, främst eftersom ljudet inte är konstant, den stannar helt mellan växlingarna så man verkligen tänker på ljudet. Inget konstigt, men störigt.
Eftersom den är på gymmet hade jag verkligen velat kunna forcera fullt flöde innåt ibland, som det är nu (trots vinter) så öppnar jag fortfarande fönstret ibland när jag tränar.
Jag bytte ut en tilluftsventil när jag installerade den, och luftmässigt är det kanske lite bättre nu, men inget mirakel. Ventilen sitter mottemot dörren i rummet, och jag inbillar mig att luften i de inre delarna av rummet drog störst nytta av bytet. Men det kan vara jag som hittar på för att jag tycker det borde vara så.
Jag var nere och kände på luften när det var riktigt kallt ute (-15) tidigare i vinter, och luften var absolut inte varm, men mindre kall än vad den var med "vanlig" tilluft.
Summa summarum, jag skulle inte köpt till ett sovrum, men jag tänker nog köpa fler till garderober/förråd vi har i källaren som idag har vanlig tilluft. Där är det ännu mindre noga med ljud så det kanske blir en billigare variant dock.
Missade detta, men jo jag håller med. Har den i barnens sovrum (som jag tenderar att hamna i) på lägre flöde och störande när man ska somna men inget problem sen på natten. Luftkvalitet betydligt förbättrad dock utan att det drar kallt.B bobobjorn skrev:I brist på svar från hapazard kan jag ge rapport, köpte också en för ett tag sen.
Det var absolut enkelt att installera etc, lite störigt att utekåpan bara finns i en färg så jag fick måla om den också.
Jag har inte någon knapp eller reglage för att styra hastigheten, jag har tänkt fixa något ett tag nu men varit lat. Så den går konstant i högsta med ventilation (tror jag).
Vi har den på gymmet (källarplan), så ljudkänsligheten är inte så hög. I något annat rum hade jag blivit tokig på den vid nuvarande hastighet, främst eftersom ljudet inte är konstant, den stannar helt mellan växlingarna så man verkligen tänker på ljudet. Inget konstigt, men störigt.
Eftersom den är på gymmet hade jag verkligen velat kunna forcera fullt flöde innåt ibland, som det är nu (trots vinter) så öppnar jag fortfarande fönstret ibland när jag tränar.
Jag bytte ut en tilluftsventil när jag installerade den, och luftmässigt är det kanske lite bättre nu, men inget mirakel. Ventilen sitter mottemot dörren i rummet, och jag inbillar mig att luften i de inre delarna av rummet drog störst nytta av bytet. Men det kan vara jag som hittar på för att jag tycker det borde vara så.
Jag var nere och kände på luften när det var riktigt kallt ute (-15) tidigare i vinter, och luften var absolut inte varm, men mindre kall än vad den var med "vanlig" tilluft.
Summa summarum, jag skulle inte köpt till ett sovrum, men jag tänker nog köpa fler till garderober/förråd vi har i källaren som idag har vanlig tilluft. Där är det ännu mindre noga med ljud så det kanske blir en billigare variant dock.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Vilka exakta varianter är det ni har? Tänker mig att det skiljer, framförallt ljudnivån
Alnor har jag. Kan säkert skilja en del i fläktdesign. Jag har funderat på om man kunde byta fläkt till en tystare datorfläkt men det är en 12v fläkt med reversibel riktning så inte helt lätt. Men det som stör mest är som sagt att det inte är ett konstant ljud, utan att det växlar något beroende på riktning med en kort tystnad emellan.
Det jag ska göra när jag får tid är att sätta fläkten på utsidan av väggen, värmeväxlaren borde dämpa ljud rätt bra tycker jag. Övriga elektroniken kan ju sitta kvar inomhus.
Det jag ska göra när jag får tid är att sätta fläkten på utsidan av väggen, värmeväxlaren borde dämpa ljud rätt bra tycker jag. Övriga elektroniken kan ju sitta kvar inomhus.
Köpte nån variant på Amazon. https://amzn.eu/d/7K2JGwG
Tyckte fläktljudet var helt ok men det var ett irriterande ljud varje gång den startade efter stopp och vändning av riktning så jag returnerade den. Har en ljudfil men lyckades inte lägga upp den här.
Tyckte fläktljudet var helt ok men det var ett irriterande ljud varje gång den startade efter stopp och vändning av riktning så jag returnerade den. Har en ljudfil men lyckades inte lägga upp den här.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
29dBA som mest där, samma som Alnor
Europlast mini FTX ska maxa på 32dBA
Europlast mini FTX ska maxa på 32dBA
Hej!
Har lästa i trådarna kring mini ftx, vi installerade under våren 2 st tilluftsventiler 100mm i gaveln på huset, 1st i vardagsrummet på nedervåning och 1 st på ovanvåningen tv/allrum.
Behovet och rekommendationerna var mer tilluft (hus -78 med mekanisk frånluft, den gör ett ok jobb) men för lite luft in.
Min tanke då var att då vi redan har hål i väggen så borde det i teorin vara bättre att den är något "uppvärmd" än bara kall luft.
Har tittat på hru-wall-150 (alnor)
Ni som har installerat dessa hur upplever ni ljudnivån?, uppfattar att det är när fläkten byter riktning som är det som stör mest.
Skulle ni avråda helt från en lösning med 2st?
Läste även någon som pratade om att sätta fläkten ytterst, funkade det?
Ni som har kört dessa modeller får gärna ge era synpunkter och råd.
#hjälp
Har lästa i trådarna kring mini ftx, vi installerade under våren 2 st tilluftsventiler 100mm i gaveln på huset, 1st i vardagsrummet på nedervåning och 1 st på ovanvåningen tv/allrum.
Behovet och rekommendationerna var mer tilluft (hus -78 med mekanisk frånluft, den gör ett ok jobb) men för lite luft in.
Min tanke då var att då vi redan har hål i väggen så borde det i teorin vara bättre att den är något "uppvärmd" än bara kall luft.
Har tittat på hru-wall-150 (alnor)
Ni som har installerat dessa hur upplever ni ljudnivån?, uppfattar att det är när fläkten byter riktning som är det som stör mest.
Skulle ni avråda helt från en lösning med 2st?
Läste även någon som pratade om att sätta fläkten ytterst, funkade det?
Ni som har kört dessa modeller får gärna ge era synpunkter och råd.
#hjälp
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden