Har fått hem mina prylar från soliduct och ska snart gå igång med rördragningen. Jag funderar bara lite på ett par saker:
1. På kallvinden kommer de flesta rören gå. Kan de ligga direkt på bjälklaget (fästa med plåtband) eller behöver de komma upp från balkarna med t.ex. en sån här (https://www.soliduct.se/kanalstod-160/p-551.htm) för att få fritt utrymme för isoleringen?
2. Som konstruktören ritat är det flexljuddämpare för de flesta frånluftarna och flexljuddämpare följt av "hårda" böjar för tilluften. Behöver dessa fästas vid någon form av kortling mellan bjälkarna och sedan gå ner genom taket?
3. På många ställen är taket nedreglat för spottar. Enligt monteringsanvisningen för till-/frånluftsdonen så ska ramen skruvas fast i taket. Räcker detta hållfasthetsmässigt när det bara är en takgipsskiva? Att få in en expander bakom gipset funkar väl inte då röret är i vägen bakom gipset. Gipsankare som skruvas in kanske inte heller bär så skruvhålen kommer väldigt nära själva håltagningen för röret och kanske smular sönder skivan? Att kortla bakom gipset känns krångligt då det är nedreglat. Hur gör man?
1. På kallvinden kommer de flesta rören gå. Kan de ligga direkt på bjälklaget (fästa med plåtband) eller behöver de komma upp från balkarna med t.ex. en sån här (https://www.soliduct.se/kanalstod-160/p-551.htm) för att få fritt utrymme för isoleringen?
2. Som konstruktören ritat är det flexljuddämpare för de flesta frånluftarna och flexljuddämpare följt av "hårda" böjar för tilluften. Behöver dessa fästas vid någon form av kortling mellan bjälkarna och sedan gå ner genom taket?
3. På många ställen är taket nedreglat för spottar. Enligt monteringsanvisningen för till-/frånluftsdonen så ska ramen skruvas fast i taket. Räcker detta hållfasthetsmässigt när det bara är en takgipsskiva? Att få in en expander bakom gipset funkar väl inte då röret är i vägen bakom gipset. Gipsankare som skruvas in kanske inte heller bär så skruvhålen kommer väldigt nära själva håltagningen för röret och kanske smular sönder skivan? Att kortla bakom gipset känns krångligt då det är nedreglat. Hur gör man?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
En del har gjort såhär
och en del har tagit lite sån isolering man drevar fönster och dörrar med
Jag har lagt mina rör på underramen av takstolen med lite sylltätning under som på bilden, då kommer det att bli en del isolering ovanför röret så jag slipper isolera det separat.
jag hade monterat gipstaket i badrummet så jag lyfte bort isoleringen på vinden ovanför där jag skulle sätta frånluftsdonet, så jag såg glespanelen, och petade dit några glespanelbitar genom hålet för plasten och sen skruvade fast dessa, tejpade för skruvhålen med tejpen till ångspärren och satte en tätning (som en bit ångspärr med ett hål i mitten)
Flexdämparna har jag fäst i glesen som här,(men i glespanel)
(googlade bilder)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och en del har tagit lite sån isolering man drevar fönster och dörrar med
Jag har lagt mina rör på underramen av takstolen med lite sylltätning under som på bilden, då kommer det att bli en del isolering ovanför röret så jag slipper isolera det separat.
jag hade monterat gipstaket i badrummet så jag lyfte bort isoleringen på vinden ovanför där jag skulle sätta frånluftsdonet, så jag såg glespanelen, och petade dit några glespanelbitar genom hålet för plasten och sen skruvade fast dessa, tejpade för skruvhålen med tejpen till ångspärren och satte en tätning (som en bit ångspärr med ett hål i mitten)
Flexdämparna har jag fäst i glesen som här,(men i glespanel)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(googlade bilder)
Tack för tipsen! Har nog fått lite hum om hur jag ska göra.
När du pratade om glespanelbitarna du petade ner genom ångspärren (undrar om mitt hus från -74 har det? Har inte kollat) i badrummet. Var det dessa glespanelbitar du sedan skruvade fast ramen till frånluftsdonet i? Vill bara dubbelkolla så jag förstod rätt.
När du pratade om glespanelbitarna du petade ner genom ångspärren (undrar om mitt hus från -74 har det? Har inte kollat) i badrummet. Var det dessa glespanelbitar du sedan skruvade fast ramen till frånluftsdonet i? Vill bara dubbelkolla så jag förstod rätt.
Jag skulle försöka att ej bygga in flexdämpare. antingen rejält uppmärkt var de finns, kanske med inspektionslucka eller annat lättåtkomligt sätt från kallvind eller dyligt. Flexdämpare kan lätt gå sönder på grund av mekanisk rengörning/musangrepp med mera.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, skruvade fast ramen nerifrån i dessa med fyra skruv, sen satte jag även fast ramen i spiroröret med en skruv.fuselage skrev:Tack för tipsen! Har nog fått lite hum om hur jag ska göra.
Jag använde aligs flexdämpare i aluminium på tilluften.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Vad gäller distans. För immkanalen måste du ha distans, den får inte ligga mot brännbart material någonstans, och den skall vara brandskyddsisolerad.
Jag skulle inte fästa donen i bara gips, det kanske sitter bra i något år, men så tar någon i för hårt när den skall göras ren och sitter den löst, hänger ned sedan. Det borde inte vara så svårt att få upp en "ram" av plywood eller OSB. Gör den i två halvor, eller 4 delar och lägg upp den genom hålet (om du inte kommer åt uppifrån), skruva fast med skruv genom gipsskivan. Sedan har du bra fäste för donen. Kortligen behöver ju inte sitta fast i någon regel, räcker att du har något att skruva i.
Jag skulle inte fästa donen i bara gips, det kanske sitter bra i något år, men så tar någon i för hårt när den skall göras ren och sitter den löst, hänger ned sedan. Det borde inte vara så svårt att få upp en "ram" av plywood eller OSB. Gör den i två halvor, eller 4 delar och lägg upp den genom hålet (om du inte kommer åt uppifrån), skruva fast med skruv genom gipsskivan. Sedan har du bra fäste för donen. Kortligen behöver ju inte sitta fast i någon regel, räcker att du har något att skruva i.
Tack för tips om OSB-ram, det lät riktigt smidigt.hempularen skrev:Vad gäller distans. För immkanalen måste du ha distans, den får inte ligga mot brännbart material någonstans, och den skall vara brandskyddsisolerad.
Angående imkanal. Köksfläkten kommer vara kvar som den är och inte ingå i systemet så den är redan skyddad. Min FTX-anläggning kompletteras med någon sorts tryckvakt på imkanalen för att ta hand om det tryckfall som blir när jag lagar mat.
Men något som slog mig här. I ritningen står det inget speciellt om det, men det sitter en frånluft i köket (en bit från spisen) i taket. Klassas den också som en imkanal i strikt mening? Som sagt, enligt ritningen jag fick är det bara vanlig isolering på den men den kan ju få i sig lite matos.
Klicka här för att svara