Hej

Jag fick ett par funderingar som ni experter gärna får hjälpa mig att reda ut.

Om man läser lite kring huruvida man bör stänga ventilen till braskaminen eller inte när man eldar så hittar man lite olika svar.

Som jag förstått det så är eldning i braskamin bra, det skapar undertryck i bostaden som gör att luft (fukt) vandrar nedåt istället för uppåt (till vinden), förutsätter detta att man eldar med öppen ventil?
Vissa rekommenderar att man stänger denna vid eldning för att det annars kan bli för intensivt

När man INTE eldar så menar vissa att man ska stänga ventilerna, eftersom man annars släpper ut värmen. Vissa menar att denna ska vara öppen för att undertrycket behålls, dock med förbehållningen att man då har en fungerande mekanisk ventilation. Så hur fungerar det med självdrag, stänga eller inte stänga?

Anledning till att jag frågar är för vi är på gång att köpa ett hus (undrar hur många gånger jag skrivit trådar och skrivit denna mening här på byggahus.se :D) som är byggt på 30-talet, det har självdrag, braskamin samt vedpanna som används flitigt.

Huset besiktades 2002 och där var det inga problem med vinden. När jag nu är uppe och kollar på vinden ser jag svartmögel på bjälkarna. Min tolkning är alltså att det har dykt upp mellan 2002 och nu.

Det som gjorts sedan 2002 är att man har byggt ut huset, och installerat tätare fönster i den nya delen, även två rum på övervåningen saknar luftdon, i dessa rum känner man att luften är annorlunda, inte dålig eller unken men annorlunda... Vidare har man även isolerat på den gamla vinden.

Är det isoleringen som är tjuven? Avsaknad av luftdon borde inte påverka eventuellt fukt som letar sig upp på vinden? I badrum och kök finns det frånluft.

Eftersom man har byggt ut huset så har man ju även "stängt" ventilationen i gamla vinden mot den sidan man byggt ut.

Jag vart ganska förvånad över svartmöglet på vinden, eftersom det eldas flitigt så trodde jag att man var immun mot problem där. :cool:

Tacksam för svar!

Självdrag fungerar ju generellt dåligt i ett för tätt hus, med moderna fönster och dåligt med annan tilluft.

Jag tror problemet med svartmöglet ligger i att man har tilläggsisolerat den gamla vinden, i kombination med igensatt/förändrad ventilation där, vilket har förändrat klimatet där negativt.

Spontant är det så att huset behöver ha lite mekanisk frånluft + tilluftsventiler på valda platser.

Ventilation i samband med eldande i braskamin är en svårknäckt nöt i många fall. Ska jag tolka det du skriver som att det finns separat tilluft till braskaminen (röransluten) eller är det en väggventil du avser?

GoForIt skrev:
Självdrag fungerar ju generellt dåligt i ett för tätt hus, med moderna fönster och dåligt med annan tilluft.

Jag tror problemet med svartmöglet ligger i att man har tilläggsisolerat den gamla vinden, i kombination med igensatt/förändrad ventilation där, vilket har förändrat klimatet där negativt.

Spontant är det så att huset behöver ha lite mekanisk frånluft + tilluftsventiler på valda platser.

Ventilation i samband med eldande i braskamin är en svårknäckt nöt i många fall. Ska jag tolka det du skriver som att det finns separat tilluft till braskaminen (röransluten) eller är det en väggventil du avser?
Hej!

Jag ska kolla närmare på ventilen för braskaminen, jag tror inte det finns någon röransluten tilluft och inte heller någon väggventil. När man reglerar "tilluften" i braskaminen så blir det kanske helt enkelt luft från bostaden man styr in ..

I dag finns det en frånluftkanal i köket med en gammal fläkt monterad, som inte fungerar. Den sitter ovanför gamla vedpannan, här tänker jag att man ska installera en ny fläkt, det är ett stort hål och en stor fläkt som sitter där.

I badrummet nere finns det frånluft (någon pax variant), här tänker jag att den ska gå på kontinuerlig lågdrift, den verkar gå på sensor idag.

På övervåningen är det två rum och en hall med nya fönster, här kanske det behövs tillluftsventiler.

En braskamin förbrukar ju stora mängder luft när man eldar i den, och tas den luften från det allmänna så påverkas hela ventilationen i huset.

Det är inte säkert att en liten utdragsfläkt i badrummet nere orkar att ventilera hela huset, i synnerhet med övervåning.
Ett kraftigare alternativ kanske skulle kunna vara en utvändig takfläkt på frånluftskanalen i köket, med reglerbar hastighet (i kombination med den sensordrivna i badrummet). Så har vi löst våran konvertering till mekanisk ventilation.

Om huset är för tätt så kommer det sannolikt att ryka in när man tänder kaminen, och den kommer ev inte att brinna med full fart senare.

Om inte så är det inga problem med tilluften (totalt sett). Därmed inte sagt att det inte behövs tilluft i alla sovrum.

Att det blivit fuktigare på vinden beror på att tilläggsisolering sänker temperaturen och därmed ökar luftfuktigheten på vinden. Ibland tycks det fungera med mer ventilation, trots att det då blir ännu kallare, ibland med mindre ventilation så att vinden blir varmare igen. Beror förmodligen på hur mkt fukt som tränger upp på vinden från huset.

I TS fall kan uppträngande fukt också bero på hur man har skarvat ihop den nya och gamla delen. Kanske har det blivit springor el ngt i vindsbjälklaget vid tillbyggnaden som inte fanns innan. Det är ju två helt olika byggprinciper som möts, så det är upplagt för misstag/förbiseenden.

Visst kan man låta huset agera dammsugare för att hindra fuktig inomhusluft att tränga upp på vinden, men jag är inte säker på att det blir ett trevligt hus att bo i. Tror det är bättre och billigare att säkerställa att det är drevat tätt överallt upp till vinden. Detta är lättare att säga än att tillämpa i praktiken, men man bör göra vad man kan. Kända ställen är möte mellan vindsbjälklag och yttervägg, taklucka, runt skorstenen, och alla rör- & ventilationsgenomföringar. Även ev elgenomföringar.

GoForIt skrev:
En braskamin förbrukar ju stora mängder luft när man eldar i den, och tas den luften från det allmänna så påverkas hela ventilationen i huset.
En braskamin suger inte på långa vägar lika mycket som en öppen spis. Oftast körs kaminer med strypt tilluft och då är öppningen inte mycket störa än några få kvadratcentimeter. Om den suger 1 liter/sekund innebär det 3,6 m3/h, alltså inga stora mängder luft. En köksfläkt suger runt 400 m3/h bara för att få en uppfattning om proportionerna.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Jag har skrivit upp en rad punkter jag ska åka och kontrollera.

Är värmeläckaget samt fukt från bostad upp till vinden det enda som avgör huruvida "mer eller mindre" ventilation uppe på vinden är bra eller inte..?

Eller är det lite svårare än så ...

arneri68 skrev:
En braskamin suger inte på långa vägar lika mycket som en öppen spis. Oftast körs kaminer med strypt tilluft och då är öppningen inte mycket störa än några få kvadratcentimeter. Om den suger 1 liter/sekund innebär det 3,6 m3/h, alltså inga stora mängder luft. En köksfläkt suger runt 400 m3/h bara för att få en uppfattning om proportionerna.
Jag vill minnas att vår braskamin har helt andra siffror angivna.
Kvadratcentimeter i tilluft? Det är ju betydligt mer bara i sekundärluften framtill vid glasluckan..

Varför skulle man i så fall lägga ner energi på att dra fram särskild ventilationsanslutning till en braskamin?

Ett problem i många hus är alla efterkonstruktioner som är gjorda med ex. elanslutningar, där ångspärren är punkterad och inte lagad.

GoForIt skrev:
Jag vill minnas att vår braskamin har helt andra siffror angivna.
Kvadratcentimeter i tilluft? Det är ju betydligt mer bara i sekundärluften framtill vid glasluckan..

Varför skulle man i så fall lägga ner energi på att dra fram särskild ventilationsanslutning till en braskamin?
Ja varför? Finns ingen anledning alls utan mynnar i feltänk från 70-talet.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Har varit och kollat i huset på ovanstående funderingar men de känns oväsentliga efter denna upptäckt. :(

Enda fasaden på gaveln är 85 år gammal och borde bytas, detta syns inte så tydligt utifrån då det är ommålat..
För 1.5 år sedan har getingar tagit sig igenom och gjort ett hål, när getingboet tagits bort har man inte förseglat hålet ordentligt utan satt på en masonitskiva, här har det kommit in vatten vid oväder.

På gamla vinden är det rätt mycket svart och vitmögel på den dåliga fasaden, även isoleringen har blivit rätt fuktig mot kanten där denna dåliga fasad finns, under isoleringen (gul sådan, mineralull kanske) finns det kol som ytterligare isolering

På fönstret i rummet nedan finns det kondens....

Någon mer skada har jag inte sett. Är otroligt orolig att det ska ha orsakat större skador i huset, vattnet har kommit in under 1.5 års tid.

Bjälken närmast den dåliga fasaden är inte angripen och det ser friskt ut, men jag är orolig hur det ser ut "under" i huset ..

Svartmöglet är koncentrerat till ovanför masonitskivan.

Det är oklart ifall fasaden i sig också släppt igenom vatten eller om det endast är "hålet" som är boven ..

I övrigt är vinden utan ventilation, med murstock och har varit så länge, och det ser bra ut annars.

Vad tror ni om chansen att vattnet letat sig ned längre ned i stommen och orsakat fuktskador?

Har det bara läckt in lite vid blåst o likn under så kort tid så är det nog inga större problem. Det är en av fördelarna med gamla hus. De torkar upp fint utan att ta nämnvärd skada då det inte finns en massa täta mtrl (läs plast i en eller annan form). När gamla hus har skador så brukar det bero på mååånga års läckage.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.