Ventilation
Simon-t: Tror att när huset byggdes så va det förbered för att sätta in kamin eller liknande som använder rökrör. Men nu när jag tittar underskorstenen så går ventilationen in där istället. Så tror dem lånat det röret för ventilationen. Men med andra ord då så bör jag kanske köpa någon form av huva för det röret. Tack för hjälpen!
FrittDrag_II: Om jag inte ser fel på bilderna är dem två kanalerna i mitten ombytta på nya aggregatet. Det är alltså Uteluft och Frånluft som bytar plats. Lycka till med nya aggregatet :)
jokomoko: Hej, Vår skorsten på sommarstället ser ut som bifogad bild nedan. En bas och en topp-huv där topp-huven är avtagbar för sotarn. Ser lite grisigt ut just nu, pga murning men vänligen frånse detta. Vi funderar på att byta ut "topp-huven" till en modell liknande nedanstående bild, dvs, typ, en "cylindrisk hattöppning". Min fråga är, vilket håll ska öppningen vara? öppen mot
hus520: Jag skulle föröka täppa till all ventilation ( tejpa tillfälligt en plast eller vad som helst) och vädra ut och se om lukten är kvar. Utesluta om lukten kommer innefrån eller utifrån.
tommib: Aha, då missförstod jag dig. Troligen funkar det dåligt i alla fall men de slipper just brandskyddsproblematiken.
PatrickL: Tack för åsikter på frågan. således blir det inga justerspjäll utan jag hoppas att det går att justera flödesbalansen via frånluftsventilerna när den nya EC fläkten från Soliduct är på plats.
martinåsaka: Tanken är att borra igenom väggen och sedan vidare genom bjälklaget underifrån, sedan 90* upp genom ytterväggen och sedan upp genom taket. Var köper man passande grejer och vad ska man tänka på? Tegeltak, plåthuv eller finns det något enklare?
Biggie: Släpp rören utanför på lämpligt ställe, muff och flexislang sista biten när du vet mer exakt vart inkoppling kommer! Fan va kul me nytt kök! Lycka till
NetNut: Tilluft till skafferi och "kallskåp" som det kallades för är inte alls dumt tycker jag, vi hade det i mina föräldrars hus som byggdes 1972 och man fick lagom svalt både sommar och vinter. Har själv samma ventiler i min bostadsrätt byggd 1948, två stycken med 60-70 cm avstånd mellan varandra i höjd som satt i skafferiet som var avdelat i två sektioner. Använder numera bara den ena av
Rabbithole: Fast FTX brukar inte strula, där folk har problem med buller är det från att man låtit bli att sätta ljuddämpare. En frånluftsvärmepump låter nog mer, fast bara i badrum och kök. Tänk också på att det finns risk med kallras med friskluftsventiler
FrittDrag_II: Det är inte så att tilluftsventilerna sitter i golvet på ovanvåningen. Periodvis var det en vanlig lösning där man blåste in tilluften bakom radiatorer på ovanvåning.
Oldboy: [citat] Hm, det var ett tag sedan jag popnitade ventilationen. Var tvungen att gå upp och kika för att kontrollera nitarna. Det tycks som om det blir en lite kraftigare "bulle" som sticker ut på insidan än på utsidan. Jag kände inget vasst på de nitar jag kom åt att kontrollera. Jag tycker det verkar mest troligt att det vassa kan uppstå på utsidan, dvs den sida där popniten dras av,
Jonatan79: Har du verkligen kollat upp kraven för att sätta den på fasaden? Jag tror mig minnas att man på ett enkelt sätt kan sätta en plåt under takfoten för att klara kravet. Tegel är bra förutsättning och brandisoleringen blir bara genom väggen. Bör bli betydligt mindre jobb samt att ni slipper en ful utanpå liggande låda i taket.
kimf: [citat] Ja, så klart, den börjar ju gå om fukten stiger nere på 1,4m höjd (vilket den typ aldrig gör), men går också varje gång man går in i tvättstugan (IR) och 30 minuter till, så varje gång man slänger in tvätt eller hämtar tvätt i torktumlare/tvättmaskin. Inte optimalt, men slog två flugor i en smäll genom att få ventilation i murstocken också. För din egen del,
Maxom: Det är ju en alliansfläkt. Den är väl dimensionerad för att köras i serie med en takfläkt för att få rätt flöde antar jag. Men jag får väl luska rätt på någon tekniker som kan ta sig en tid på takfläkten..
