6 868 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Vad går först? Ventilationen eller värmen?
Att anta att jag levt ett liv utan motgångar tycker jag var att ta i.Husköpare 8 skrev:Din fråga (som du förstås är mer än välkommen att ställa) får mig att förstå att du själv inte har suttit i min situation.Först att köpa ett hus som faller in över en,och jag blir så chockad så jag till slut inte vet vad som är viktigt att fokusera på först,utan istället vänjer jag mig vid att gå runt och frysa i mitt eget hem,inte en vinter,utan två vintrar på raken. Det tar massor av kraft och energi av en att bara ha 14 grader inomhus. Man slutar att tänka klart. och denna vinter var ändå lite mänsklig. Förra vintern hade jag det ännu värre. Då hade jag 12 grader inomhus.
lägg sedan till att jag var tvungen att fixa massa andra grejer på huset också. Det är inte konstigt alls om man förlorar fokus i det läget.
Så ja jag tycker mig ha rätt att vara less på min värmepump,som det dessutom inte fanns någon manual till.
Jag tog för givet att uppvärmningen i huset skulle fungera när jag köpte huset. Nu vet jag bättre. Ta aldrig något för givet när du köper hus.Aldrig någonsin.Men förra ägaren hade ju förstås inte låtit mig "låna" huset några dagar för att testa om pumpen fungerade. Så jag hade ju ändå inte kunnat utföra min undersökningsplikt gällande fanskapet ändå.
Fråga nummer två. Det har aldrig varit strömavbrott i mitt hus,så länge jag har bott här,men det garanterar ju inte att det aldrig kommer hända i framtiden eller hur? Jag tänker på stormen "Gudrun" bara för att ta ett exempel. Den stormen var så jävlig så det var några som tog sina liv,om jag inte missminner mig. Och om en sådan naturkatastrof händer igen,ja då kan jag åtminstone elda i min kamin så att jag inte fryser ihjäl. Nu om detta skulle hända,är jag helt chanslös utan en kamin.
Men ditt tankesätt är samma som att kalla sin bil för skrothög för att man glömt tanka den.
När allt går sönder så blir man en annan människa, men det tar 5 minuter att leta upp vanliga fel på värmesystem. Nummer ett på den listan är luft i systemet, nummer två är lågt tryck.
Åter till din frågeställning;
Släng in en eller två paxfläktar med lågfart och installera en kamin så har du både värme och ventilation fixad.
Sen bör du även se över om det finns nån elpatron till ditt värmesystem. Med tanke på den stängda ventilen så kan den förra ägaren mycket möjligt kopplat bort den för att spara pengar.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
DUT är "dimensionerad ute temperatur" (om jag minns rätt). Det betyder i alla fall lägsta utetemperatur som man räknar med ska inträffa i det område man bor i. I Alingsås är den ca -18C.Husköpare 8 skrev:
DUT är dock en väldigt sällan förekommande temperatur och anses vara historiskt worst-case scenario.0
Haha,här ser vi någon som inte har en aning om vad han snackar om. Att jämföra mitt sätt att tänka med en bil som jag glömt att tanka? Du...prova att vrida ner värmen i ditt hus till 14 grader och så behåller du den " värmen" en hel vinter så ska du se att du tänker på ett annat sätt efter detDave13 skrev:Att anta att jag levt ett liv utan motgångar tycker jag var att ta i.
Men ditt tankesätt är samma som att kalla sin bil för skrothög för att man glömt tanka den.
När allt går sönder så blir man en annan människa, men det tar 5 minuter att leta upp vanliga fel på värmesystem. Nummer ett på den listan är luft i systemet, nummer två är lågt tryck.
Åter till din frågeställning;
Släng in en eller två paxfläktar med lågfart och installera en kamin så har du både värme och ventilation fixad.
Sen bör du även se över om det finns nån elpatron till ditt värmesystem. Med tanke på den stängda ventilen så kan den förra ägaren mycket möjligt kopplat bort den för att spara pengar.
Tumregeln säger effekten av en vp ska vara ca hälften av effekt behovet. Om vi antar 10kw är effektbehovet för en normal villa då är 6kw panna rätt dimentionerad. Topplasten ska elpatron eller annan värmekälla stå för. Om det saknas elpatron då får kaminen stå för det.
Vi är två olika typer av människor, så vi kommer aldrig komma överens.Husköpare 8 skrev:
Min slutpoäng är; sluta skyll kylan på värmepumpen.
Med vänlig hälsning, David
Nä Husköpare 8. jag kan förstå Dave 13:ns kommentar.Husköpare 8 skrev:
Svårt att föreställa sig hur du tänker, faktiskt.
Att man får problem med värmen en kort tid för att något pajar kan väl hända alla, men du har haft problem i 2 vintrar och ändå var det initialt ventilationen du klagade på. :wow:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden