Hej!
Har köpt ett hus med självdrag. Friskluftventiler finns i vardagsrum och tvättstuga och frånluft i badrummet.
Enligt besiktningsmannen så behöver vi sätta friskluftventiler i sovrum och sätta en fläkt i badrummet för att få till att luften byts ut.
Utluften går via vinden upp på taket genom ett isolerat ventilationsrör. Jag funderade på att sätta en Pax Calima i taket i badrummet men ventilen sitter ovanför duschen (vilket skulle kunna vara ok enligt Säker vatten), dock så blir det ju lite ful kabeldragning.
Funderar istället på att skära av en del av ventilationsröret och sätta in en kanalfläkt, och vill ha möjlighet att styra den, t.ex. grundventilation för när huset står tomt, mer ventilation när vi är på plats och hög ventilation när någon duschar.
Såg även Pax Eos 100H, tänker mig att det kanske vore smart att återvinna värmen men badrummet är på andra sidan av huset och då blir det ganska krångligt att dra tilluften till rätt ställe. Skulle ju även behöva ta upp ett hål till för att få in uteluften till Eos.
Värt att titta på ändå? Eller bara nöja sig med att såga upp en bit av ventilationsröret och sätta dit en enklare fläkt? En Pax Viaduct 100s klarar ju 97m3/h. Frågan är om den går att styra på ett smidigt sätt.
Eller varför inte typ en chassifläkt? En Noctua NF-A12x25 PWM fixar upp till 102m3/h och går lätt att styra.
Har köpt ett hus med självdrag. Friskluftventiler finns i vardagsrum och tvättstuga och frånluft i badrummet.
Enligt besiktningsmannen så behöver vi sätta friskluftventiler i sovrum och sätta en fläkt i badrummet för att få till att luften byts ut.
Utluften går via vinden upp på taket genom ett isolerat ventilationsrör. Jag funderade på att sätta en Pax Calima i taket i badrummet men ventilen sitter ovanför duschen (vilket skulle kunna vara ok enligt Säker vatten), dock så blir det ju lite ful kabeldragning.
Funderar istället på att skära av en del av ventilationsröret och sätta in en kanalfläkt, och vill ha möjlighet att styra den, t.ex. grundventilation för när huset står tomt, mer ventilation när vi är på plats och hög ventilation när någon duschar.
Såg även Pax Eos 100H, tänker mig att det kanske vore smart att återvinna värmen men badrummet är på andra sidan av huset och då blir det ganska krångligt att dra tilluften till rätt ställe. Skulle ju även behöva ta upp ett hål till för att få in uteluften till Eos.
Värt att titta på ändå? Eller bara nöja sig med att såga upp en bit av ventilationsröret och sätta dit en enklare fläkt? En Pax Viaduct 100s klarar ju 97m3/h. Frågan är om den går att styra på ett smidigt sätt.
Eller varför inte typ en chassifläkt? En Noctua NF-A12x25 PWM fixar upp till 102m3/h och går lätt att styra.
Produkter som diskuteras: "Pax Calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Det enda seriösa lösningen är en kanalfläkt typ CK100C1EC ca 2500kr.
Den har en driv förmåga ca 25ggr mer en någon av de du nämner och då menar jag inte flödet utan vad den klarar att trycka och förflytta luft (Pascal). Dem du nämner klarar att flytta luft genom husvägg och enbart det utrymme där den sitter i.
Den har en driv förmåga ca 25ggr mer en någon av de du nämner och då menar jag inte flödet utan vad den klarar att trycka och förflytta luft (Pascal). Dem du nämner klarar att flytta luft genom husvägg och enbart det utrymme där den sitter i.
Sen har det gått lite hysteri i ventilation. De som bodde där tidigare klarade sig tydligen fint utan fläktar. Själv har jag själv(drag) vilket fungerar tillräckligt bra även när jag inte eldar så ofta och på sommaren är det bara att ha ett fönster på glänt. Så, prova att bo in dig ett tag innan du börjar greja för något du kanske inte behöver.
Det bodde en ensam man där, nu är vi fyra som ska in där plus eventuella gäster. Man märker att det finns en viss doft i huset när det har stått tomt, så vill få till bättre ventilation för att förbättra luftkvalitén för att få bort doften.Intet skrev:
Sen har det gått lite hysteri i ventilation. De som bodde där tidigare klarade sig tydligen fint utan fläktar. Själv har jag själv(drag) vilket fungerar tillräckligt bra även när jag inte eldar så ofta och på sommaren är det bara att ha ett fönster på glänt. Så, prova att bo in dig ett tag innan du börjar greja för något du kanske inte behöver.
Om ÖV inte är inredd bör det väl gå att dra elen på vinden?T tbsh skrev:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Plockar upp tråden igen.
Det finns el draget på vinden så planen är att köpa en kanalfläkt som jag kan styra.
Typ en Kanalfläkt Östberg CK 100 C EC-y2 eller Pax Kanalfläkt 100S.
Då behöver jag bara koppla någon zigbee-styrare till (tar tacksamt emot förslag), så kan jag enkelt ställa den på typ 5% när vi inte är på plats, x% när vi är där och så kanske jag i framtiden sätter in en fuktsensor i badrummet som kan dra upp fläkten ifall någon duschar.
Tror att det blir bästa lösningen.
Funderade på en Pax EOS 100H men tror inte att det lönar sig (har inte räknat på det ännu dock så kanske återkommer...)
Det finns el draget på vinden så planen är att köpa en kanalfläkt som jag kan styra.
Typ en Kanalfläkt Östberg CK 100 C EC-y2 eller Pax Kanalfläkt 100S.
Då behöver jag bara koppla någon zigbee-styrare till (tar tacksamt emot förslag), så kan jag enkelt ställa den på typ 5% när vi inte är på plats, x% när vi är där och så kanske jag i framtiden sätter in en fuktsensor i badrummet som kan dra upp fläkten ifall någon duschar.
Tror att det blir bästa lösningen.
Funderade på en Pax EOS 100H men tror inte att det lönar sig (har inte räknat på det ännu dock så kanske återkommer...)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Att förstärka självdraget med en TurboVent på skorstenstoppen eller komplettera badrummet med mekanisk fuktstyrd ventilation är nog inte ovanligt, men det är knappast upp till den firma som energideklarerar att kräva nån sån lösning.Annn555 skrev:
Hallå igen!
Var uppe på vinden och kikade och ni ser ventilationsröret. Det verkar vara ett mjukt, flexibelt plaströr och isolering utanpå. Vill ju kunna styra fläkten remote, därav att jag väljer denna modell.
Min tanke nu är att köpa:
Kanalfläkt Östberg CK 100 C EC-y2
Isolerad flexibel kanal 3m 50mm
Snabbklämmor
Alutejp
Sen så tar jag bort hela befintliga röret, fäster fläkten i tokstolen(?) och ansluter med den flexibla kanalen.
Eller tror ni att det är enklare med en typ Kanalfläkt Östberg LPKB Silent 100 C1 EC istället?
Då får jag drag genom hela huset, får ta upp friskluftsintag i sovrum i ena änden av huset och så blir det frånluft via badrummet i andra delen av huset.
Tänkte på en Turbovent men den funkar ju bara när det blåser och jag kan inte reglera flödet själv. I och för sig så kan jag snurra på frånluftsventilen i badrummet. Det skulle eventuellt vara en enklare lösning att installera men med nackdelen att den inte går att styra och på vintern så skulle jag potentiellt sett vädra ut väldigt mycket uppvärmd luft om det blåser mycket.
Funderar även på att kanske sätta en Mitsubishi VL-50/VL-80 i köket, det är där man främst känner doften av gammal stuga, då kanske man kan köra FTX mer under vinterhalvåret och slippa att elda för kråkorna (som man ju gör med kanalfläkten). Prel-beräkningar visar att vid 49m3/h så skulle jag spara ca 700kr/år genom att köra FTX så kalkylen är väl sisådär i och med att det inte lär räcka med att köra bara FTX.
Var uppe på vinden och kikade och ni ser ventilationsröret. Det verkar vara ett mjukt, flexibelt plaströr och isolering utanpå. Vill ju kunna styra fläkten remote, därav att jag väljer denna modell.
Min tanke nu är att köpa:
Kanalfläkt Östberg CK 100 C EC-y2
Isolerad flexibel kanal 3m 50mm
Snabbklämmor
Alutejp
Sen så tar jag bort hela befintliga röret, fäster fläkten i tokstolen(?) och ansluter med den flexibla kanalen.
Eller tror ni att det är enklare med en typ Kanalfläkt Östberg LPKB Silent 100 C1 EC istället?
Då får jag drag genom hela huset, får ta upp friskluftsintag i sovrum i ena änden av huset och så blir det frånluft via badrummet i andra delen av huset.
Tänkte på en Turbovent men den funkar ju bara när det blåser och jag kan inte reglera flödet själv. I och för sig så kan jag snurra på frånluftsventilen i badrummet. Det skulle eventuellt vara en enklare lösning att installera men med nackdelen att den inte går att styra och på vintern så skulle jag potentiellt sett vädra ut väldigt mycket uppvärmd luft om det blåser mycket.
Funderar även på att kanske sätta en Mitsubishi VL-50/VL-80 i köket, det är där man främst känner doften av gammal stuga, då kanske man kan köra FTX mer under vinterhalvåret och slippa att elda för kråkorna (som man ju gör med kanalfläkten). Prel-beräkningar visar att vid 49m3/h så skulle jag spara ca 700kr/år genom att köra FTX så kalkylen är väl sisådär i och med att det inte lär räcka med att köra bara FTX.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