JoggiB: Det gjordes enligt grannen ovanför för ca 10 år sen då fastigheten var hyresrätt. Varje kanal går ett visst antal meter ner i fastigheten och varje lägenhet har sina kanaler så även om det finns lediga kanaler så kan det va så att de inte sträcker sig ner till just din lägenhet. Ni bör anlita en sotarfirma för kartering av aktiva och inaktiva kanaler.
JoggiB: Hej, Hur blev resultatet? Drog du kök och badrum till samma kanal? Sitter i en liknande situation. JoggiB
NetNut: Hör med vänner och bekanta om de känner till en bra ventilationsfirma och be dem komma och titta för att se vad som behöver göras och få en offert på jobbet (eller två tre stycken).
richardtenggren: Antog också att själva OVK:n inte skulle utgöra något problem. Det var rensning jag var mest bekymrad över, men det är kanske lika bra att ta det säkra före det osäkra och maskera golv och vägg.
BirgitS: Frånluftsdonen ska väl vara injusterade så att det blir rätt luftflöde i lägenheten. Om du och de i andra lägenheter har justerat dem på egen hand kan ju luftflödet bli helt fel och det blir alldeles för mycket drag i vissa lägenheter. Så hur är det med OVK? Däremot ska ju donen hållas rena så du bör ju skära av målarfärgen så att du kan ta ner donet för rengöring.
exerg: Utsuget från en garderob brukar sällan vara inställt för mer än 5-6 kbm luft/tim och bortför inte värst mycket värme.Bara du själv alstrar 100 watt och datorn i värsta fall lika mycket Enklast kanske är att ta loss ventilen under tiden du är där. Då lär du säkert komma upp i 30-40 kbm/tim. Tillfälligt minskar säkert utsuget något i övriga utrymmen med frånluft med bara
Byggtankar123: Kommer göra enligt placering 2 för tilluften enligt ovan skiss, efter diskussion med en ventfirm. Kommer då behöv material för håltagning i yttervägg, ljuddämpare, någon flexibel slang för enkelheten av montaget och tilluft don (självdrag). Har koll på allt utom själva håltagningen i ytterväggen. Vad behöver jag för prylar? //Niklas
Anna_H: Ja, jag har flera gånger fått förfrågan att köpa en radonkontroll där det ingår besiktning och förslag på åtgärder om värdena är förhöjda, priset är ett par tusen kronor, men en vanlig radonkontroll kostar ju bara några hundralappar. Gjorde en mätning i vintras och fick lätt förhöjt värde i ett sovrum (230), men det är 18-åringen som har fönster och dörr stängd jämt
FrittDrag_II: [citat] Enligt Fresh klarar deras ventil 8.1 l/s, vid 10Pa andra fabrikat är rätt lika. 8.1 l/s är cirka 30m3/h, så det krävs en väldigt massa friskluftsventiler innan du är uppe i 800m3/h. Nästan alla tillverkare uppger att man skall öppna ett fönster, i annat rum än köket, när köksfläkten skall användas.
Oldboy: Vi bytte vår gamla köksfläkt häromåret. Jag letade inte så mycket då jag hittade en ok fläkt på Elgiganten. Tyckte det fanns många fläktar att välja på, men jag hoppade över alla med konstant ventilation eftersom vi har FTX. Dock kan jag konstatera att det medföljande kallrasskyddet är ett skämt. Två plastflärpar med massor av stora springor runtom och emellan. Mycket riktigt
Ropia: Använd nagellack för att limma ihop filtret, billigt och enkelt. Det har jag gjort på ett filter till luft/luftvärmepump och det fungerade jättebra :-)