Hej på er.
Ligger i tankarna att köpa en AC och har en tanke. I mitt badrum (bor i en lägenhet) så har jag ett hål i taket för ventilation. Längre in i röret är det en fläkt som suger ut luften. Om jag skulle koppla en AC till det hålet, skulle det fungera? Det vore smidigt, då slipper man hålla på och täta fönster och dylikt. Mina fönster har gångjärn på sidan.

Eller skulle det skapa några problem? I så fall skulle jag behöva ha en 5 meter lång slang där jag leder luften från vardagsrummet, in i badrummet och koppla den till ventilationshålet.

Ventilationshål i badrumstak med kaklade väggar och rördragning synlig intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH Jens

Brukar stå att det är förbjudet att förlänga avluftsröret från en portabel AC. Tror den går alltför varm/varmgång då. Ventilationsflödet från duschen är bara en bråkdel av vad en portabel AC sprutar ut. Sedan måste det kunna komma in lika mycket ny luft utifrån som AC sprutar ut.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Du får inte trycka in luft i den fläkten. Hela systemet är injusterat och hänger ihop med dina grannar. Så det kan bli så att din varma och fisblandade luft åker in i grannens badrum.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Ok, tack för svar! :)

Då skall jag inte göra så. Får se om jag hittar en bra fönstertätning.

Jag försökte med allt möjligt när vi bodde i lägenheten men det blev aldrig bra. Slangen hamnade i fönsterglipan.
Tanken va att haka av vädringsluckan och ersätta med en lucka anpassad med slanganslutning men det blev aldrig så.

Hmm det är ju smart, jag har ventilationshål i väggen som bara är borrade rakt igenom. Kan se om jag kan fixa en adapter till dom. De består av fyra mindre hål så jag måste skapa en adapter som blir 1 till 4 hål, skall se om jag kan göra det i min 3D skrivare!

Dock har jag två ventilationsmojänger bredvid varandra. Runt 60 cm ifrån varandra. Varje mojäng har fyra hål borrade genom väggen. Dvs 8 hål totalt. Jag antar att jag får plugga igen de andra 4 hålen annars kommer luften tillbaka in genom dom? Eller kan de fyra fungera som inluft?

Luft kommer ju komma in oavsett, det är oundvikligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.