10 993 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Dra imkanal vid ont om plats
Beroende på om någon kanal kommer att gå horisontellt eller inte och hur många böjar och vilket gradtal böjarna har så behövs allt från ingen till flera inspektions-/rensluckor längs kanalen.
Inte för att jag vill sabba dina (eller andras) planer/visioner, utan jag gör det för att minska risken för bränder.
Man blir lätt sån när man nästan varje dag på jobbet håller på med brandskydd (är anläggningsskötare för ca 16 brandlarmsanläggningar) i olika typer av lokaler; kontor, hotell, brandstation, ställverk, serverhall, mekanisk verkstad, vattenreningsverk, resturang/storkök, utbildningslokal, instrumentverkstad, vätgasbyggnad mm. Allt ligger dessutom inom samma yttre industristaket.
Inte för att jag vill sabba dina (eller andras) planer/visioner, utan jag gör det för att minska risken för bränder.
Man blir lätt sån när man nästan varje dag på jobbet håller på med brandskydd (är anläggningsskötare för ca 16 brandlarmsanläggningar) i olika typer av lokaler; kontor, hotell, brandstation, ställverk, serverhall, mekanisk verkstad, vattenreningsverk, resturang/storkök, utbildningslokal, instrumentverkstad, vätgasbyggnad mm. Allt ligger dessutom inom samma yttre industristaket.
Jaja, jag stod nyss och funderade på detta nu igen. 
Pg.a underramen/golvbjälklaget på övervåningen så blir det antingen en kolossal "låda" på väggen på ÖV för kanalen, eller så måste jag helt enkelt pressa in den i ytterväggen.
Jag kan alltså tillåta 12 cm tjocklek på kanalen, egentligen kan jag väl ta ännu tjockare också, men ju mer desto djupare måste jag karva ur i ytterväggens isolering.
Finns det färdiga kanaler i dimensioner runt 200x60, eller 150 x 80 eller något i den storleken?
Min dragning kommer isåfall bli i princip spikrak, lodrät. Ja kanske det blir någon liten knix för att komma "ut ur" väggen i änden vid köksfläkten.
Eller låter man en plåtslagare knacka ihop en dylik kanal?
Jag har helt klart tråkiga problem här.Mikael_L skrev:
Pg.a underramen/golvbjälklaget på övervåningen så blir det antingen en kolossal "låda" på väggen på ÖV för kanalen, eller så måste jag helt enkelt pressa in den i ytterväggen.
Jag kan alltså tillåta 12 cm tjocklek på kanalen, egentligen kan jag väl ta ännu tjockare också, men ju mer desto djupare måste jag karva ur i ytterväggens isolering.
Finns det färdiga kanaler i dimensioner runt 200x60, eller 150 x 80 eller något i den storleken?
Min dragning kommer isåfall bli i princip spikrak, lodrät. Ja kanske det blir någon liten knix för att komma "ut ur" väggen i änden vid köksfläkten.
Eller låter man en plåtslagare knacka ihop en dylik kanal?
Redigerat:
jag skulle välja två runda isolerade rör ihopkopplade med y koppling men kontrollera med sotare hur du ska kunna brandsäkra samt hur du bygger så att det går att rengöra på ett enkelt sätt!
Genom att välja en yttre fläktmotor kan du öka effekten på fläkten utan att du bullerstör köket
Genom att välja en yttre fläktmotor kan du öka effekten på fläkten utan att du bullerstör köket
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Men du klarar inte brandskyddskraven med en så kompakt dragning.
om jag fattat rätt (och kommer ihåg rätt) är det inte krav på brandisolering INOM samma rum, och naket spirorör tajt mot skåp mellan kåpan och där det sen går ut ur köket vid kortare passager genom skåpstommar, annars 30mm säkerhetsavstånd.
Enda stället tillåtet med flexibelt rör är inuti skåpet där fläkten/kåpan sitter...
edit: bra länk:
https://docs.google.com/viewer?url=...13/02/Imkanal_fr%C3%A5n_k%C3%B6k_i_bostad.pdf
http://www.imkanal.se/
Enda stället tillåtet med flexibelt rör är inuti skåpet där fläkten/kåpan sitter...
edit: bra länk:
https://docs.google.com/viewer?url=...13/02/Imkanal_fr%C3%A5n_k%C3%B6k_i_bostad.pdf
http://www.imkanal.se/
Redigerat:
http://www.luftbutiken.se/spiroror/490-vaggkanal-stl-125-teleskopisk.html
Men tyvärr är delar av kanalen i plast i ändarna, så den går nog bort som imkanal.
Men något typ denna helt i plåt hade varit perfekt att hitta.
Men tyvärr är delar av kanalen i plast i ändarna, så den går nog bort som imkanal.
Men något typ denna helt i plåt hade varit perfekt att hitta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
