Bor i radhus med krypgrund under hela längan. Nerifrån krypgrunden går ett rör rakt upp i mitt gamla pannrum. Varför? Kan jag ta bort det och täta, eller fyller det någon funktion?

Ett metallrör som går upp från golvet bredvid ett större rör i ett gammalt pannrum, omringat av trasor vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Radonrör? Hur har grannarna sina ? Röret som kommer upp ska förmodligen ledas ut genom yttervägg eller tak.
 
Har det funnits en oljepanna eller vedpanna så kan det vara något form av luft intag till denna.
 
Det har funnits oljepanna... men den har ju sitt eget rör upp i skorstenen? Eller behöver den luft från annat håll också?
 
Troligtvis tilluft för pannan
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
tommib
Håller med, sannolikt tilluft till pannan.

Som ett tillägg kan jag nämna att ni bör se över krypgrunden. När alla körde oljepanna och det blev drag så ventilerades nämligen krypgrunden. Nu när de flesta gissningsvis har bytt bort sina oljepannor kan draget och ventilationen minskat rejält vilket kan innebära att miljön där nere försämras. Den kan iofs också bli bättre. Det viktiga är att man troligen ändrat konstruktionen i och med att pannorna är borta vilket behöver följas upp.
 
tommib skrev:
Håller med, sannolikt tilluft till pannan.

Som ett tillägg kan jag nämna att ni bör se över krypgrunden. När alla körde oljepanna och det blev drag så ventilerades nämligen krypgrunden. Nu när de flesta gissningsvis har bytt bort sina oljepannor kan draget och ventilationen minskat rejält vilket kan innebära att miljön där nere försämras. Den kan iofs också bli bättre. Det viktiga är att man troligen ändrat konstruktionen i och med att pannorna är borta vilket behöver följas upp.
Förmodligen bättre för grunden när flödet minskat. Varm fuktig luft som dras in i kallare miljö är inte bra.
 
tommib
Kane skrev:
Förmodligen bättre för grunden när flödet minskat. Varm fuktig luft som dras in i kallare miljö är inte bra.
Givet de omständigheterna ja. Men kall luft som är torr och dras in på vintern minskar fuktigheten i grunden. Så det beror helt på. Därför skrev jag att det viktiga är att man följer upp hur grunden mår efter en såpass stor ändring.
 
  • Gilla
Vesslan666
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.