9 405 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Installation av FTX-aggregat
Sida 1 av 3
Hej,
Under planerade renoveringsarbeten i "tvättstugan" tänkte jag mig att rådfråga er på detta forum som har erfarenhet/kunskap i detta.
Aggregatet ska upp rakt ovanför sin position idag i tvättstugan så de praktiska montaget tänkte jag utföra själv med hjälp av behörig elektriker för att sedan köpa någon som hjälper mig med injustering av systemet.
Vad behöver jag tänka på vid köp av aggregat?
Boytan är ca 125m2.
Bör aggregatet motsvarande värmepumpar inte vara överdimensionerade eller klarar jag mig i detta fallet på ett aggregat som är dimensionerad för 120m2?
Vi har idag en luft/vatten-värmepump.
Behöver vi ha de i åtanke vid köp av FTX-aggregat?
Under planerade renoveringsarbeten i "tvättstugan" tänkte jag mig att rådfråga er på detta forum som har erfarenhet/kunskap i detta.
Aggregatet ska upp rakt ovanför sin position idag i tvättstugan så de praktiska montaget tänkte jag utföra själv med hjälp av behörig elektriker för att sedan köpa någon som hjälper mig med injustering av systemet.
Vad behöver jag tänka på vid köp av aggregat?
Boytan är ca 125m2.
Bör aggregatet motsvarande värmepumpar inte vara överdimensionerade eller klarar jag mig i detta fallet på ett aggregat som är dimensionerad för 120m2?
Vi har idag en luft/vatten-värmepump.
Behöver vi ha de i åtanke vid köp av FTX-aggregat?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
Nej, du har ett värmesystem frikopplat från ventilationen så du kan köpa ett vanligt FTX system.
Vill du ha ett riktigt bra så kan du kolla på passipedia, där finns det listat certifierad verkningsgrad.
Kravet för nybygge är 0,35l/s*m2 vilket ger dig ca 44l/s. Välj något som har en maxkapacitet över detta.
Tänk på ljudnivån också, det är skönare med ett tyst system.
Vill du ha ett riktigt bra så kan du kolla på passipedia, där finns det listat certifierad verkningsgrad.
Kravet för nybygge är 0,35l/s*m2 vilket ger dig ca 44l/s. Välj något som har en maxkapacitet över detta.
Finns alla rör idag och du ska byta ut ett FTX-agg? Köp alltid storleken större agg än husets yta så Skipper fläktarna jobba onödigt hårt och oljuden kan minska. Oavsett värmekälla är FTX överlägset , bortsett ut ekonomisk synvinkel då den inte sparar speciellt mycket energi/cash varje år.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Överdimensionera lagom, jag kan ha mitt Heru aggregat gå på lägsta fart, nästan ljudlöst och ändå flytta tillräckligt med luft.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Jonatan79 skrev:
Ja det stämmer, jag har ett FTX-system idag från -90.Johannes Carlsson skrev:Nej, du har ett värmesystem frikopplat från ventilationen så du kan köpa ett vanligt FTX system.
Jag vill placera den på vinden för att jag ska slå ut väggen den sitter på idag.
Finns det något givet hjälpmedel för att inte riskera att vibrationerna fortplantar sig i takkonstruktionen?
Jag har tillgång att köpa HERU 50 respektive 75/100 aggregat direkt från grossist till riktigt bra priser.
Är det bra grejor? Inget som kan innebära problem att få någon till att justera de?
Därav också frågan om dimensioneringen av aggregatet eftersom HERU finns för 120m2 och 170m2
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
HERU 75 i så fall, då kör du sen aggregatet på halvfart. Det är beprövade aggregat som sitter i många hus i Sverige. Verkningsgraden är medioker dock.
Suveränt, tack!
Vad är skillnaden mellan HERU 75 S http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1315-ostberg-heru-75-s-2.html och HERU 100 S http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1953-ostberg-heru-100-s-ec.html?search_query=Heru+100&results=43 ??
Jag har en bättre möjlighet att anskaffa HERU 100 S istället för 75 S, men det är givetvis viktigare med rätt utrustning än priset i slutändan....
Vad är skillnaden mellan HERU 75 S http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1315-ostberg-heru-75-s-2.html och HERU 100 S http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1953-ostberg-heru-100-s-ec.html?search_query=Heru+100&results=43 ??
Jag har en bättre möjlighet att anskaffa HERU 100 S istället för 75 S, men det är givetvis viktigare med rätt utrustning än priset i slutändan....
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
EC har elektronisk styrd fläkt som är lite energisnålare HERU 100S EC blir nog bra
Läs på Östbergs hemsida så hittar du mer information
Läs på Östbergs hemsida så hittar du mer information
Javisst finns det en del att spara, men hur mycket är rimligt att räkna på i kWh/år för TS del?Patrik Lidstedt skrev:
Jag menar mellan raderna att man inte investerar i ett FTX-system i första hand för att sänka sin uppvärmningskostnad, utan för hälsans skull då energiåtervinningen är en stor bonus.
FTX är ju primärt ett sätt att ventilera sin bostad ordentligt utan att bli ruinerad. De som eftermonterar FTX har ju oftast dålig ventilation och görs på grund av det, inte särskilt ofta som en energiåtgärd (visst, det finns fastigheter som har mekanisk till och frånluft med eleftervärmare, då har man oftast ganska dyr uppvärmning. Då är det oxå ett enkelt ingrepp att montera FTX då kanalisation är gjord.)
Aggregatet är numera installerat o driftsatt. Injusteringen sker dock inte förrän på måndag.
Det ljuder tydligt i tilluftdonen, även om jag ställer ner EC-motorerna på 10%.
Kan vi förvänta oss att det försvinner efter injusteringen?
Känns inte helt optimalt att ha de såhär.. har läst lite om andra som haft problem med "oljud" där stammen varit för liten i systemet. Vi har 125mm stam, hoppas det räcker?
Det ljuder tydligt i tilluftdonen, även om jag ställer ner EC-motorerna på 10%.
Kan vi förvänta oss att det försvinner efter injusteringen?
Känns inte helt optimalt att ha de såhär.. har läst lite om andra som haft problem med "oljud" där stammen varit för liten i systemet. Vi har 125mm stam, hoppas det räcker?
Uppdatering! Inställningarna var lite knepiga. Jag upptäckte att fläkthastigheten inte sänkes fast jag ställde in den på minimum av någon anledning. Jag kom in på den manuella inställningen och kunde ställa ner fläkthastigheten så slutade de oljudet.
Vi får se på måndag om flödet är tillräckligt, hoppas det
Vi får se på måndag om flödet är tillräckligt, hoppas det
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Härligt att installationen gick bra!
Vad har du för tilluftsdon?
Och hur många?
Vad har du för tilluftsdon?
Och hur många?