Ventilation
Arnodt: Temperaturverkningsgrad = (T2 - T1)/(T6 - T1) enl. SS 308:1997. Från "Svensk Ventilation lunchmöte om Verkningsgrad"13 okt, 2014, Jan Risén. Den mäts vid ventilationsaggregatet och anges ofta av tillverkarna. Och gäller då ingen kondensation sker, dvs vid torr luft. Kondenserar vattenångan i frånluften på värmeöverföringsytan så fås en högre temperaturverkningsgrad, pga
exerg: Ventiler med "fjäderfasthållning" passar. Här den vanligaste https://www.ventilation.se/tilluftsventil-vst-100-riktbar/p-1733.htm Klipper du fjädrarna så de blir spetsiga så griper de ännu bättre i plasten
term: Om det blir kondens så blir det på insidan av spiroröret, inte utsidan. Om du har fläkt så lär det dock bli obetydligt med kondens och då framförallt på skorstenens utomhusdel. Det vattnet hinner avdunsta igen. Villdu minska risken kan du mycket riktigt fylla utrymmet med vermikulit. Jag hade nöjt mig med att dreva med mineralull längst upp.
Kaffetobbe: Hej Finns det någon sammanställning/standard där man kan se vad alla förkortningar står för? Visst finns det med information i manualen men inte vad förkortningen står för. EF= Frånluftsfläkt = evacuation fan? SF= Tilluftsfläkt = supply fan? SS= Supply sensor? ETS= Evacuation temprature sensor? PHS= Pre heater sensor? FPS= Freeze Point sensor? OS= Outside temperature sensor? OT=
Peter2400: [citat] WRR-1 relämottagare och en Panelpotentiometer från Kjell använder jag. Jag styr med nexalösningen för att kunna växla till högläge när tempen går över en viss temperatur, har även en givare på altandörren som sänker hastigheten när vi har dörren öppen. För din tillämpning så kommer du väl kontiurnerligt köra på 1 hastighet, känns onödigt att krångla till det då.
Hane73: Hej! Nu börjar det bli aktuellt med bytet. Ingen som har någon erfarenhet? MVH/Hans
Tjoa: Det enkla och tråkiga svaret är nej. Visst, allt går med tillräckligt mycket pengar men den vägen är varken bra eller billig.
Tjoa: Knäckfrågan är väl om din skorstenskanal är tät. Är den det är det ju bara att täta där nere och köra på. Är den inte det finns det ju en stor risk att du skickar ut matos i huset via sprickor och i värsta fall får en imkanalsbrand som som sprider sig ut på vind eller annat där sprickorna är. Och då försvinner ju själva idén med spisfläkten. Ring till din kommunala
Jonatan79: Jag gissar att det krävs en OVK "obligatorisk ventilations kontroll" som innebär inmätning av behörig firma så kolla med sotaren om dom kan rek någon firma eller har den behörigheten själv.
Johanh82: Ja manuell sågning är väl att föredra, men det är ju så smidigt och snabbt gjort med kapgirsågen som står där inkopplad och klar ;) Jag beställde ett kit med 160mm kanalfläkt från soliduct igår. Hoppas det blir bra :)
datpsu: Jag är ingen expert på området. Ring en fläkttillverkare och beskriv ditt system, så vet dom vad som fungerar i ditt fall. Jag gissar på att det fungerar. Om du har återvinning, så kanske det inte fungerar utan omkoppling. Ring och lyssna. Lycka till.
Stefan N: Förslagsvis sitter den på taket... Kan även sitta med vakumventil på en krypvind men det är ovanligare.
Jonatan79: Normalt sett ska man inte ha ventiler i hallen. Men det beror lite på hur resten av planlösningen och ventilsituationen ser ut.
joxzaren: Jag har exakt samma fläkt som du hade då och letar även jag efter en ersättningsfläkt. Du skrev att det blev "Det blev en Ebmpapst tillslut, med ny plåthuv.". Om du skulle kunna beskriva lite noggrannare vad du köpte skulle jag bli väldigt tacksam. Monterade du den själv eller använde du någon firma?
Patrik Lidstedt: Det låter ju direkt som att värmeväxlaren inte roterar. Om du inte vill ta dit en någon som utför felsökningen så skulle jag börja med att väldigt försiktigt öppna fronten under drift, och kolla så att värmeväxlaren roterar, att fläktarna går och även varvar upp vid ex forcering. Vilken fläkthastighet har du inställt vid Norm drif? Vilken tilluft temp? Eftervärmare på/av?
huggan: Bygg en ram och montera innan. Tycker jag är lättare.
MagHam: Nu vet jag inte när ditt hus är byggt och hur det är med dränering o s v. Men gissar om det suttit oljepanna att vi pratar 1960 eller äldre? Svårt att få sådana källare torra även om man gräver dränerar. Huset står sannolikt på en sula utan kapilärbrytande skikt och som man helst vill slippa gräva under. D v s det kommer alltid att vara lite fukt i väggar och golv. Förråd är
Ropia: Vad kul att du är nöjd. Det har hänt mycket på återvinningsaggreggat på 10-20 år. Inte minst på fläktar. Moderna ECfläktar är väldigt tysta och flyttar luft effektivt :-) Kul att du är nöjd, jag har själv en Heru 100 S EC (kallmontage på vinden) och är väldigt nöjd med den.
Anonymiserad 167058: Jonatan79; Tack för svaret. Takbjälkarna( takstolarna) är omkr 14 cm. tjocka. En firma, som gav offert, ville förbättra u-värdet, genom att lägga på 45 mm, på takstolarna .
GoForIt: Böjar gör alltid att luftflödet reduceras. En liten badrumsfläkt kan trycka luft en begränsad längd. Se upp med de befintliga rörens isoleringsgrad, så att du inte får problem med att kondens rinner tillbaka. Det finns särskilda monteringsplåtar, med inbyggd rund stos, som du kan montera under takgipset.
A-Man_08: Jag ska försöka konstruera något som riktar luften uppåt för att undvika att det går rakt ut på golvet, för att slippa kalla golv. Kommer då trycka i ett filter med lite tur så tar det även bort irriterande ljud.
Tjoa: Förklara gärna hur du ska få luften att gå från fönstret genom din ventilation i vägg 1 när öppningen till vardagsrummet är konstant öppen. Luften går alltid lättaste vägen. Jag hade inte godkänt det upplägget du visar vid en besiktning. Men det finns det säkert folk som inte tittar så noggrant på.
AndersS: Vi har en fläkt i badrummet som går på lågt varvtal konstant, även vintertid när det endast är underhållsvärme på. Två tilluftsventiler i sovrum. Och så har vi i ca 10 år haft en enkel "luftsolvärmare", Solarventi, som sitter med anslutning till allrum/kök. Det står ju stilla när solen inte lyser men som komplement för att ventilera med varmare luft har den fungerat perfekt för
NiklazzG: Tack som fan :) bara montera efter granitskivan och kaklingen då :)
Marcussjogren: Det är inte så att dörren är för tät så du inte har någon tilluft all tillgå?
Ropia: Jag hade nog satt LLVP i garage, överluftdon till det "lilla" garaget över dörren och en paxfläkt i (förmodar) yttervägg i lilla garaget, en till paxfläkt i det lilla förrådet och överluft i dörrarna i förråd.
mendelsohn: Ventilen avs frånluft. Startas manuellt av mig när jag vill. Går på strömbrytare. Då sitter på nordost vägg. Dessutom nära utbyggnad so blåser nog inte in spec ofta tror jag