Ventilation
13th Marine: En vän byggde nytt och flyttade in i år. FTX där enda åtkomsten är utifrån via vindslucka på gaveln.
Bigfoot: Du behöver ange vilket flöde du tänkt dig också, annars blir tryckfallet någonstans mellan noll och oändligheten... Sedan letar du rätt på ett datablad för ditt frånluftsdon där du ser sambandet mellan doninställning, flöde och tryckfall. Diagram för tryckfall i kanaldelar går också att hitta. Ljuddämparen ger ett försumbart högre tryckfall än en vanlig rak kanal om det är en
Jonatan79: Inte över 120 ska du betala om det inte är supermycket jobb att dra mellan de olika våningarna och ev trång vind.
Robban66: Det har du rätt i. Borde kunna skarva på röret med någon böj som går närmare gallret så större del av den fuktiga luften hittar ut
Johan Nordli: Japp en sån är det! Det borde bli tyst med ny packning för provar jag att trycka donet mot taket så slutar oljudet. Då ska jag ta och åka till Beijer i eftermiddag och köpa en sån. Det är bara att kila in den mellan don och tak eller? Tusen tack för hjälpen!
Tjoa: De flesta befuktningsaggregat förutom de som sköts ordentligt av museum och liknande står oftast still i brist på underhåll. Varm luft och hög luftfuktighet kräver noggrann hygien annars frodas bakterier. Säkert sätt 30 anläggningar i brf och kontorslokaler. Samtliga har varit avstängda. Det blir lätt att vatten blir stående i kanaler och det börjar läcka och krångla.
Husqvarna220Ac: Klart vi ventilerar, den återvinner luften som den drar ut, håller ca -12gr på avluften, ganska dyr paxfläkt..
A-Man_08: Jo det har du rätt i, det känns specifikt på ett större tillluftsventil då elementet inte sitter ovanför utan bredvid. På dom andra sitter tilluftsventilerna under elementet och där känns det inte lika kall pga uppvärmningen.
mexitegel: Ingen anledning till panik, du behöver inte blanda in en massa kemikalier. Torka bara bort med vatten och yes. Om du vill kan du 50/50 med vatten/vinäger också men det är inte säkert att underlaget tål det. Nu kanske det spelar mindre roll om du ändå ska byta dörr. Orsaken till möglet är högst sannolikt att det är ett utrymme med dålig luftcirkulation och där varm fuktig luft
angelikaj: [citat] Inte mer än att man säger att det är dålig ventilation
maah: Har ni självdrag i huset eller någon form av mekanisk ventilation? Om ni har självdrag så hade jag satt igen den och kört med kolfilter. Känns dumt att blåsa ut en massa uppvärmd luft genom ett hål i väggen.
Skysodan: Har en isolerad bod som följde med huset vi köpte förra året. Lät boden vara kall/ouppvärmd förra vintern utan några problem. I år mätter/loggar jag luftfuktighet o ser att när det töar går upp mot 72%. Kollade lite vilken ventilation som finns o verkar bara vara en ventil i takhöjd på ena sidan. Galvad plåt på utsida o tallrik på insida. Ingen täckning på genomföringen så
MarcusOH: Såhär såg det ut när jag plockat bort den gamla eternit kanalen och fått spiroröret på plats: [bild] Och med isolering: [bild] Funderar nu då på att beställa något liknande den här :https://www.ventilation.se/ljuddampare-cirkular-100-600/p-440.htm Plockar isåfall bort isoleringen, kapar röret och trär på ljuddämparen och sätter en stump rör ut genom taket, och tillbaka med
blazern: Ska dra ventilation till badrum (endast dusch och wc) och tvättstuga, dessa två ligger vägg i vägg så det bör väl gå att dra ett rör till varje som sedan går ihop till ett? Har ingen möjlighet med att dra ut detta genom tak utan kommer att få gå genom yttervägg. Avståndet från badrum/tvättstuga är ca 4 meter till yttervägg. Kommer det att fungera med 100 mm eller ska jag gå
mexitegel: Ja, det är ju tyvärr bara ytterligare ett bevis på att firman gjort bort sig. KA verkar heller inte ha koll tyvärr.
Hammarfall: Med ett enkelt papperstest suger den ut (frånluft), men med köksfläkten igång blåser den in luft (tilluft). Så det skapas ett för stort undertryck så ventilen borde vara avstängd när fläkten är igång? Nästa problem är attdet jag måste riva golvet för att komma åt att skarva nytt spiro till befintlig spirosnutt. Då borde det vara lättast att bara byta ut den, men den sitter
sri: Pratat med Östbergs. Växellådan i motorn har skurit så ny motor är beställd!
Chrissofsweden: Mitt badrum slet dom ut på en dag och två man till den nätta summan av 9000kr. Klart nöjd med tanke på att dom tog bort allt kakel och slipade ner all fix.
exerg: Har du en pelletskamin med uttag att ansluta luftkanaler så ska du självklart använda den möjligheten. [bild] (bilden visar lite tokigt att de även blåser in i badrum men det är italienare så...)
Oldboy: Behövs ingen diffspärr på isoleringen, såvida ni inte tänker köra kalluft i den på sommaren, vilket förefaller högst osannolikt. Det är alltså på insidan av röret det kan bildas kondens, inte på utsidan => ingen diffspärr utanpå rörisoleringen på vinden. Använder man 5 cm byggmatta så kommer den att komprimeras till ca halva tjockleken virad om röret. Så minst dubbla lager.
Jonatan79: Sålänge ni har fläktar i alla våtutrymmen som gå på konstant lågvarv och ökar vid tex dusch kommer ni förmodligen ha tillräckligt luftombyte, fört att veta mer exakt måste det till en mätning.
exerg: http://www.klimatbyran.se/web/VT.aspx Tilluftsdon i fläktsystem är den olämplig och som uteluftsdon är risken stor för kondensproblem.
michfris: Hej Moving, jag föreslår en variant av både fläkt och avfuktare; Nu vet jag inte diametern i väggen men chansar på 110mm, där kan du ju passa in en Pax/Fresh fläkt som går konstant med ett lågt grundflöde. Det driver ut avgaserna och partiklar ut men drar kanske in onödigt mycket kyld luft utifrån (speciellt under tok-yla). Men om ddu anser att det viktigaste är att få ut avgaserna
Demmpa: Jag har köpt imkanalviska, vajer och viskor till ventilationen, viska till rökröret till eldstaden. http://www.sotarverktyg.se/Category/91/imkanaler-/ http://www.sotarverktyg.se/Category/80/rensvajrar/ http://www.sotarverktyg.se/Category/73/borstar/ När jag la beställning så skrev jag vad det var jag skulle rensa, dom ringde upp och föreslog några ändringar (blev någon krona billigare)
Blahabla: Tack för tipset! Luftning måste ju naturligtvis vara problemet.Finns ingen ventil för det eftersom rören bara är uppe och vänder av någon outgrundlig anledning. Antagligen är det förberett för något som aldrig blev av. Har en hel del mystiska dragningar och lösningar i huset som känns som förberedelser inför olika projekt, eller rester från gamla lösningar. Tyckte först när jag
sblixten: Du måste se till att luft kan komma in nertill och ut upptill. Att bara lösa ena delen hjälper inte.
hempularen: Jag (som är konsult, dock inte VVS eller annat byggrelaterat) har hört att ansvarsförsäkringen har väldigt hög premie så fort du läger in något byggrelaterat i verksamhetsbeskrivningen. Typ 100 000 om året. Jag kommer inte ihåg hur hög min premie är, men det ligger i storleksordningen 3 - 4 000, vilket inkluderar "hemförsäkring" för företaget (stöld, brand osv) och 12 milj. i