Har ett källaförråd på 45-50 kvm som alltid har haft lite för hög luftfuktighet. Inget genomslag på varken golv eller väggar men det är trots det mycket fuktig luft. Jag har en hel del gamla fläktar och tre st motströmsvärmeväxlare liggande så, jag tänkte snickra ihop en mycket enkel FTX.
Fläktarna som funkar från 12-28V matar jag med ett nätagg från en gammal laptop. Men har lite problem med styrning. Nån som har några tips på hur jag billigt kan få in nån styrning, tempgivare mm?
Det skall vara billig skit. Just nu är jag uppe i 300kr för XPS-cellplast som jag använder som byggmaterial till lådan. Sen tillkommer en dryg tusenlapp för rördragning så det är den prisnivån som gäller. Finns det nån rolig elektronik man kan ha nytta av för i princip inga pengar alls?
Fläktarna som funkar från 12-28V matar jag med ett nätagg från en gammal laptop. Men har lite problem med styrning. Nån som har några tips på hur jag billigt kan få in nån styrning, tempgivare mm?
Det skall vara billig skit. Just nu är jag uppe i 300kr för XPS-cellplast som jag använder som byggmaterial till lådan. Sen tillkommer en dryg tusenlapp för rördragning så det är den prisnivån som gäller. Finns det nån rolig elektronik man kan ha nytta av för i princip inga pengar alls?
Var köper man ett sånt paket och vilken basnivå förväntas man ha för att få något sådant att funka? En våt dröm hade varit loggning och eventuellt styrning på ett antal temperaturer och styrning på luftfuktighet i lokalen. Inbyggd PWM för fläktdrift som PWM där den trycker på med så mycket fläkt som behövs för luftfuktighet. Sen hade det varit coolt med en tryckgivare på frånluftssidan som kan detektera isbildning (det skulle troligtvis kunna mätas med en strömmätning på frånluftsfläkten med).Emil_K skrev:
Finns det nån förutsättning att få till nåt sånt för en "el-allergisk" mekanist?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Ja och nej...fsn skrev:
MEN, det är kanske inte att rekommendera för en "el-allergiker". Lite bekväm med spänning, ström, och IT bör man nog vara om inte inlärningskurvan skall bli alltför brant. Men är man bara lite bekväm så låter det som ett ganska rättframt problem med många färdiga delar vad gäller sensorer, styrning, loggning, presentation på någon liten billig skärm (Nokia 5150-skärmar fås för $2), kommunikation över Wifi osv.
Min IT-bakgrund sträcker sig till lite PLC-programmering på högskolan, dunka tangentbordet i skrivbordet och håna mjukvara på jobbet för att dom inte är klara i tid.... Elmässigt borde jag nog kunna tjata mig fram på jobbet där den kompetensen garanterat finns (jag förutsätter då att detta är färdigutvecklade byggblock som det bara är att "koppla på").lars_stefan_axelsson skrev:Ja och nej...Det finns som sagt mycket extremt billiga grejjor till Arduino från Kina som kostar bokstavligt talat $1-$2. Och det finns mycket, mycket information, kod osv. på nätet och säkert många som byggt åtminstone liknande grejjor.
MEN, det är kanske inte att rekommendera för en "el-allergiker". Lite bekväm med spänning, ström, och IT bör man nog vara om inte inlärningskurvan skall bli alltför brant. Men är man bara lite bekväm så låter det som ett ganska rättframt problem med många färdiga delar vad gäller sensorer, styrning, loggning, presentation på någon liten billig skärm (Nokia 5150-skärmar fås för $2), kommunikation över Wifi osv.
Troligtvis värre att hitta "of the shelf" PWM-styrning som individuellt kan driva två fläktar 24-28V fläktar på 15-20W var.
Så totalt blir svaret ett tydligt nej.
Det får bli en "mekanistlösning" med en en väggtimer och full fart på fläktarna till att börja med. Kan jag reducera farten på fläktarna på nåt enkelt sätt? Nåt effekmotstånd i serie, nån kondensator eller nåt liknande.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Njae, just drivningen av fläktarna med PWM (alltså pulsbreddsmodulation) är enkelt. Om du t ex kan hålla dig till 24V så ger ju 15-20W under 1A i ström. Och det klarar väldigt många power MOSFETS utan minsta problem. Här är ett exempel på en transistor som är monterad på breakout board med skruvterminaler för $0.58 fri frakt från Kina. (Alltså ungefär 5fsn skrev:Min IT-bakgrund sträcker sig till lite PLC-programmering på högskolan, dunka tangentbordet i skrivbordet och håna mjukvara på jobbet för att dom inte är klara i tid.... Elmässigt borde jag nog kunna tjata mig fram på jobbet där den kompetensen garanterat finns (jag förutsätter då att detta är färdigutvecklade byggblock som det bara är att "koppla på").
Troligtvis värre att hitta "of the shelf" PWM-styrning som individuellt kan driva två fläktar 24-28V fläktar på 15-20W var.
Så totalt blir svaret ett tydligt nej.
Det får bli en "mekanistlösning" med en en väggtimer och full fart på fläktarna till att börja med. Kan jag reducera farten på fläktarna på nåt enkelt sätt? Nåt effekmotstånd i serie, nån kondensator eller nåt liknande.
Det finns naturligtvis andra "logiknivå" power MOSFETs som klarar upp till 60V, men den här var den första som dök upp när jag skrev in "mosfet driver" på Aliexpress. Dessa kan drivas trivialt av en Arduino.
(PWM är alltså "pulsbreddsmodulation" där du tar din inspänning till transistorn, och slår den av och på mycket snabbt, snabbare än hörbar frekvens helst, säg 100 kHz. Fläkten klarar inte av att ändra sin rotationshastighet så snabbt. Den kräver sekunder för att spinna upp och ner pga masströghet. Så om du har säg 50% av tiden på och 50% av tiden av, så kommer fläkten att uppföra sig som om du matat den med halva spänningen. Den kommer alltså att gå hälften så snabbt.)
Så med PWM så reglerar du enkelt hastigheten på DC-fläktar. Annars så finns det naturligtvis inget som hindrar dig från att bara slå dem av och på med en MOSFET heller. (Annars så går det ju bra med ett billigt relä. $2 för kort med fyra reläer. (Dessa är märkta med nätspänning, men det skall man undvika. För klenspänning är de däremot OK).
Och programmeringen är "enkel". Det finns "oändligt" mycket exempelkod på nätet för allt mellan himmel och jord inom Arduino-världen. Och på enkel, lättförståelig och på "förklarat för en femåring"-nivå. Om du PLC-programmerat så är det här enklare och gjort på ett kick.
Så, jag skulle inte ge upp riktigt än om jag var du! Om du kör fast så är det bara att fråga. Det finns många här som är extremt mycket duktigare elektronikkonstruktörer än jag.
P.S. Om du får tråden flyttad till "teknik"-forumet så får du antagligen bättre tips och hjälp.
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:Njae, just drivningen av fläktarna med PWM (alltså pulsbreddsmodulation) är enkelt. Om du t ex kan hålla dig till 24V så ger ju 15-20W under 1A i ström. Och det klarar väldigt många power MOSFETS utan minsta problem. Här är ett exempel på en transistor som är monterad på breakout board med skruvterminaler för $0.58 fri frakt från Kina. (Alltså ungefär 5. Den klarar enligt spec 24V och upp till 5A med kylning, men 1A utan extra kylfläns skall gå bra.
Det finns naturligtvis andra "logiknivå" power MOSFETs som klarar upp till 60V, men den här var den första som dök upp när jag skrev in "mosfet driver" på Aliexpress. Dessa kan drivas trivialt av en Arduino.
(PWM är alltså "pulsbreddsmodulation" där du tar din inspänning till transistorn, och slår den av och på mycket snabbt, snabbare än hörbar frekvens helst, säg 100 kHz. Fläkten klarar inte av att ändra sin rotationshastighet så snabbt. Den kräver sekunder för att spinna upp och ner pga masströghet. Så om du har säg 50% av tiden på och 50% av tiden av, så kommer fläkten att uppföra sig som om du matat den med halva spänningen. Den kommer alltså att gå hälften så snabbt.)
