Hej,
Har flyttat in i en 40-talsvilla med självdrag och boarea på ca 170 kvm, därtill gillestuga, tvättstuga och blivande bastu/gym/dusch i källare (mao källare + 2 våningsplan). Det totala ventilationsbehovet kommer att bli för ca 200 kvm, dvs 70 l/s eller ca 250 m3/h. I vårt förra hus på 120 kvm installerade jag ett Heru 100 S EC, så naturligt här blir storebror 130 S EC (vindsmonterat). Huset värms med bergvärme, tidigare olja, senare pellets.
Då vi har öppna planlösningar i boplanen är det lite begränsade möjligheter till kanaldragning genom garderober och dyl, sotaren tyckte att jag kunde använda mig av kanalerna i murstocken som idag har självdrag, vill därför förhöra mig lite om vad ni på forumet har att säga (sotaren tyckte nämligen även att jag kunde använda murstock till in- och avluft, vilket jag ställer mig frågande till då det blir svårt att kondensisolera dessa). Är istället inne på separata in- och avluftkanaler, antingen via kombihuv eller gavelmontage.
Men, för att komma till frågan; vad anser ni om att använda murstockens kanaler (finns 13 st, ca 18x16 cm) för tilluft till gillestugan, samt för frånluft källare (2 st), bottenvåning (2 st), övervåning (1 st, där fö en PAX-fläkt sitter idag (vid renovering drogs spiro i mellanbjälklag från badrum till murstock). Borde ju vara bättre att suga ut än att trycka in luft i kanalen?
Sotaren har provtryckt kanalerna och tittat med kamera, de är täta och släta, min förhoppning är att slippa spiro i dem...
Oj, Wall of text! Hoppas någon orkar läsa och komma med kloka råd
Har flyttat in i en 40-talsvilla med självdrag och boarea på ca 170 kvm, därtill gillestuga, tvättstuga och blivande bastu/gym/dusch i källare (mao källare + 2 våningsplan). Det totala ventilationsbehovet kommer att bli för ca 200 kvm, dvs 70 l/s eller ca 250 m3/h. I vårt förra hus på 120 kvm installerade jag ett Heru 100 S EC, så naturligt här blir storebror 130 S EC (vindsmonterat). Huset värms med bergvärme, tidigare olja, senare pellets.
Då vi har öppna planlösningar i boplanen är det lite begränsade möjligheter till kanaldragning genom garderober och dyl, sotaren tyckte att jag kunde använda mig av kanalerna i murstocken som idag har självdrag, vill därför förhöra mig lite om vad ni på forumet har att säga (sotaren tyckte nämligen även att jag kunde använda murstock till in- och avluft, vilket jag ställer mig frågande till då det blir svårt att kondensisolera dessa). Är istället inne på separata in- och avluftkanaler, antingen via kombihuv eller gavelmontage.
Men, för att komma till frågan; vad anser ni om att använda murstockens kanaler (finns 13 st, ca 18x16 cm) för tilluft till gillestugan, samt för frånluft källare (2 st), bottenvåning (2 st), övervåning (1 st, där fö en PAX-fläkt sitter idag (vid renovering drogs spiro i mellanbjälklag från badrum till murstock). Borde ju vara bättre att suga ut än att trycka in luft i kanalen?
Sotaren har provtryckt kanalerna och tittat med kamera, de är täta och släta, min förhoppning är att slippa spiro i dem...
Oj, Wall of text! Hoppas någon orkar läsa och komma med kloka råd
Bästa svaret
Jag disktuerade samma sak med en ventilationsfirma för några år sedan. Minns följande slutsatser:
- Frånluft från rummen till aggregatet OK via murstock, men det kan bli rätt mycket arbete att ansluta kanalerna
- Frånluft från aggregatet ut via skorstenen avråds, dels för att kanalerna oftast inte är tillräckligt stora, och dels för att skorstenen går vertikalt upp så det blir en hög, tung luftpelare för aggregatet att trycka ut
- Tilluft via skorstenskanal avråds, "eftersom man inte vet vilka ämnen/damm som avges av murstocken, och oftast är det för trångt att få in spiro med rätt dimension"
Jag hittade till slut en bra möjlighet att dra separata rör, så jag nyttjade inte murstocken.
Men möjligheten finns alltså. Det där med att murstocken skulle avge damm eller giftiga ämnen är jag ytterst tveksam till (så länge man inte använder en kanal som förut använts till eldstad förstås), så nog tycker jag att man kan dra tilluft till rummen den vägen också om man vill, och har fina skorstenskanaler.
- Frånluft från rummen till aggregatet OK via murstock, men det kan bli rätt mycket arbete att ansluta kanalerna
- Frånluft från aggregatet ut via skorstenen avråds, dels för att kanalerna oftast inte är tillräckligt stora, och dels för att skorstenen går vertikalt upp så det blir en hög, tung luftpelare för aggregatet att trycka ut
- Tilluft via skorstenskanal avråds, "eftersom man inte vet vilka ämnen/damm som avges av murstocken, och oftast är det för trångt att få in spiro med rätt dimension"
Jag hittade till slut en bra möjlighet att dra separata rör, så jag nyttjade inte murstocken.
Men möjligheten finns alltså. Det där med att murstocken skulle avge damm eller giftiga ämnen är jag ytterst tveksam till (så länge man inte använder en kanal som förut använts till eldstad förstås), så nog tycker jag att man kan dra tilluft till rummen den vägen också om man vill, och har fina skorstenskanaler.
Tack för dina synpunkter, då är vi inne på samma spår. Det kommer endast vara en tilluft som går genom murstocken, den till gillestugan och i källaren får jag väl ta risken med "ämnen"
Det är en självdragskanal som går dit nu, så ingen sotkanal. Sommartid kan ju faktiskt självdraget i ett hus med kall murstock vända och luft kommer in istället för ut..
Javisst är det så. Blir nog alldeles utmärkt, det.
(Tror för övrigt att "självdraget" i många hus där man tagit bort oljepannan och ersatt med bergvärme eller annat går åt det håll du nämner, rätt stor del av året.)
(Tror för övrigt att "självdraget" i många hus där man tagit bort oljepannan och ersatt med bergvärme eller annat går åt det håll du nämner, rätt stor del av året.)
Hej igen!
Håller på att planera så smått för kanaldragning på vinden och skulle vilja dela med mig av ett första utkast för synpunkter.
Börjar med tilltänkta kanaler på vinden och vilka don som önskas på övervåningen. In- och avluft kommer att ske en typ av kombihuv strax bakom aggregatet. Blå är tilluft, röd är frånluft. De fyllda punkterna är don på övervåningen, de ofyllda representerar genomdragning till nedervåning (De som går i murstock kommer att gå till kök samt källare). I sovrummet angränsande mot badrum kommer kanalerna att gå i en garderob till nedervåning. I allrummet kommer tilluftsdon sitta i samma kanal som den som går till nedervåning, dvs vägg monterad. Den streckade röda linjen visar hur enda befintlig kanaldragning finns idag i mellanbjälklag från badrum in i murstock, där jag tänkte öppna upp den kanalen på vinden och ansluta till frånluft (av tydlighetsskäl fick dessa visas bredvid varandra, men kommer ju i verkligheten att gå rakt ovanför varandra).
Kanalanslutning till aggregatet är 200 mm, donen på övervåning, samt genomföringar till nedervåning kommer att vara 125, när sker bäst avväxling till 160 mm, eller kan jag gå direkt från 200 till 125?
Tacksam för synpunkter!
Håller på att planera så smått för kanaldragning på vinden och skulle vilja dela med mig av ett första utkast för synpunkter.
Börjar med tilltänkta kanaler på vinden och vilka don som önskas på övervåningen. In- och avluft kommer att ske en typ av kombihuv strax bakom aggregatet. Blå är tilluft, röd är frånluft. De fyllda punkterna är don på övervåningen, de ofyllda representerar genomdragning till nedervåning (De som går i murstock kommer att gå till kök samt källare). I sovrummet angränsande mot badrum kommer kanalerna att gå i en garderob till nedervåning. I allrummet kommer tilluftsdon sitta i samma kanal som den som går till nedervåning, dvs vägg monterad. Den streckade röda linjen visar hur enda befintlig kanaldragning finns idag i mellanbjälklag från badrum in i murstock, där jag tänkte öppna upp den kanalen på vinden och ansluta till frånluft (av tydlighetsskäl fick dessa visas bredvid varandra, men kommer ju i verkligheten att gå rakt ovanför varandra).
Kanalanslutning till aggregatet är 200 mm, donen på övervåning, samt genomföringar till nedervåning kommer att vara 125, när sker bäst avväxling till 160 mm, eller kan jag gå direkt från 200 till 125?
Tacksam för synpunkter!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket man ska tänka på när man planerar sådan rördragning. Med rätt dimensionering överallt slipper man oönskade tryckfall och ljud. Jag anlitade Alig ventilation (ventilationsbutiken.se) som hjälpte mig med en ritning. Det är några år sedan nu, men tror jag betalade ungefär 5000 kr vilket var fantastiskt prisvärt med tanke på hur mycket hjälp och kunskap jag fått för det.
Klicka här för att svara