Enklast torde vara att täta överströmmen mellan bad o all om du tror donet är ljudboven.Om dörren inte har tätningslister kommer inte luftmängden att ändras alls. Nån uteluft direkt till bad blir helt galet och ha ingen tilltro till att luften går i nån rak linje mellan intag o utsug. Termiken har andra ideer. Att det öht sitter en överströmning där kan vara att konstruktören vill minska skenet av att tilluften från de 2 sovrummen får 2 st överströmningar innan det går ut som frånluft.Och vad gör tilluften i tvättstugan och frånluften i arbetsrum om det nu ska vara teoretiskt?
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jag tänkte mig något sådanthär. Finns i olika längder, ju längre desto bättre ljuddämpning
https://www.ventilation.se/ljuddamp...PAXYYEPMmNFum6ZBIKxDagpKaWLlvVTz4YaAs_K8P8HAQ
https://www.ventilation.se/ljuddamp...PAXYYEPMmNFum6ZBIKxDagpKaWLlvVTz4YaAs_K8P8HAQ
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det är inte så krångligt att förstå: Kan man separera frånluften i badrummet från resterande frånluft med hänsyn tagen till att undertrycket är lägre badrummet och att samma badrum får separat tilluft?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
OK, jag är med. Skippar tilluftsventilen och funderar lite till. Konstruktionen är standardmässig och inte anpassad direkt till mitt hus. Farsan (VVS:are) har "konstruerat" och fått godkänt av kollega.exerg skrev:Enklast torde vara att täta överströmmen mellan bad o all om du tror donet är ljudboven.Om dörren inte har tätningslister kommer inte luftmängden att ändras alls. Nån uteluft direkt till bad blir helt galet och ha ingen tilltro till att luften går i nån rak linje mellan intag o utsug. Termiken har andra ideer. Att det öht sitter en överströmning där kan vara att konstruktören vill minska skenet av att tilluften från de 2 sovrummen får 2 st överströmningar innan det går ut som frånluft.Och vad gör tilluften i tvättstugan och frånluften i arbetsrum om det nu ska vara teoretiskt?
Tvättstugan har avfuktare och separat rumscirkulation för att snabbare torka tvätt som jobbar effektivare om utrymmet har mindre luftomsättning. Det sitter ett elektrisk spjäll i frånluften som slår av och till får att möta "tvättorkningen".
Arbetsrummet har separat frånluft för att vinden runt huset vanligtvis drar på ett sådant sätt att det blir överluft/frånluft istället. Det var en chansning, men visade sig stämma. Vi har upp till 3 gäster sovande i det rummet och vill att de skall känna att det är fräsch och ren luft.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Kanske, men så länge det någonstans kopplas samman så är risken för ljud ändå där.
Ljud har en lustig förmåga att fortplanta sig i ventilationsrör, men det är ju också beroende på hur tolerant man är för ljudstörning.
Ljud har en lustig förmåga att fortplanta sig i ventilationsrör, men det är ju också beroende på hur tolerant man är för ljudstörning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Jo. Märkte detta i ventilationsstammen när ljud från toaletten hittade in till kökets frånluftsventil. Det räckte att byta ett T-rör till en hemmagjord gren (45° sadel) och flytta bort denna en halvmeter för att döda det ljudet.roland53 skrev:
Jag kör nog på flytten av överluften med inkluderad ljuddämpare. Fördelen blir också att luftströmmen rör sig likartat i huset oberoende av om badrumsdörren är öppen eller stängd. Skall man gå upp till 125mm kanske?
Klicka här för att svara