Enklast torde vara att täta överströmmen mellan bad o all om du tror donet är ljudboven.Om dörren inte har tätningslister kommer inte luftmängden att ändras alls. Nån uteluft direkt till bad blir helt galet och ha ingen tilltro till att luften går i nån rak linje mellan intag o utsug. Termiken har andra ideer. Att det öht sitter en överströmning där kan vara att konstruktören vill minska skenet av att tilluften från de 2 sovrummen får 2 st överströmningar innan det går ut som frånluft.Och vad gör tilluften i tvättstugan och frånluften i arbetsrum om det nu ska vara teoretiskt?
 
Det är inte så krångligt att förstå: Kan man separera frånluften i badrummet från resterande frånluft med hänsyn tagen till att undertrycket är lägre badrummet och att samma badrum får separat tilluft?
 
exerg skrev:
Enklast torde vara att täta överströmmen mellan bad o all om du tror donet är ljudboven.Om dörren inte har tätningslister kommer inte luftmängden att ändras alls. Nån uteluft direkt till bad blir helt galet och ha ingen tilltro till att luften går i nån rak linje mellan intag o utsug. Termiken har andra ideer. Att det öht sitter en överströmning där kan vara att konstruktören vill minska skenet av att tilluften från de 2 sovrummen får 2 st överströmningar innan det går ut som frånluft.Och vad gör tilluften i tvättstugan och frånluften i arbetsrum om det nu ska vara teoretiskt?
OK, jag är med. Skippar tilluftsventilen och funderar lite till. Konstruktionen är standardmässig och inte anpassad direkt till mitt hus. Farsan (VVS:are) har "konstruerat" och fått godkänt av kollega. :)

Tvättstugan har avfuktare och separat rumscirkulation för att snabbare torka tvätt som jobbar effektivare om utrymmet har mindre luftomsättning. Det sitter ett elektrisk spjäll i frånluften som slår av och till får att möta "tvättorkningen".

Arbetsrummet har separat frånluft för att vinden runt huset vanligtvis drar på ett sådant sätt att det blir överluft/frånluft istället. Det var en chansning, men visade sig stämma. Vi har upp till 3 gäster sovande i det rummet och vill att de skall känna att det är fräsch och ren luft. :)
 
roland53 skrev:
Jag tänkte mig något sådanthär. Finns i olika längder, ju längre desto bättre ljuddämpning

[länk]
En sådan tänkte jag också på, men om jag drar om frånluften i allrummet och tillsätter den i motsatt ända av frånluften i badrummet, kanske rördragning i sig dämpar.
 
Kanske, men så länge det någonstans kopplas samman så är risken för ljud ändå där.

Ljud har en lustig förmåga att fortplanta sig i ventilationsrör, men det är ju också beroende på hur tolerant man är för ljudstörning.
 
roland53 skrev:
Kanske, men så länge det någonstans kopplas samman så är risken för ljud ändå där.

Ljud har en lustig förmåga att fortplanta sig i ventilationsrör, men det är ju också beroende på hur tolerant man är för ljudstörning.
Jo. Märkte detta i ventilationsstammen när ljud från toaletten hittade in till kökets frånluftsventil. Det räckte att byta ett T-rör till en hemmagjord gren (45° sadel) och flytta bort denna en halvmeter för att döda det ljudet. :D

Jag kör nog på flytten av överluften med inkluderad ljuddämpare. Fördelen blir också att luftströmmen rör sig likartat i huset oberoende av om badrumsdörren är öppen eller stängd. Skall man gå upp till 125mm kanske?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.