3 856 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Förstör våran köksfläkt ventilationen?
Info om bostaden: bostadsrätt i flerbostadshus med två våningar, ventilation sker med centralfläkt. I köket har vi en motordriven IKEA-fläkt som jag förstått att man egentligen INTE ska ha med det här ventilationssystemet (satt monterad när vi köpte).
Vi har frånluft i hallen och i badrummet, ventilen i hallen sitter på väggen och klarar att suga fast en toapappersbit, i badrummet sitter ventilen i taket och klarar att lyfta pappersbiten lite men inte suga fast den.
På köksfläkten sitter det ventilgaller på sidorna av fläktröret som verkar ha minimalt flöde, klarar inte att suga fast en pappersbit iaf.
När jag drar på fläkten på max (läge tre) så blåser det istället för att suga i badrums- och hallventilen.
Vi hade tidigare problem med kondens på insidan fönsterrutorna vilket dock försvunnit helt sedan jag öppnat alla spaltventiler i fönsterna. Vi har även lite mögelproblem i ett hörn i sovrummet (https://www.byggahus.se/forum/miljo...-sovrummet-bostadsratt-bilder-bifogade-2.html) , känns dock som om mögel borde finnas på flera ställen om ventilationen var dålig?
Frågor:
1. Om jag förstått rätt så verkar vi enbart ha mekanisk frånluft i våran lgh och friskluft tas enbart in från spaltventiler i fönster? (totalt tre st)
2. Kan köksfläkten som antagligen är av fel modell påverka våran ventilation negativt?
3. Hur påverkar det att fläkten förvandlar utsug till inblås tillfälligt? (vi använder köksfläkten kanske 30 min om dagen).
Vi har frånluft i hallen och i badrummet, ventilen i hallen sitter på väggen och klarar att suga fast en toapappersbit, i badrummet sitter ventilen i taket och klarar att lyfta pappersbiten lite men inte suga fast den.
På köksfläkten sitter det ventilgaller på sidorna av fläktröret som verkar ha minimalt flöde, klarar inte att suga fast en pappersbit iaf.
När jag drar på fläkten på max (läge tre) så blåser det istället för att suga i badrums- och hallventilen.
Vi hade tidigare problem med kondens på insidan fönsterrutorna vilket dock försvunnit helt sedan jag öppnat alla spaltventiler i fönsterna. Vi har även lite mögelproblem i ett hörn i sovrummet (https://www.byggahus.se/forum/miljo...-sovrummet-bostadsratt-bilder-bifogade-2.html) , känns dock som om mögel borde finnas på flera ställen om ventilationen var dålig?
Frågor:
1. Om jag förstått rätt så verkar vi enbart ha mekanisk frånluft i våran lgh och friskluft tas enbart in från spaltventiler i fönster? (totalt tre st)
2. Kan köksfläkten som antagligen är av fel modell påverka våran ventilation negativt?
3. Hur påverkar det att fläkten förvandlar utsug till inblås tillfälligt? (vi använder köksfläkten kanske 30 min om dagen).
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
1. Japp 2. Japp, påverkar kanske även grannar. Bör sitta en kolfilterfläkt skulle jag gissa 3. se punkt 2. 4. Det är inte normalt att ha frånluft i hallen, det kan påverka badrummets frånluft negativt. 5. Har en OVK-besiktning skett enligt bestämmelserna, fråga styrelsen.
Det står i papprena att varje lägenhet är utrustad med en centralfläkt och att ev. ny fläkt måste vara kompatibel med denna, den enda som det står uttryckligen att man inte får ha är just kolfilterfläkt. Mer komplicerat än man tror med köksventilation i lägenheter...ska smsa tidigare ägare och höra om dom över huvud taget kontrollerade med styrelsen innan dom installerade fläkten.
. Vi har alltså ingen konstant frånluft i köket.
Vilka jag inser nu inte ens är kopplade till själva fläktröret
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är nog bra att ta en diskussion med föreningen om detta. Har ni känt matos i lägenheten från annat än er egen matlagning?erikd88 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
