10 355 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Imma på nya 3-glas fönster
Sida 1 av 2
Hallå där!
Vi får imma på samtliga av våra fönster som jag håller på att bli galen på...
Info:
90m2 + 90m2 källare, tilläggsisolerat -50talshus.
Fjärrvärme med radiatorer uppe, golvvärme i källaren.
Just nu 34% luftfuktighet och 23,5c på övervåningen, 42% och 21 grader i källaren.
Ventilation frånluft i wc källaren som går konstant, övervåningen har mekanisk frånluft via rökgasfläkt på skorstenen(spjäll på kamin öppet på övervåningen) den går på ganska låg fart (max är dock 780m2/h)
Uppe: Spaltventiler i två sovrum och ett i köket och en fresh 110(?) i ett sovrum också, är de för lite tilluft?
Nere: talriksmodeller tilluft i alla rum (dock stängda) förutom i ett sovrum i källaren där spaltventilen är halft öppen.
Nu är de -10 ute och de bildas kondens 1-3cm i nederkant på samtliga fönstren i huset... känns som jag har provat allt i princip. Vad har jag missat?
Vi får imma på samtliga av våra fönster som jag håller på att bli galen på...
Info:
90m2 + 90m2 källare, tilläggsisolerat -50talshus.
Fjärrvärme med radiatorer uppe, golvvärme i källaren.
Just nu 34% luftfuktighet och 23,5c på övervåningen, 42% och 21 grader i källaren.
Ventilation frånluft i wc källaren som går konstant, övervåningen har mekanisk frånluft via rökgasfläkt på skorstenen(spjäll på kamin öppet på övervåningen) den går på ganska låg fart (max är dock 780m2/h)
Uppe: Spaltventiler i två sovrum och ett i köket och en fresh 110(?) i ett sovrum också, är de för lite tilluft?
Nere: talriksmodeller tilluft i alla rum (dock stängda) förutom i ett sovrum i källaren där spaltventilen är halft öppen.
Nu är de -10 ute och de bildas kondens 1-3cm i nederkant på samtliga fönstren i huset... känns som jag har provat allt i princip. Vad har jag missat?
Produkter som diskuteras: "Spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Spontant borde du ju försöka ha lika mkt tilluft som frånluft. Annars blir det ju svårt för luften att röra sig. Eller stort undertryck som drar in luft där det går. Men fukten verkar ju inte för hög.
Vad har du för temperaturer på insida ruta? Låter som du kanske har en kraftig köldbrygga?
Vad har du för temperaturer på insida ruta? Låter som du kanske har en kraftig köldbrygga?
Eftersom du har nya treglasfönster är det troligen som Skysodan är inne på att ventilationen är för dålig. Det kan också vara dålig tätning i underkant på fönstren men eftersom de är nya och gäller alla fönster är det mer osannolikt...
Du har rätt hög luftfuktighet så testa att öka ventilationen lite och se till att du har ventilgaller eller en springa på badrumsdörren och öppna tallrikar/luftventiler lite mer och se om det hjälper.
Du har rätt hög luftfuktighet så testa att öka ventilationen lite och se till att du har ventilgaller eller en springa på badrumsdörren och öppna tallrikar/luftventiler lite mer och se om det hjälper.
Fönstrena sitter ju en bit utåt och vi har en inbyggd fönsterbräda som skulle kunna vara boven. Provade öka frånluften och drog upp tilluften lite mer och nu på morgonen var de knappt någon fukt på fönstrena. Dock svårt att säga om de är svaret då de bara är -5 ute också.. frånluften är dock ställd på ca 450m2 luft ut uppe och 220m2 ut i källaren. Man känner att de är kallare i huset också. Ligger på 20,2c och 30% luftfuktighet nu? Hur många m2 frånluft ska man ha egentligen med tre pers i huset?
anders07 skrev:Eftersom du har nya treglasfönster är det troligen som Skysodan är inne på att ventilationen är för dålig. Det kan också vara dålig tätning i underkant på fönstren men eftersom de är nya och gäller alla fönster är det mer osannolikt...
Du har rätt hög luftfuktighet så testa att öka ventilationen lite och se till att du har ventilgaller eller en springa på badrumsdörren och öppna tallrikar/luftventiler lite mer och se om det hjälper.
Hur menar du med hög luftfuktighet? Jag trodde man skulle ligga mellan 40-60 optimalt för människan. Jag har aldrig aldrig någon tillstymmelse till kondens på insida rutorna i vårt hus. Har testat att köra absolut lägsta fart på ventilationen också. Kör så ofta på vintern. Tror man är nere på rejält låga flöden då. Men ingen imma på insidan. Luftfukt inne på 35%. Tätt hus byggt 94 med ftx.
2+1 fönster
Imma på utsidan är en helt annan historia och inget man egentligen behöver oroa sig så mkt om.
Källaren ligger på 55% ingen kondens där inte. Boden på 65% ingen kondens där heller.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Är imman på insidan eller utsidan? På utsidan kan det förekomma imma på nya fönster eftersom de är så bra isolerade att ytterglaset sjunker under utetemperaturen.
Jag håller med Thomas_Blekinge, vi har också 3glas fönster. Vid vissa väderlekar ute, runt 0an så brukar det vara en del imma på utsidan fönstret. Även när det är väldigt rått ute så kan det bli så. Min granne som har ett helt nybyggt hus har samma problem på sina fönster så jag tror helt enkelt att det är att de blir så kalla pga mkt bra isolerade och mkt strålningsutbyte mot himlen som förmodligen är väldigt kall vid dessa tillfällen!
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
30-40% luftfuktighet är ovanlig torr.Vad har du för fuktmätare?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
40-50% är "bra" men eftersom det är mycket torrare luft utomhus på vintern blir också risken för kondens större inomhus om det är stor skillnad mellan ute/inne.klockan8 skrev:
Vi har runt 15-25% luftfuktighet inne på vintrarna...
jag tror inte imman beror på brister i ventilationen.klockan8 skrev:Fönstrena sitter ju en bit utåt och vi har en inbyggd fönsterbräda som skulle kunna vara boven. Provade öka frånluften och drog upp tilluften lite mer och nu på morgonen var de knappt någon fukt på fönstrena. Dock svårt att säga om de är svaret då de bara är -5 ute också.. frånluften är dock ställd på ca 450m2 luft ut uppe och 220m2 ut i källaren. Man känner att de är kallare i huset också. Ligger på 20,2c och 30% luftfuktighet nu? Hur många m2 frånluft ska man ha egentligen med tre pers i huset?
Fönstrena blir helt enkelt för kalla nertill.
ett problem är att dom sitter långt ut och in har fönsterbrädor som hindrar värmen och luftciruklationen runt fönstrena.
Ja, med de värden i övrigt på temp, RH och ventilation, har jag svårt att tro något annat än att problemet ligger i temperaturen vid fönstret. Vad har du för temperatur precis vid nederkant fönstret?
Prova att ställa en skiva framför ett element med en liten springa på 5cm eller så mot fönsterbrädan, så att värmen från elementet bättre leds upp mot fönstret, och se om det hjälper.
Det kanske kan vara så att alla fönster av någon anledning är dåligt tätade eller dåligt drevade.
Prova att ställa en skiva framför ett element med en liten springa på 5cm eller så mot fönsterbrädan, så att värmen från elementet bättre leds upp mot fönstret, och se om det hjälper.
Det kanske kan vara så att alla fönster av någon anledning är dåligt tätade eller dåligt drevade.
