M
Martin Lodin: [citat] Ja det är "avluft" från frånluftsvärmepumpen. Behöver man inte dra upp den till taket? Utanför finns ingenting då det är på baksidan av huset. 4.5 m till grannens tomt som inte är bebyggd ännu. Ja det som är vid trappen är frånluft som går ner till frånluftsvärmepumpen. Får man bygga in sådant i ytterväggen, kan man inte göra det med avluften och lm-kanal också?
12 svar · 2,9k läst
·
C
Centin: "Ja" Förhöjda värden men källaren är tom förutom tvättstuga och luft/vattenpump i pannrum. Tänkte hålla fukten på rätt nivå ändå för att vara på säkra sidan. Om 5-7 år tänkte jag bygga bastu i källaren och innan dess får jag nog dränera huset.
3 svar · 1,8k läst
·
dof
dof: Jag satte in en sådan här : https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec125/p-2682.htm Kompletterade med en extern 10v varvtalsstyrning.
1 svar · 3,8k läst
Isakare
Isakare: Stäng fönster/dörrar på dagen, släpp inte in värmen, öppna så mycket det går på natten och kyl ner huset. Satsa på markiser och myggnät till dörrar och fönster.
8 svar · 3,1k läst
J
JoggiB: OVK gjordes i januari i år och den va katastrof. Jag har gått igenom gamla brf styrelseprotokoll och det verkar som den här "kapningen" av min rökkanal gjordes under tiden då huset fortfarande var hyresrätt. Jag pratade med grannen ovanför i går och det var ingen trevlig prick. Erbjöd mig självklart att betala för att dra om hans ventilation men han sa att det va han inte intresserad
6 svar · 2,0k läst
hordak
hordak: Absolut, jag har ett möte med en ventilationsfirma till veckan, men det är ju alltid trevligt att fundera lite själv och skaffa lite synpunkter osv att ha med sig :)
6 svar · 5,8k läst
·
Leahcim
Leahcim: Japp jag skulle vilja ta en signal från EHV som får centralfläkten till att gå på max. /Mike
8 svar · 2,2k läst
N
Nissemann: Hej skakar liv i denna igen för jag behöver bli klar. Första upplägget kändes dyrt. Nu väljer jag mellan 3 st paket. Ska nämna att vinden är fullt isolerad så jag tänkte värmeförflytta dit. Huset använd som ateljé, Mao inget alls under perioder och då skulle man vilja minska ventilationen till ett minimum men ibland av upp till 15 pers och då vill man ha kontroll på flödet)
3 svar · 1,8k läst
·
A
Arnodt: Grillen, har du inget foto på ventilen? Höga luftströmningshastigheter orsakar ljud, så är det. Ljud, eller rättare oljud, kan emellertid komma från annat ställe i ventilationssystemet och fortplanta sig i luftrörledningarna, t.ex. fläkten och dess motor. Du nämner inte om luftventilen är i en lägenhet i flerfamiljshus eller en villa. Du har inte nämnt om ventilationssystem har
4 svar · 5,0k läst
Snailman
Snailman: [bild] Hittade ingen svensk bild, men en frånluftspump F750 med en tilluftsmodul SAM 40, det funkar då ganska likt en FTX. [bild]
3 svar · 5,2k läst
·
D
daniel_se: [citat] Stort tack. Detta ska jag givetvis ordna direkt.
29 svar · 4,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Bra tänkt, frågan är om du inte ska ha två st över kök/matplats, kanske kan en vent-firma hjälpa dig justera och mäta om du fixar själva installationen själv.
1 svar · 1,5k läst
·
O
OSTRUNE: Ok, finns det inget krav så kan jag (tyvärr) inte kräva att husfirman skall lösa det för mig.
3 svar · 1,9k läst
P
Anonymiserad 161035: [citat] Hej hur gick det med ovan?
6 svar · 9,5k läst
·
roland53
roland53: Det måste vara jämvikt mellan inkommande och utsugen luft i rummet. Man inte bara "öka" ventilationen genom att t.ex öka varvtalet eller sätta in en större utsugningsfläkt utan att också se till att öka inkommande luft. Blir det en skillnad (undertryck) så upplevs detta som obehagligt.
4 svar · 6,4k läst
E
exerg: Frånluftsdon är gjorda för att kunna lätt strypa luftmängden utan att få ljudproblem men pgav detta har den för liten öppen area för att passa till självdrag.
1 svar · 5,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Nej, frånluft i kök behöver inte klassas som IM-kanaltyp.
7 svar · 14,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: http://www.luftbutiken.se/spiroror/490-vaggkanal-stl-125-teleskopisk.html Men tyvärr är delar av kanalen i plast i ändarna, så den går nog bort som imkanal. Men något typ denna helt i plåt hade varit perfekt att hitta.
22 svar · 11,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: Skönt att det blev bra! :)
30 svar · 9,4k läst
K
klepto2: Hej Jag har surfat runt på nätet för att hitta en firma som gör mindre ventilationsjobb i Göteborgsområdet åt privatpersoner, men förgäves. Är det någon som har tips?
0 svar · 1,0k läst
T
Tjoa: Jag hade lätt testat bara för att se om det går. Jag tror det kommer funka fint. Kanske ta upp två hål så du kan ha ett inspektionshål med.
1 svar · 5,5k läst
·
Snailman
Snailman: Kapade så det blir ca 2cm emellan, är det risk att det blir överhörning tro, är tilluft det ena och frånluft det andra. blir ju inte så tjockt med isolering ovanpå högsta punkten men blir nog 15 cm eller så. tänkte stoppa emellan lite syllisolering jag har över, är den som påminner om liggunderlag.
1 svar · 1,3k läst
Snailman
Snailman: Ok, jag gör dem lite för korta! (skulle någon bli lite för lång, så klipper jag av dem innan jag monterar gipstaket)
5 svar · 7,7k läst
·
R
Rickard Ölmestig: Oljudet verkar mest vara av "sus-karaktär".
3 svar · 2,2k läst
legion
legion: Ja, jag är nöjd, hör ingenting speciellt jämfört med innan. Nu är de visserligen bara öppnade för grundventilation, det kanske låter lite mer sen när de öppnas helt.
6 svar · 3,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: Varmgrund är nog det du tänker på. Leder du ut rumsluften i grunden riskerar du tyvärr fuktproblem när luften kyls ner. Att placera ett FTX aggregat i källaren av utrymmesskäl går däremot bra
1 svar · 1,7k läst
R
Rickard Rättrådig: Ska byta ut klaffevtil mot Fresh bullerdämpande väggventil (ger 7 l/s) alltid något. Har övervägt Biobe 30 x 7 (á 4,2 l/s) alt Omega Max spaltventil. Men tvekar mht estetiska och bullerskäl. Börja med tätninglist känns mindre ingripande och kan ju återställas.
18 svar · 3,7k läst
K
KjellTimell: Jag använde DA Ventkotroll AB, i Stockholm. Dom verkar tyvärr inte ha en hemsida, men dom var proffsiga hela vägen från första kontakt till faktura. Dom gjorde även OVK och snyggt upprättade flödesprotokoll till ett bra fast pris. http://www.allabolag.se/5569682528/da-ventkontroll-ab
4 svar · 4,3k läst
A
ASolros: Utan att lägga plast och gräva ur skulle det gå på ca 45. Velar fortfarande ang. plast/makadam eller inte. Lutar fortfarande åt att inte lägga plast utan att städa av och jämna till marken (sandig morän) och förbättra ventilationen inne i huset. Om luktproblemet kvarstår om ngt år eller två efter renovering blir det att bryta upp alla golv utom ett i vardagsrummet och börja om
25 svar · 12,6k läst
R
Rickard Rättrådig: Konstant läge är 12 / 13 db beroende på stos dimension för intellivent s.
25 svar · 31,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.