tommib
tommib: [citat] Givet de omständigheterna ja. Men kall luft som är torr och dras in på vintern minskar fuktigheten i grunden. Så det beror helt på. Därför skrev jag att det viktiga är att man följer upp hur grunden mår efter en såpass stor ändring.
7 svar · 3,0k läst
·
M
Moribusken: [citat] Förstår att en helhetsbild av ventilationen skulle ha varit bra för att kunna svara på frågan, men jag ska försöka förklara förutsättningarna för just denna lilla del av husets ventilation: Om jag flyttar ventilationen till ex "B" så måste eternitröret som sitter där idag förlängas. Antingen kragar jag ner till 100mm spiro de sista 1500mm, eller så tar jag bort första
5 svar · 20,3k läst
·
K
kimini: Ok. Tack för för hjälpen. Jag får kolla igenom alternativen
5 svar · 3,5k läst
H
hannesc: jag har själv den fläkten och du behöver inte koppla upp den mot en smartphone om du inte vill. tog månader innan jag gjorde det. Fläkten går med ett grundflöde, sen har den en rörelsedeckare som märke om du tänder lyset eller går in på toa och då varvar den upp lite till. sen är den fuktstyrd med så om du skulle haft en dush hade den varvat upp på 100% vid dushning. Den är tyst
7 svar · 3,0k läst
B
big mike: Östberg VRTEC 5-stegs transformator är vanlig. Den har jag. http://www.luftbutiken.se/varvtalsstyrning/4091-ostberg-vrtec-5-stegs-transformator-1a-230v.html?referer=prisjakt
3 svar · 2,6k läst
T
Tonka: Tackar för tipset :)
2 svar · 2,3k läst
B
backstromj: Tack, det ska jag kolla upp!
2 svar · 1,2k läst
S
sa: Ok tack för snabbt svar.
4 svar · 2,9k läst
L
LarsOo: Det är mindre än två år sedan det är gjort och offertern nämner garantitid på två år. Hursomhelst blir det att ringa efter helgen. Kan som kuriosa nämna att dom bytt fläkten en gång. Från början lät den halvilla i ett halvår innan den till slut vägrade starta efter att jag stängt av den några dagar. Svårt att veta hur pass illa en fläkt får/ska låta så jag tänkte att det
4 svar · 3,4k läst
13th Marine
13th Marine: Dedär är bara en frånluftsfläkt. Se följande inkoppling från manualen: [bild] Anslutningen till vänster är bara en alternativ anslutning av frånluft.
7 svar · 6,1k läst
·
T
TheGame: [citat] Det där är ganska normalt. Själv har skitigare frånluftsfilter än tilluftsfilter oftast. jag tror det är pga tvättstugan som är ganska liten och körs torktumlare och viks och förvaras kläder hela tiden, för vi har inte smutsigt innomhus jag vill säga renare än majoriteten. har du kanske nått filter nån annanstans? kanske skiten fastnar och bygger på i nån skarv eller don
27 svar · 5,7k läst
·
S
Stefan Nyzelius: Nu har det gått ett tag och jag sågade upp ett hål i trapphuset vilket resulterade i en mycket bättre luftström upp i trapphuset... nu blir det 2-4 grader varmare på övervåning 2 timmar efter jag startat braskaminen... dock så verkar jag ha dåligt isolerande väggar då värmen endast håller ett par timmar, men det är ju ett annat problem :)
16 svar · 16,3k läst
K
Kalle_A: När det gäller rörfrågan så tror jag det är viktigt att du isolerar kalla rör om det finns några. Nu verkar din källare vara torr men att mäta relativ fuktighet och temperatur i den påbyggda lådan skulle jag göra tills jag vet att det fungerar bra. Alternativt skulle jag låta en billigare max / min mätare för relativ fukt och temp stå i lådan så jag skulle kunna titta till den
1 svar · 2,7k läst
·
M
mendelsohn: Jag startade två liknande. Denna blev fel. Finns en med samma namn nästan. Det är den rätta. mycket tacksam för input
2 svar · 1,2k läst
·
R
Rickie: [citat] Jo men det tror jag, den runda slangen går bara ut till ett öppet ventilgaller, så det bör väl vara i den rektangulära delen som fläkten blåser?
