3 043 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Ljuddämpade friskluftsventiler
Ska sätta in ett gäng nya friskluftsventiler och har fått för mig att de ska vara ljuddämpade men frågan är om det är värt merkostnaden.
Till saken hör att väggarna är ganska tunna så röret kommer inte bli längre än max 20cm vilket jag antar reducerar den dämpande effekten.
Ventilen i fråga är en Fresh TLF som finns i vanlig eller db-utförande. Nån som har erfarenhet om hur mycket ljudet utifrån dämpas?
Till saken hör att väggarna är ganska tunna så röret kommer inte bli längre än max 20cm vilket jag antar reducerar den dämpande effekten.
Ventilen i fråga är en Fresh TLF som finns i vanlig eller db-utförande. Nån som har erfarenhet om hur mycket ljudet utifrån dämpas?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag har fresh ventilerna som ska vara ljudisolerande, kommer inte ihåg vad de heter
Enkelt uttryckt är jag inte överdrivet imponerad
Enkelt uttryckt är jag inte överdrivet imponerad
Håller med. Jag har en fresh tl98f dB i vardagsrummet. Den står öppen fulla spjäll för rummet är 65m2. Vettefan om den är så tyst eller tystare än vanlig...
Produkter som diskuteras: "fresh tl98f"
Väggventil TL 100C teleskopisk Fresh
Komplett ventil
378 kr inkl moms
Läs mer
Hur som helst så blev det dämpade ventiler. Främst pga att Bauhaus hade erbjudande på Fresh förra veckan.
Köpte tre st kompletta tilluftspaket TL80F dbs samt lösa delar (inner- och ytterdel samt stosar) till ytterligare tre ventiler. Dämprören från paketen är så långa att de kan delas på mitten och räcker till lösdelarna också. Kostnad 280:-/st vilket är jäkligt billigt.
Är inte snål men gillar att spara pengar
Köpte tre st kompletta tilluftspaket TL80F dbs samt lösa delar (inner- och ytterdel samt stosar) till ytterligare tre ventiler. Dämprören från paketen är så långa att de kan delas på mitten och räcker till lösdelarna också. Kostnad 280:-/st vilket är jäkligt billigt.
Är inte snål men gillar att spara pengar
Medlem
· Stockholm
· 21 inlägg
Nöjd med TL80F? Hur mkt upplever du att de dämpar? Är det högre ljudnivå efter installation jämfört med före?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden