Ventilation
Acido: Tyvärr är det nog inget annat som passar då fläktwoods har inbyggd styrning i sina kåpor. :(
pl1000: Jag tänkte inte montera fläkten i vindens trossbotten, bara dra ner ett spirorör och sätta fläkten på den horisontella delen. Men ca 5 mm instick i badrummet ger ju plats för silikon. Det är ju svårt att montera rätt membran och gummigenomföring i nu efterhand.
Allmänobildad: Jämför grundladesinställningen med inställningen på förra kåpan. Ventilationen är ju inställd för varje lägenhet, efter tryckfall, boyta, luftomväxling m.m. ihop med frånluftsventiler i övriga våtrutrymmen.
Anonymiserad 168520: Hej, Har nu uppdaterat ritningarna enligt förslagen och kompromisser. [bild] [bild] Innertaken i källaren är gjutet bjälklag så det kommer aldrig bytas eller bilas upp. Tar gärna emot fler synpunkter och även gärna uppfattning om tidsåtgång.
Meldem: Tack för svar :) Luft och fukttätt är det mellan plast och mark i källaren. Alla fyra väggar i källaren var luft och fukttätt innan jag öppnade en ventil och började köra undertrycksfläkten. Den relativa fuktigheten sjönk från 60% till 49% när jag slog igång fläkten... Och lukten från källaren hamnar nu utanför huset :) Tidigare ägare har bytt till treglasfönster. Fasaden är
McStewart: Tänk på att iris-spjäll inte stänger helt, utan lämnar ett litet hål i mitten av kanalen när de är i stängt läge. Så vill man att kunna stänga flödet helt så bör man använda ett vanligt vridspjäll (helst med tätning).
cobrarax: Gick bra det där med reduktionsnippel. :) Nu är det bara resten kvar.
Josth: Jo det läcker säkert en del luft runt porten. Min erfarenhet är att en bra avfuktare i garaget är bättre än hög värme och hög ventilation, i alla fall om inte håller på med mycket lösningsmedel, slipning och lackering.
Nova07: Ja jag misstänkte det. Har nu monterat två diskreta ventilationsgaller i nederkant dörr. Nu återstår att se om de två Fresh 90 intagsventilerna ger för mycket luft in. Då får jag väl strypa dem lite.
Jonatan79: Det är heller inte ovanligt men väldigt få ventiler, på 70-talet krökade och rökte folk på för mycket för sitt eget bästa verkar det som. Skicka frågan till mäklaren som får stämma av med säljarna.
huggan: Vad har du under plåttaket? Plastduk? Hur ser dräneringen ut?
michfris: Av svaren ovan kan vi komma överens om att ett grundflöde är viktigt. Ta en titt på PAX Calima, på den kan du reglera grundflödet en del. Samt har du ökad vent vid rörelse och ökad hastighet vid ökade fuktvärden. Riktigt bra. Alternativt Fresh Intellivent. Jag har PAX så jag kan inte uttala mig om den förutom att den fungerar liknande. Oavsett vad, satsa på grunflöde.
Allmänobildad: Flexit ska ju dock ha utblåset utomhus, eftersom de saknar filter anpassade för att fånga upp de skadliga mikropartiklarna. Men att mecka ihop utblåset till FTX-aggregatets avluft är nog en väldigt dålig idé. Gör det ordentligt eller inte alls.
TheGame: En till fråga om det är för lite isolering på avluft och tilluft sidan dvs den sida på aggregatet innan det blåses ut i det fria och innan luften somska in passerat växlaren. Har märkt att det är lite blött i isoleringen och det är lite vatten i facket där frånluftsfläkten är i aggregatet. För dåligt isolerat? Detta är på vintern, kan det vara så att frosten som blir kring
ZipLock: I ett hus med självdrag blir OVK underkänt direkt om en kolfilterfläkt kopplas till ventilationen. Vad säger föreningen? Ofta räknas ventilationskanalerna i lägenhetsskiljande väggar till det som föreningen "äger".
Arnodt: Sommarhus som inte hålls uppvärmda alls under vinterhalvåret blir det ofta unken och fuktig luft i. Det finns soldriven apparat för att att hålla litet torrare och få in frisk luft. Det är en panel(ca 2 x 1meter) som monteras på en söder vägg, och har fläkt i sig som drivs solcellen integrerad i panelen. I panelen värms luft uteluften upp, av solen, och leds in i sommarstugan. Då
Music Man: Tack för alla tips vänner! 🙏
exerg: Värmepaketet som finns i skåpet cirkulerar värme runt tvätten och slangen ventilerar bara en liten det. Skulle den varit ansluten till ett fläktutsug skulle värmen i skåpet försvinna innan värmen nått tvätten. Däremot torkar tvätten bra genom att direktansluta slangen och strunta i att ha på värmepaketet. Och billigare..
mattias_sthlm: Nej blandar inte ihop badrum och WC. Det som tidigare var WC blir nu badrum eftersom det tillkommer en dusch😀 Hur som helst lyckades jag identifiera att det är två separata rör som går upp på vinden, de har alltså inget med varandra att göra. Kan det bli problem om man bara pluggar den ena pipan med isolering eller måste man göra något mer?
Jensnorrland: Ventilationsrör enda skillnaden jag kan tänka mig är väll godstjockleken på spiron är ju ingen raket forskning att göra ett rör, skulle kunna vara rost skydd och liknande som skiljer dock om du inte får kondens ska inte det vara något problem. Avloppsrör finns det nog stora skillnader på då det finns otaligt många olika plasttyper det skulle kunna vara och hur bra hållbarhet dessa
catherineb: Jag menar, husleverantören har kontaktat en sotare. Antagligen begärt en offert, fått en offert och sedan godkänt den. Sotaren kommer på husleverantörens begäran, utan vär inblandning, och sedan skickar sotarfirman en faktura till oss. Det känns som att det borde vara husleverantören som ska faktureras, inte vi. Det är inga jättesummor, tycker bara att det hela luktar lite mysko.
Arnodt: JAM, Om jonaslatt har ett mekaniskt frånluftsystem med värmeåtervinning och värmeväxlaren är en roterade typ, så är det inte helt hermetiskt tätt mellan från- och tilluft. Kan läcka över ca 3 %. Därför kan det komma med litet lukter. Men jonaslatt har inte nämnt vilken typ av FTX han har valt.
Eazy1: [citat] Det gick bra att få dit T-röret med lite våld. Slutresultatet finns här: http://www.sweclockers.com/forum/post/16592336 Har haft tanke att skaffa en kontrollventil och sätta dit. Inte blivit gjort än bara.
JAM: Tänkt på att avluften också blir kall och behöver isoleras annars riskerar du att det rinner kondens på utsidan slangen.
JAM: Det beror på vad man använder för fläkt. Du kanske kan överväga att sätta fläkten på taket i stället för att ha den i kåpan? Då har du större möjligheter att välja en fläkt med lite större tryckuppsättning och du kanske också kan få plats med en ljuddämpare så blir det tystare i köket (låter kanske lite mera på utsidan, dock). Skillnaden i tryckfall vid ca. 70 l/s (borde