Så med PWM så reglerar du enkelt hastigheten på DC-fläktar. Annars så finns det naturligtvis inget som hindrar dig från att bara slå dem av och på med en MOSFET heller. (Annars så går det ju bra med ett billigt relä. $2 för kort med fyra reläer. (Dessa är märkta med nätspänning, men det skall man undvika. För klenspänning är de däremot OK).
Och programmeringen är "enkel". Det finns "oändligt" mycket exempelkod på nätet för allt mellan himmel och jord inom Arduino-världen. Och på enkel, lättförståelig och på "förklarat för en femåring"-nivå. Om du PLC-programmerat så är det här enklare och gjort på ett kick.
Så, jag skulle inte ge upp riktigt än om jag var du! Om du kör fast så är det bara att fråga. Det finns många här som är extremt mycket duktigare elektronikkonstruktörer än jag.
P.S. Om du får tråden flyttad till "teknik"-forumet så får du antagligen bättre tips och hjälp.
Tack. Skall bygga färdigt och torrköra manuell ett tag so jag får reda ut vad jag vill styra. Drog igång fläktarna idag. 24V, 14W men det står 18-28V på dom. Märkskylten på nätaggregatet säger 20V. Dom tjöt på ganska bra och jag gissar att jag behöver strypa ner dom ordentligt. Kan jag trycka in nåt motstånd (och hur stort?) för att strypa ner varvtalet lite?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Ja, du kan begränsa med motstånd, men det måste tåla lasten. Och det kan bli lite för mycket effekt för såpass effektstarka fläktar (ett "vanligt" motstånd klarar bara av 0.25W belastning innan det "brinner upp"). Så enklare är antagligen att sänka matningsspänningen och se om du gillar resultatet. 12V får du ju lätt från exv. ett bilbatteri som snabbtest.fsn skrev:Tack. Skall bygga färdigt och torrköra manuell ett tag so jag får reda ut vad jag vill styra. Drog igång fläktarna idag. 24V, 14W men det står 18-28V på dom. Märkskylten på nätaggregatet säger 20V. Dom tjöt på ganska bra och jag gissar att jag behöver strypa ner dom ordentligt. Kan jag trycka in nåt motstånd (och hur stort?) för att strypa ner varvtalet lite?
Mellan tummen och pekfingret så varierar strömmen linjärt när du sänker spänningen på din fläkt, och effektförbrukningen då alltså som kvadraten. Fläkthastigheten varierar typiskt också linjärt med spänningen. Så om du halverar spänningen så halverar fläktens varvtal, och effekten går ner till en fjärdedel. Så du kommer snabbt ner i effektkrav från din nya matningskälla.
Annars så går det som sagt alldeles utmärkt med PWM-styrning med det nätagg du redan har, men då krävs det åtminstone lite elektronik.
lars_stefan_axelsson skrev:Ja, du kan begränsa med motstånd, men det måste tåla lasten. Och det kan bli lite för mycket effekt för såpass effektstarka fläktar (ett "vanligt" motstånd klarar bara av 0.25W belastning innan det "brinner upp"). Så enklare är antagligen att sänka matningsspänningen och se om du gillar resultatet. 12V får du ju lätt från exv. ett bilbatteri som snabbtest.
Mellan tummen och pekfingret så varierar strömmen linjärt när du sänker spänningen på din fläkt, och effektförbrukningen då alltså som kvadraten. Fläkthastigheten varierar typiskt också linjärt med spänningen. Så om du halverar spänningen så halverar fläktens varvtal, och effekten går ner till en fjärdedel. Så du kommer snabbt ner i effektkrav från din nya matningskälla.
Annars så går det som sagt alldeles utmärkt med PWM-styrning med det nätagg du redan har, men då krävs det åtminstone lite elektronik.
Jag har en spänningskub från ett tidigare jobb som flyttade verksamheten och tillgång till mycket effektmotstånd i skrotbingen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Dåså. Har du effektmotstånd så är det ju grönt och billigare. Så börja du att pröva. Det är nästan enklast att sänka spänningen (antingen genom nätagget, eller genom att lägga till motstånd i serie) tills du är nöjd. (Mellan tummen och pekfingret så borde grovt räknat 50 Ohm halvera spänningen om jag räknat rätt i hastigheten).fsn skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden