Ventilation
sblixten: En sak att tänka på är att se till att inga gnistor som skjuter iväg kan komma ner i krypgrunden.
EPG: Ett alternativ är ju att sätta fläkten högt och sen vända på den så att den blåser luft från vardagsrummet till köket men risken är att den kommer ivägen för spisfläkten eller nåt skåp då (planerar att bygga om köket). Fördelen är ju dock att jag kan sätta fläkten högre än dörröppningen som är typ knappt 2 meter hög medans rummet är väl typ 2,5 meter högt.
jassej: Hej Har nyligen monterat en Cylinda alliacefläkt och har problem med spjället. Vid grundventilation, alla knappar från, så är spjället öppet. När man startar köksfläkten steg 1,2 eller 3 så stänger spjället. Om man ökar varvtalet på takfläkten så är spjället fortfarande öppet och flödet i dusch ökar därför inte speciellt mycket. Någon som har nån aning om jag har kopplat
elmont: Du kan dra en kabel i en kanal mellan fläkten och uttaget, det är väl det enklaste och billigaste sättet och skämmer inte så mycket. Det du kan behöva för att ansluta i uttaget är en förhöjningsram till uttaget. Man ska inte ta en kanal som passar precis utan en som är lite större än kabeln eller använda färdiga hörn så att böjarna inte blir omöjligt tvära.
Åsa Lund: Om det är så tjocka väggar som det ser ut på bilden så sätt ett mindre fönster och få plats över till en fläkt
pelpet: Kör först ett provhål med längre borr nedifrån så att du får hålet där du vill ha det, och se till att inte träffa en bjälke. Jag tror att fogskum borde bli tillräckligt tätt. Annars går det nog att trä in en manschett i luftspalten. Eller att göra hålet i gipset 1 cm för stort, lägga på en fet silikonring på röret och skjuta det upp igenom plasten så att en silikontätning
Josth: 2 i vardagsrummet, numera 2 i master bedroom (4 l/s per sovplats), 1 i varje vanligt sovrum eller annat rum. Utsug av frånluft i kök, badrum, tvättstuga etc.
plaggis: [citat] Fläktvakten är säkrare. OM det skulle varit en remdriven fläkt och remmen gått av skulle motorn fortfarande dra ström (dock något lägre ström), men inget tryck skulle erhållas.
roland53: [citat] Rätt tänkt :thumbup: Luften in i typ vardagsrum/sovrum och frånluft ut från kök & badrum. Att lägga en cementplatta som lock är väl inte fel. Om sedan montagelim är det rätta vet jag ej. Skulle nog själv valt fogmassa av något slag.
Josth: Det är väl bättre att låta frånluften i huset förvärma tilluften såsom avsett med FTX. Varm inomhusluft skulle också kunna öka fuktnivån betydligt i garaget. I garaget passar det t.ex. bättre att istället sätta upp en luftluftvärmepump som kan stå på underhållsvärme kring 8-10 grader och sedan snabbt öka värmen om man ska vara där och jobba.
sunqan: [citat] Vad gäller garantier och reklamationer så är det ju alltid en risk som säljaren tar. Någon måste betala för reparationen, och det är inte kunden... i hantverkarfallet blir det ju billigare iom att det inte är nån annan som ska montera bort och montera tillbaks prylen (lite kategoriskt, men...). Köper jag en tv och den går sönder är det tv-handlarns sak att betala den som
Ellifix: Hej Finns det någon i västra Göteborg eller Torslandaområdet som kan eller kan rekommendera någon som är bra på att rita ventilationsritningar?
sulfobus: Lite OT, men får du sätta en fläkt på ventilen? Så får du säkert 10x bättre luft i badrummet.
Conqvist: Systemet brukar kallas för Alliance . Ursprungligen styrdes säkerligen fläkten via fläktkåpan i köket. Finns kablarna kvar kan du nog koppla på en ny Alliancefläkt.
Oldboy: Det enklaste borde vara att lyfta på takhuven och kolla. Masoniten brukar "visa" var det har vattnat på den. Dvs t ex kondensfukt som bör ge fuktspår i fyrkant efter huvens plåtväggar gissar jag om det är kondensdropp. Dessutom syns det ju tydligt om isoleringen går upp igenom masoniten, och det går att känna på den om den är blöt. Om du har läckage av fuktig luft från
Kalle_A: Jag tror att du ska hålla isär åtgärder för att sänka radonhalt med att hantera luktproblem. Förstår jag rätt i att du när du skriver att allt är betong. Jordlukt kommer rimligen från jord eller organiskt material som påverkats av påväxt. Om golvet är betong så vart läcker luften in som kanalfläkten suger ut?
yonna: Vet inte om detta är applicerbart för dig men jag har i taket ovanför pelletskaminen (som står i vardagsrummet; den är alltså inte vattenmantlad) ett rör som inne i taket går till andra ändan av huset med utfläkt i taket. Styrs av liten fläktmotor. Funkar bra men pga klimatet här är fläkten på enbart då det är mycket kallt eller blåsigt.
Tompa21: Jo, det är en villa med självdrag. Nackdelen med kolfilterfläkt är väl att den ej tar bort vattenånga, men det mesta kanske sugs ut genom den gamla imkanalen? Om vi ska använda den gamla imkanalen istället för kolfilterfläkt, är sotare eller ventilationstekniker mest kunnig (sugförmåga, fri imkanal mm), köket har ju ej använts på 20-30 år? Det känns ju att drag finns när man
Peter2400: Om du bestämmer dig för fogskum, så rekommenderar jag att du köper en fogskumspistol, då får du full kontroll på hur mycket skum du sprutar ut och man behöver inte stressa med att fixa alla ventiler samma dag. Min skumpatron har suttit kvar ett halvår på pistolen och fungerar fortfarande bra. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Verktyg/Fogskumspistol-2000023750/
tappvattenledning: Vi råkade nyligen ut för en vattenläcka vilket fick till följd att vatten strömmade in genom en ventil i husfasaden och ner i källaren via ventiltrumman. Efter några veckor ser det ut så här (i mitten av bilden, bakom hyllan). Ventiltrumman är av eternit (huset byggdes i slutet av 60-talet) och ska rivas ut. Vad ersätter man den med efteråt? Vad kan kostnaden vara för detta? [bild]
KennyP: I ett äldre 85 kvm enplanshus med källare byggt -43 med inglasad altan i söderläge finns nu bara självdragsventilation förutom köksfläkt och en frånluftsfläkt i badrummet med rörelsevakt och fuktstyrning. Källaren har förhöjd radonhalt (ingen blåbetong i väggarna), men förutom tvättstuga finns där bara två rum som används sporadiskt som gästrum. Uppvärmning är fjärrvärme
mb77tyson: Otroligt!! Jag använde Google å sökte i flera omgångar, men det slog mig aldrig att vanliga fläktar går på 12 volt. Nästa steg blir en liten solcell med uppladdningsbart batteri 👍
SnickareHobb: [citat] Hittar ej lösa plaströr i 30 cm längd (som finns om man köper en sats med ventil och allt). Endast 10 cm förlängningar som man förvisso skulle kunna skarva ihop tre st av. Men priset är runt 50 kr / st, dvs 150 kr per 30 cm. Jag ska sätta in ventil i tre sovrum = 450 kr. Då är det billigare att köpa ett 2 m spirorör.. Märkligt att dom inte säljer lösa rör.
exerg: Inomhusluften är fuktigare än man tror så den behöver inte kylas så många grader för att kondensera. De som har 2-våningshus får lätt kondens på fönstren på övervåningen trots att ventilationen fungerar och temperaturen i rummet är 18 grader. Tänk då om ventilationen stängs av och rören blir 10 grader.
Jens Kangas: [citat] Hur bytte du till ny system? eller vad för typ blev de? Mitt modell 57 värmesystem drivs av fjärrvärme nu, och element är ju nå som saknas givetvis :-)gärna intresserad för jag är i tankar på att byta ut de snart efter 10 års boende i huset.
roland53: [citat] Snyggt, ja, om du ska vara korrekt så ska det injusteras av behörig men du behöver nog inte drabbas av panik. Sätt dit ett nytt don och justera ungefär med den öppning som den andra hade. Huset rasar ju inte för att ett don har försvunnit eller blivit något feljusterat. Du kan gott vänta till nästa OVK besiktning och då be om en kontroll av inställningen. Bor du i egen villa
DjKool: Bra tips, skall se om jag kan kontakta dem för tips /svar. Tusen tack för tipset.
Viktorbyggahus: Tack för hjälpen Alfredo. Jo. Jag provade först att ta bort smyglisterna och det gick men var väldigt meckigt. Sedan provade jag att skära loss dem och sätta in nya. Det gick bra. Om det är någon som undrar vilka filter det är så är det VIT HABO 3000.
Chrissofsweden: Ah.. Då räcker det bergis bara med frånluft :) Som sagt, frånluft i utrymmen med fukt typ kök, tvättstuga, badrum mm. Har ni ett destillat i något av sovrummen rekommenderas frånluft även där.
Mattias_Jo1: [citat] För ute/avluft har jag använt flex ljuddämpare. På från/till har jag just nu endast flexrör som har isolering. Samt fasta dämpare efter det. Skall bytas så småningom. Nja..har just nu på ute/avluft 200 för att få ned ljudet. På resten har jag 160 på stammen som går ned till 100. På väg att sätta125 flex dämpare på frånlufts donen då jag har rätt högt ljud på dessa