Jag har precis installerat min Intellivent och har tryckt på S-knappen så att den ska gå kontinuerligt. Inga lampor lyser och den snurrar på nu mycket tyst. Är fuktstyrning inkopplat automatiskt nu eller måste man aktivt göra något val för att fläkten ska öka när det blir fuktigt?
Jag vill ha på fabriksinställningen normal fuktrespons.

KnockOnWood skrev:
Jag förutsätter att det finns en frånluftventil i badrummet.

Hur är det med tilluft till badrummet?
Kommer luften till även när dörren är stängd genom urtag i tröskel eller karm?
Är frånlutsystemet rätt dimensionerat?
Något märkbart drag i badrummets frånluftventil när dörren är stängd? Prova med lite toapapper.
Är fönstret dåligt isolerat eller ett "helt" treglasfönster?
Hur länge finns imman kvar?

Mycket frågor, jag vet. Men en extra fläkt känns onödig.
Jag har provat med toapapper nu, suger fast utan problem med dörren stängd. Öppnade tallriksventilen två varv till nu...

Jag kommer inte ihåg exakt hur jag ställde in vår fläkt men att det var rätt enkelt med hjälp av manualen (finns på nätet om du som jag tappat bort den fysiska).

Väcker upp denna inte jättegamla tråd. Ni med intellivent och då framförallt i källarbadrum, låter ni luften gå rätt ut?

Japp, rätt ut genom väggen, men som tidigare sagts i tråden behöver intelliventen antingen gå hela tiden eller ha ett kallrasskydd.

8
Väcker en gammal tråd en en fundering.

Har precis fått en FIV 2.0 installerad (Badrum1) och kör fukt styrning + tidstyrning som aktiveras när jag tänder ena lampan i badrummet. Jag har ett undertrycks ventilerat hus. Samma kanal är kopplad till Badrum1 som denna fläkt sitter + badrum2 som har en On/tidstyrd Paxfläkt med kallrasskydd i detta badrum finns även en bastu som jag tror även den är på samma kanal men är inte helt 100% på det faktiskt, och sist är även lilla toan på övervåningen kopplad på kanalen.

Mej veterligen skall en frånluft kanal inte vara kopplad så utan varje rum skall ha separat kanal om det inte är mekanisk frånluft på taket.

Badrum2 har kallrasskydd installerat (endast tallrik i taket i bastun) dock inte badrum1 och toan har bara en tallriksventil på väggen och ut på kattvinden där kanalen är isolerad och upp ut genom taket. Tallriken på toanhar jag nu stängt eftersom jag upptäckt att när jag kör fläktarna i nån eller båda badrummen kommer viss del av luften ut i toaletten eller badrum1 om fläkten är avständ där, aktiveras dock ganska snabbt när den känner att fuktig luft strömmar in. Känner även hur ute luft kommer förbi fläkten i badrum 1 och toan om fläkten är ventilen stängd i toan.

Min tanke är att installera kallrasskydd i badrum 1 och stänga ventilen helt i lilla badrummet uppe eftersom den därren alltid är öppen till sovrummet som har ventil i taket installerad.
Jag har inte varit och grottat allt för mycket i hur kanalen är byggd exakt men kanske även den kan behöva byggas om, vad tror ni?

Entersten skrev:
Väcker en gammal tråd en en fundering.

+ en massa text
Det där är alldeles för komplicerat för att någon skall kunna förstå och sätta sig in i.

Bäst att du förenklar problemställningen, laddar upp ventilationsritningar och hoppar över det där med kallrasskydd och annat extra.

Tänk så här: Ventilation är luft in och luft ut. Var tar du in luften, var suger du ut den.
Ju mer du kombinerar olika extrafunktioner, desto mer svårbegripligt blir det.

Eller är det bara jag som inte begriper :o

8
KnockOnWood skrev:
Det där är alldeles för komplicerat för att någon skall kunna förstå och sätta sig in i.

Bäst att du förenklar problemställningen, laddar upp ventilationsritningar och hoppar över det där med kallrasskydd och annat extra.

Tänk så här: Ventilation är luft in och luft ut. Var tar du in luften, var suger du ut den.
Ju mer du kombinerar olika extrafunktioner, desto mer svårbegripligt blir det.

Eller är det bara jag som inte begriper :o
Haha! Skrev det på jobbet, skall fixa en liten ritning och återkommer 😄

Pära skrev:
Vi har konstant lågfart + fuktstyrning. De senaste veckorna har jag dock märkt att fläkten går på fuktstyrning lite då och då, utan att någon exempelvis duschar. Det är ju ingenting som stör eftersom den är så pass tyst, men jag blir ändå lite konfunderad när den sätter igång mitt i natten. Visserligen bra om den ventilerar ut fukt, men jag tycker att den verkar vara överkänslig. Någon annan som har råkat ut för detta?
Den har väl en inaktivitetsfunktion som ska vädra om den inte har varit igång på ett visst antal timmar? Då kör den på max i 60 min :)

Till er andra, är 21 dB(A) knappt hörbart? För det är väl vid maxeffekt det är 21 dB(A) och något lägre när den går på lågvarv?

Albinsson skrev:
Är det någon som vet om det går köra dessa fläktar i lägena "konstant lågfart +"fuktstyrning" + "timeraktiverad via återfjädrande strömbrytare" samtidigt?

Det jag vill åstadkomma är således: konstant lågfart för att inte störa självdraget, fuktstyrning för att ta bort duschånga, samt knapp för att vädra ut skitlukt helt enkelt.

Kan man ha alla 3 lägena samtidigt?
Yup, det har jag för mig att du ska kunna ställa in. Ta av kåpan och reglera med knapparna. Det står ganska bra beskrivit i manualen.

Konstant läge är 12 / 13 db beroende på stos dimension för intellivent s.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.