Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Jag märker att det läcker ut en hel del ljud genom luftdonet till badrummet/toaletten där frånluften på övervåningen sitter. Jag håller på att färdigställa detta badrum och har fortfarande möjlighet att sätta ett separat frånluftsdon på en central punkt på övervåningen och separera detta från badrummet, som i sin tur kan få ett separat tilluftsdon. Är det OK om man ser till att undertrycket är större i badrummet?
Syftet är enbart att eliminera "pinsamma ljud" till allrummet direkt utanför badrummet, vilket uppenbart läcker igenom nu. Jag har trixat med ljuddämpningar och annat och tycker inte att det gör någon större skillnad.
Frånluften på undervåningen sitter på gästtoalett och i köket.
Syftet är enbart att eliminera "pinsamma ljud" till allrummet direkt utanför badrummet, vilket uppenbart läcker igenom nu. Jag har trixat med ljuddämpningar och annat och tycker inte att det gör någon större skillnad.
Frånluften på undervåningen sitter på gästtoalett och i köket.
Normalt sett ska det bara vara frånluft från "dåliga" rum tex kök, bad, toa, klädkammare, förråd, tvättstuga.
Tilluft i vistelserum tex sovrum, vardagsrum, gillestuga, allrum.
Ritningar på alla våningar där befintliga till-/frånluft finns inritade underlättar.
Tilluft i vistelserum tex sovrum, vardagsrum, gillestuga, allrum.
Ritningar på alla våningar där befintliga till-/frånluft finns inritade underlättar.
frånluften ur badrummet måste ha så lång väg som möjligt till tilluften till badrummet...steg 1...dvs tilluft under badrums dörr eller via separat kanal inlopp !
Om övervåningen behöver fler frånluft bör den inte kopplas ihop med toaletten
Om övervåningen behöver fler frånluft bör den inte kopplas ihop med toaletten
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske dags att skicka familjen på en kurs i "människans biologi"¨?
Att man pruttar, rapar, gäspar, nyser, hickar, plaskar osv är helt naturligt och borde inte behöva isoleras bort.
Så att man hör ett litet ljud från badrummet då och då borde inte kräva ombyggnad av ventilationssystemet, så länge ventilationen tar hand om otrevliga dofter
Att man pruttar, rapar, gäspar, nyser, hickar, plaskar osv är helt naturligt och borde inte behöva isoleras bort.
Så att man hör ett litet ljud från badrummet då och då borde inte kräva ombyggnad av ventilationssystemet, så länge ventilationen tar hand om otrevliga dofter
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Skall ordna fram ritningar och visa vad jag menar.
...och ljudet riskerar att störa på riktigt. Trots att jag är uppväxen på landet i ett inte på något sätt välstädat hem. Det är absolut ingen fjollvarning på detta.
Vi har gryende tonåringar i familjen som har sitt gemensamma utrymme (allrummet) precis utanför luftventilen till badrummet. Försöker att i förväg eliminera irrelevanta diskussioner.
...och det är inte ombyggnad det är frågan om. Bara färdigställande.
...och ljudet riskerar att störa på riktigt. Trots att jag är uppväxen på landet i ett inte på något sätt välstädat hem. Det är absolut ingen fjollvarning på detta.
...och det är inte ombyggnad det är frågan om. Bara färdigställande.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Jodå. Frånluft i duschen i badrummet och tillluften till badrummet via nämnda ventil från allrummet. Ingen idiot-tåknäckar-tröskel som luftventil utan en separat ljuddämpad (trodde jag) överluftsventil.
Produkter som diskuteras: "överluftsventil"
Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
2 st överluftsdon
87 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Lite ritningar. Grön = tilluft (Liljengrens Velco), Röd = frånluft, Blå = överluft. Orange = ej överluftströskel
Våning 1
Våning 2
Våning 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våning 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle det bli bättre om du satte överluftsdonet över trappan? eller mot KLK? Går det ens?
Jag läste dina inlägg flera gånger, men det känns som jag fortfarande missförstått något, så ursäkta om förslaget är knepigt..
Jag läste dina inlägg flera gånger, men det känns som jag fortfarande missförstått något, så ursäkta om förslaget är knepigt..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Då funderar jag på att istället ändra så att frånluften för sovrummet + överluft från bottenvåningen tas ut i allrummet. Badrummet får egen tilluft genom ytterväggen och blir också bättre placerad på motsatt sida rummet. I nuvarande överluftsllösning riskerar luften att gå direkt till duschen utan att cirkulera tillräckligt i badrummet. Ett ytterligare alternativ kan vara att dra överluften på vinden och tillsätta där badrummets tillluft är placerad.
Våning 2, alt 1
Våning 2, alt 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
I trappan/trapphuset blir det skitfult med en ventil. Dessutom skall luften från sovrummen i så fall kämpa mot (naturligt) uppåtgående luft från bottenvåningen.Anders243 skrev:
Från KLK blir det svårt eftersom alla installationer ligger i väggen mellan badrum och KLK.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