3 svar · 3,1k läst
·
E
exerg: http://www.luftbutiken.se/utbyteskapor/6212-flaktwodds-cpdg-2-03-6-1-2-rf-60-va.html
3 svar · 3,7k läst
E
epw: [citat] Ja det förvånar mig inte då det som sagt är bra drag i den. Samt att frånluftsventilen på övervåningen också har bra luftflöde trotts dålig tilluft i resten av kåken.
16 svar · 3,2k läst
·
S
sinuslinus: Tråkigt med felborrningarna men du behöver nog inte oroa dig över bärigheten med tanke på att det bara är påreglat. Har du kvar "borrkärnan". I såna fall är det enkelt att komplettera isoleringen och ångspärren och limma dit det bortsågade hålet på en kort träbit. Alltså att du sticker in en stump av lagom dimension som du limmar och/eller skruvar fast på insidan av hålet. På
99 svar · 43,8k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Dåså. Har du effektmotstånd så är det ju grönt och billigare. Så börja du att pröva. Det är nästan enklast att sänka spänningen (antingen genom nätagget, eller genom att lägga till motstånd i serie) tills du är nöjd. (Mellan tummen och pekfingret så borde grovt räknat 50 Ohm halvera spänningen om jag räknat rätt i hastigheten).
9 svar · 2,8k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jo. Märkte detta i ventilationsstammen när ljud från toaletten hittade in till kökets frånluftsventil. Det räckte att byta ett T-rör till en hemmagjord gren (45° sadel) och flytta bort denna en halvmeter för att döda det ljudet. :D Jag kör nog på flytten av överluften med inkluderad ljuddämpare. Fördelen blir också att luftströmmen rör sig likartat i huset oberoende av
21 svar · 3,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Om du sätter frånluft (imkanal) från kokskåpet (köket) och kopplar ihop det med resten av ventilationssystemet så måste alla ventilationskanaler (även i grannlägenheterna) som är sammankopplade på något sätt brandskyddsisoleras. Och det är den som gör ändringen som ska säkerställa att det blir gjort. All ventilation tillhör normalt fastighetsägarens ansvarsområde. Normalt så
4 svar · 887 läst
A
A-Man_08: Det är nog till den här displayen som sitter i hallen. [bild]
3 svar · 2,0k läst
·
N
norrbottenstorpet: Friskluftsventiler kan med fördel placeras rakt bakom radiatorerna, så värms luften upp direkt istället för att skapa kallras.
1 svar · 3,0k läst
roland53
roland53: [citat] Nä Husköpare 8. jag kan förstå Dave 13:ns kommentar. Svårt att föreställa sig hur du tänker, faktiskt. Att man får problem med värmen en kort tid för att något pajar kan väl hända alla, men du har haft problem i 2 vintrar och ändå var det initialt ventilationen du klagade på. :wow:
50 svar · 6,9k läst
E
erikd88: [citat] Nej, aldrig.
8 svar · 3,9k läst
Oldboy
Oldboy: Har det bara läckt in lite vid blåst o likn under så kort tid så är det nog inga större problem. Det är en av fördelarna med gamla hus. De torkar upp fint utan att ta nämnvärd skada då det inte finns en massa täta mtrl (läs plast i en eller annan form). När gamla hus har skador så brukar det bero på mååånga års läckage.
11 svar · 12,2k läst
Ropia
Ropia: Jag hade F-ventilation, årsmedelvärde 480bq/m^2. Konverterade till FTX och med det ett mycket mindre undretryck så att radon ej kryper in lika bra. Jag har ingen blåbetong utan radonet kommer från marken, oklart vart, förmodligen sprickor i plattan som det sipprar upp igenom trodde radonutredaren) Efter FTXkonvertering har jag ett årsmedel på under 100bq/m^2. (jag har för mig det var
9 svar · 8,9k läst
Ropia
Ropia: Hade precis samma problem. fuktiga fönster på nederkant på insidan på vintern. Konverterade till FTX och såg till att rum på övervåningen ventilerades ordentligt och de är nu snustorra. Spaltventilerna på övervåning fungerade inte på grund av termiska krafter så spaltventilerna på övervåning blev snarare frånluft eller stog still istället för tilluft. Försökte att strypa
15 svar · 10,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Satsa på ett normalt motströms FTX aggregat och många ventiler. Jag tänker mig 4st frånluft på ena långsidan och 4 st tilluft på andra långsidan.
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.