Beroende på om någon kanal kommer att gå horisontellt eller inte och hur många böjar och vilket gradtal böjarna har så behövs allt från ingen till flera inspektions-/rensluckor längs kanalen.

Inte för att jag vill sabba dina (eller andras) planer/visioner, utan jag gör det för att minska risken för bränder.
Man blir lätt sån när man nästan varje dag på jobbet håller på med brandskydd (är anläggningsskötare för ca 16 brandlarmsanläggningar) i olika typer av lokaler; kontor, hotell, brandstation, ställverk, serverhall, mekanisk verkstad, vattenreningsverk, resturang/storkök, utbildningslokal, instrumentverkstad, vätgasbyggnad mm. Allt ligger dessutom inom samma yttre industristaket.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jaja, jag stod nyss och funderade på detta nu igen. :o

Mikael_L skrev:
Om jag går på motsvarande 125 kanal då, och tillåter 12 cm så skulle det bli:
Rund 125 mm kanal ~= 60*204 rektangulär kanal.

Ja det blir nog lite knepigt det också.

Jag ska kanske svälja "stoltheten" och låta det bli en låda på innerväggen ...
Jag har helt klart tråkiga problem här.
Pg.a underramen/golvbjälklaget på övervåningen så blir det antingen en kolossal "låda" på väggen på ÖV för kanalen, eller så måste jag helt enkelt pressa in den i ytterväggen.

Jag kan alltså tillåta 12 cm tjocklek på kanalen, egentligen kan jag väl ta ännu tjockare också, men ju mer desto djupare måste jag karva ur i ytterväggens isolering.

Finns det färdiga kanaler i dimensioner runt 200x60, eller 150 x 80 eller något i den storleken?

Min dragning kommer isåfall bli i princip spikrak, lodrät. Ja kanske det blir någon liten knix för att komma "ut ur" väggen i änden vid köksfläkten.

Eller låter man en plåtslagare knacka ihop en dylik kanal?

Redigerat:
Jag kan inget om ventilation...men även en blind höna....

Om ett tjockt rör inte får plats så kanske man med hjälp av y-kopplingar kan parallellkoppla två rör med mindre diameter?

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Du borde kunna få en plåtslagare med en stor plåtbock att bocka en helplåt på längden till en kanal med det format du vill ha.

jag skulle välja två runda isolerade rör ihopkopplade med y koppling men kontrollera med sotare hur du ska kunna brandsäkra samt hur du bygger så att det går att rengöra på ett enkelt sätt!

Genom att välja en yttre fläktmotor kan du öka effekten på fläkten utan att du bullerstör köket

Men du klarar inte brandskyddskraven med en så kompakt dragning.

J
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.