Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Efter pollensäsong o efter lövsläpp, minst två ggr/år.
Förlåt en fråga för förståelsens skull: Är det filtret för tilluft eller frånluft vi ser på bilden?
Redigerat:
http://www.svenskventilation.se/ventilation/service-och-underhall/Oldboy skrev:
http://www.svenskventilation.se/ventilation/halsa/faktorer-som-paverkar-oss/
www.svenskventilation.se/ventilation/halsa/
Skitiga filter lär inte förbättra luftomsättningen........
Av vilken anledning skulle man filtrera frånluft ?HasseTeknik skrev:
Jo, möjligen för att hålla rent i ett återvinningsaggregat, men då är ju ett skitigt filter lika illa där eftersom luftflödet drastiskt minskar och återvinningsaggregatet mister sin funktion till stor del.
Redigerat:
Det här är en av anledningarna till att jag vill ha ett utbytbart filter i bostaden även fast det finns i ftx aggregatet.roland53 skrev:Ja, naturligtvis måste du det.
Här är ett typexempel, vissa skribenter här på BH hävdar att det är mycket bra kvalité på inkommande luft på ett FT (X) aggregat.
Jo, kvaliteten är kanske bra första dagen med nytt filter därefter försämras kvaliteten i takt med att skiten fastnar i filtret och bakteriekulturen som frodas där.
Desto oftare filtren bytes desto oftare början man om från noll igen = frisk luft.
Sedan tillkommer föroreningar i tilluftsrören som också byggs upp över tid men det är en annan komplikation som är efter filtren.
Ett så skitigt filter som du har hindrar ju också luftflödet så förmodligen har du nu den sista tiden haft ett luftflöde betydligt under det som föreskrivs.
Roland53 skrev : "Av vilken anledning skulle man filtrera frånluft ?
Jo, möjligen för att hålla rent i ett återvinningsaggregat, men då är ju ett skitigt filter lika illa där eftersom luftflödet drastiskt minskar och återvinningsaggregatet mister sin funktion till stor del."
Helt rätt ! För att inte smutsa ner lamellerna. Jag har ett Rexovent och där är det just det filtret som blir mörkast av damm ( har väl dammigt hemma ? ). I insugsfiltret, som bara är hälften så stort till ytan, fastnar det sällan mycket damm. Mest pollen och någon enstaka fjäril. Rengör (tvättar och kanske var 4:e år byter) i april och oktober varje år och det är knappt att det märks något damm på fläktvingarna eller i VVX-paketet. Har kört lika sedan 1978 och ser ingen anledning att byta till ett nyare system, även om det möjligen skulle vara lite effektivare i värmeåtervinningen. Jag antar att det är stor skillnad på var man bor också. Säkert skillnad i storstad och "nästan på landet".
Jo, möjligen för att hålla rent i ett återvinningsaggregat, men då är ju ett skitigt filter lika illa där eftersom luftflödet drastiskt minskar och återvinningsaggregatet mister sin funktion till stor del."
Helt rätt ! För att inte smutsa ner lamellerna. Jag har ett Rexovent och där är det just det filtret som blir mörkast av damm ( har väl dammigt hemma ? ). I insugsfiltret, som bara är hälften så stort till ytan, fastnar det sällan mycket damm. Mest pollen och någon enstaka fjäril. Rengör (tvättar och kanske var 4:e år byter) i april och oktober varje år och det är knappt att det märks något damm på fläktvingarna eller i VVX-paketet. Har kört lika sedan 1978 och ser ingen anledning att byta till ett nyare system, även om det möjligen skulle vara lite effektivare i värmeåtervinningen. Jag antar att det är stor skillnad på var man bor också. Säkert skillnad i storstad och "nästan på landet".
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mitt FTX-aggregat signalerar tydligt på displayen när det vill ha nya filter.
Jag tror att det har tryckkännare före och efter filtren, och känner av tryckfallet.
Och det är typiskt vid pollensäsongen på våren och fröfällning/lövfällning på hösten.
Och ja, filtret på frånluften är till för att skydda värmeväxlaren, i detta fall en motströms.
Jag tror att det har tryckkännare före och efter filtren, och känner av tryckfallet.
Och det är typiskt vid pollensäsongen på våren och fröfällning/lövfällning på hösten.
Och ja, filtret på frånluften är till för att skydda värmeväxlaren, i detta fall en motströms.
Välanvända filter sänker flödet, självklart. Dock är en halv luftomsättning i timmen en tumregel som upplyfts till myndighetskrav. Det betyder inte att alla hus(-håll) har detta behov. Jag antar att denna tumregel är satt psss 5 PE (personenheter) är kriteriet för vad ett enskilt avlopp ska klara av. Vilket innebär att för mindre hushåll så är luftomsättningen väl tilltagen, medan för större hushåll förmodligen underdimensionerad. Följaktligen kan man anpassa sitt filterbytesintervall efter hushållsstorlek.roland53 skrev:
Några belägg för att välanvända tilluftsfilter samlar skadliga bakterier hittar jag inte. Dessutom är ju det som fastnar i tilluftsfilter bara sådant som finns i vanlig uteluft, som vi andas ofiltrerat utomhus, och generellt så anses fortfarande uteluft hälsosammare än inomhusluft så vitt jag vet.
Nu var dags för mitt första filterbytet. Aggregatet larmade i måndags.
Det är 6 månaders intervall på filterlarmet, ingen tryckvakt som känner av. Jag är dock sugen på att installera tryckvakt för mätningen!
Första är frånluft och andra är uteluft.
Det är 6 månaders intervall på filterlarmet, ingen tryckvakt som känner av. Jag är dock sugen på att installera tryckvakt för mätningen!
Första är frånluft och andra är uteluft.
äh det där kan gå en tag tillKjellTimell skrev:
jag byter frånluft 2ggr om året (juni/december) och tilluft 1gång om året (juni) på ett ungefär.
Redigerat:
Vad du kan göra är att vända ut och in på påsen och skaka av skiten försiktigt.
Men absolut inte skölja eller tvätta med vatten, då kan du förlänga filterbytet. Det vill säga skaka av skiten 2 gånger och på 3:e gången sätter du in nytt filter under förutsättning att det inte finns revor eller hål i filtret.
Men absolut inte skölja eller tvätta med vatten, då kan du förlänga filterbytet. Det vill säga skaka av skiten 2 gånger och på 3:e gången sätter du in nytt filter under förutsättning att det inte finns revor eller hål i filtret.
Det där är ganska normalt.bYkICr skrev:
Själv har skitigare frånluftsfilter än tilluftsfilter oftast.
jag tror det är pga tvättstugan som är ganska liten och körs torktumlare och viks och förvaras kläder hela tiden, för vi har inte smutsigt innomhus jag vill säga renare än majoriteten.
har du kanske nått filter nån annanstans?
kanske skiten fastnar och bygger på i nån skarv eller don hos dig utan att du vet om det
Klicka här för att svara