Hej
Har lite bekymmer med radon. Bor i gavel på kedjehus. 3 våningar utan källare. Medelvärde strax över 400 vid långtidsmätning i alla våningsplan. Mekanisk frånluftsventilation med frånluftsdon i våtutrymmen samt spaltventiler i fönster. Haft firma på besök som gjorde bedömningen att "radon sugs in i huset med jordluften", 100% markradon. Är lite sättningar i huset och bildats en vågrät spricka runt ena hörnet i grundmuren på fastigheten. Firman misstänker således att plattan har spruckit upp i det hörnet och radongas från marken sipprar in och sen upp i huset.
Deras förslag på åtgärd var att installera en radonsug som skulle gå in genom grundmuren några dm upp från mark och rikta sugrör mot det område som de misstänker att radonet kommer in från . Problemet är att de ville ha kring 30000 efter ROT för jobbet vilket kändes som lite i överkant.
Huset står på en gjuten platta med grundmurar av betonghålsten. Därefter är utrymmet delvis fyllt med Plattan är separerad mellan fastigheterna i huset så det handlar om cirka 50 kvadratmeter. Utrymmet är stängt i nuläget dvs. inga öppningar för ventilation eller inspektionslucka.
Planen är att hyra en ställning+borr som fixar att borra upp ett redigt hål 20-25 cm upp från mark in genom grundmuren. Därefter dra in någon form av lämpligt rör som riktas mot området där det verkar pysa upp radongas. Röret ansluts sen till en ytterväggsfläkt (Kanske en Östberg RS 125 C 58 L/S) och sen montera fläkt i hålet och täta kring. Styra hastigheten med passande varvtalsregulator, mer drag vinter och mindre drag sommar. Skulle inte kosta mer än ett par tusen med material och hyra av maskiner.
Är vi helt ute och cyklar eller kan det vara värt att prova?
Länk till ytterväggsfläkt som står om i posten: http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/557-ostberg-yttervaggsflakt-rs-125.html
Bifogar lite bilder på vart vi tänkt att borra oss in samt några ritningar som kanske ger någon form av klarhet.
Har lite bekymmer med radon. Bor i gavel på kedjehus. 3 våningar utan källare. Medelvärde strax över 400 vid långtidsmätning i alla våningsplan. Mekanisk frånluftsventilation med frånluftsdon i våtutrymmen samt spaltventiler i fönster. Haft firma på besök som gjorde bedömningen att "radon sugs in i huset med jordluften", 100% markradon. Är lite sättningar i huset och bildats en vågrät spricka runt ena hörnet i grundmuren på fastigheten. Firman misstänker således att plattan har spruckit upp i det hörnet och radongas från marken sipprar in och sen upp i huset.
Deras förslag på åtgärd var att installera en radonsug som skulle gå in genom grundmuren några dm upp från mark och rikta sugrör mot det område som de misstänker att radonet kommer in från . Problemet är att de ville ha kring 30000 efter ROT för jobbet vilket kändes som lite i överkant.
Huset står på en gjuten platta med grundmurar av betonghålsten. Därefter är utrymmet delvis fyllt med Plattan är separerad mellan fastigheterna i huset så det handlar om cirka 50 kvadratmeter. Utrymmet är stängt i nuläget dvs. inga öppningar för ventilation eller inspektionslucka.
Planen är att hyra en ställning+borr som fixar att borra upp ett redigt hål 20-25 cm upp från mark in genom grundmuren. Därefter dra in någon form av lämpligt rör som riktas mot området där det verkar pysa upp radongas. Röret ansluts sen till en ytterväggsfläkt (Kanske en Östberg RS 125 C 58 L/S) och sen montera fläkt i hålet och täta kring. Styra hastigheten med passande varvtalsregulator, mer drag vinter och mindre drag sommar. Skulle inte kosta mer än ett par tusen med material och hyra av maskiner.
Är vi helt ute och cyklar eller kan det vara värt att prova?
Länk till ytterväggsfläkt som står om i posten: http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/557-ostberg-yttervaggsflakt-rs-125.html
Bifogar lite bilder på vart vi tänkt att borra oss in samt några ritningar som kanske ger någon form av klarhet.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara


