3 658 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Förbättra självdrag
Vill du slippa bullerinsläpp så är det ju lämpligt, men du måste ju å andra sidan ta hänsyn till vart i huset tilluften behövs.Rickard Rättrådig skrev:
Att plocka bort tätningslisten är knappast mer optimalt ur bullersynpunkt, om det är så du tänker. Annars funkar väl den lösningen. Men ett vettigt tilluftsdon har ju många fördelar jämfört med ett otätt fönster - som du själv är inne på får du en bättre styrning av luftflödet och inte minst har du möjligheten att reglera flödet efter behov och olika lösningar för att minimera bullerinsläpp.
Skillnaden är framför allt att självdrag inte måste uppfylla riktvärdet under alla väderförhållanden om jag förstått det rätt. Men givetvis finns det krav på tillräcklig tilluft även för självdragssystem.
Tja, men problemet med täta fönster löser du ju genom en tilluftsventil. Det är ju det som är själva poängen med dessa spaltventiler.
Medlem
· Stockholm
· 21 inlägg
Imma på spegel i badrum samt kondens på väggar i samband med dusch. Att ett lager toapapper sugs åt är ju tecken på att det fungerat, men kanskeninte att det fungerar optimalt mht luftflöde in och ut. Hälsofråga samt mögelrisk i badrum är väl min tanke varför jag vill förbättra
Medlem
· Stockholm
· 21 inlägg
Ganska säker på att tilluften inte uppgår till 41 l/s. Vilket den bör enligt Boverkets rekommendation (0,35 l per sekund per m2). Absolut skulle tilluften kunna lösas gm spaltventil, men där kommer estetiska aspekten in och möjlighet att återställa om bullret blir för högt (därav tätningslist alternativet).
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 21 inlägg
Ska byta ut klaffevtil mot Fresh bullerdämpande väggventil (ger 7 l/s) alltid något.
Har övervägt Biobe 30 x 7 (á 4,2 l/s) alt Omega Max spaltventil. Men tvekar mht estetiska och bullerskäl. Börja med tätninglist känns mindre ingripande och kan ju återställas.
Har övervägt Biobe 30 x 7 (á 4,2 l/s) alt Omega Max spaltventil. Men tvekar mht estetiska och bullerskäl. Börja med tätninglist känns mindre ingripande och kan ju återställas.
Klicka här för att svara