J
Hej,

Köpte i höstas en bostadsrätt som har kakelugn med eldningsförbud.
Jag har gått igenom en kartering som gjordes för 3 år sen och ser att grannen ovanför har sitt badrum påkopplat på den rökkanal som tillhör min kakelugn. Överlag verkar det kopplats på hejvillt i hela huset.
Jag vill nu försöka få igång min kakelugn genom att erbjuda att jag står för grannes kostnader om de är villiga att dra om sin ventilation på sitt badrum.

Fråga 1: jag ser att det finns en kanal som endast en annan person i huset är påkopplad på med sitt vardagsrum. Är det tillåtet att koppla på grannen ovanför badrum på den?

Fråga 2: kan jag tvinga grannen att ändra sin badrumsventilation då han(eller den som bodde innan) onekligen har "stulit" min rökkanal?

mvh

JoggiB

C
Om man ser på det ur en "juridisk" synvinkel - vare sig föreningen eller någon annan medlem i föreningen har rimligtvis rätt att "sno" en ventilationskanal som hör till en annan lägenhet om det är till skada för den berörda bostadsrättsinnehavaren och denne inte samtycker till detta. Skadan i det här fallet är naturligtvis att kakelugnen blir "permanent" obrukbar, även om den av olika skäl varit belagd med eldningsförbud.

Jag skulle överlåta till föreningen att fundera på dessa frågor. Om grannen kopplat in sig på kanalen utan föreningens tillåtelse är det deras ansvar att kräva att grannen återställer. Likaså är frågan hur grannen istället skall lösa badrumsventilationen en fråga mellan föreningen och grannen.

Sen låter det lite märkligt att det "kopplats på hejvilt". Normalt fattar även de ivrigaste fixarna att man inte bara kan koppla in sig på husets ventilationskanaler hur som helst. Det kanske skett vid någon mer omfattande renovering/ombyggnad av huset? Kanske innan det blev bostadsrätter?

J
Hej Cpalm,

Tack för dina tankar.

Det är en relativt ny brf. Ombildad 2007 tror jag och det kan mycket väl vara så att dessa modifieringar gjordes när det var hyresfastighet. kanske minimerar mina chanser?Jag ser att ägaren till lägenheten ovanför har varit med i styrelsen under 5 år så det kanske inte varit så mycket ordning och reda. Enligt honom har han 4 fungerande kakelugnar...

Joggi

• Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Normalt sett så ansvarar och underhåller föreningen ventilationskanalerna och bör då ha koll på om något förändrats utan tillstånd.

När är den senaste OVK:n gjord i fastigheten och blev det några anmärkningar på denna ?

Om rökkanalen har tillhört din lägenhet så får man normalt inte koppla över den till någon annan lägenhet, detta för att behålla rätt balans på ventilationen.

Jag hade nog kontaktat styrelsen och förklarat att du vill använda din kakelugn efter ev. renovering och avser att använda den rökkanal som den är kopplad till.

Behöver rökkanalen åtgärdas för att bli godkänd när väl den åter är rätt kopplad så vet jag inte om du eller föreningen skall stå för notan, beror på hur man gjort i tidigare fall (Finns säkert beslut om detta i antingen styrelseprotokoll eller ev. årsstämma).

Ibland har lägenheter med eldstad högre avgift. Kanske ett argument för att den ska fungera?

C
JoggiB skrev:
Ombildad 2007 tror jag och det kan mycket väl vara så att dessa modifieringar gjordes när det var hyresfastighet. kanske minimerar mina chanser?
Minimerar kanske inte är rätt ord, men om lägenheten en gång i tiden upplåtits utan fungerande rökkanal för kakelugnen så hänger det på föreningens goda vilja om man ska åtgärda det.
En bra början är nog att försöka skaffa sig en så bra bild av historiken bakom som möjligt.

J
OVK gjordes i januari i år och den va katastrof. Jag har gått igenom gamla brf styrelseprotokoll och det verkar som den här "kapningen" av min rökkanal gjordes under tiden då huset fortfarande var hyresrätt. Jag pratade med grannen ovanför i går och det var ingen trevlig prick. Erbjöd mig självklart att betala för att dra om hans ventilation men han sa att det va han inte intresserad av då det kommer påverka de som bor där under ett par dagar. (Han hyr ut den i andra hand) V

Dock har jag hittat något intressant. Eftersom föreningen inte har någon centralvärme(var och en betalar för eluppvärmning) så är inte en kakelugn ngn trivselbrasa. Jag skulle kanske kunna hävda att föreningen måste se till att min kakelugn är fungerande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.