Har ett ganska markant "sjungande" ljud från mina föräldrars ventiler som suger luft. Bifogar ljudklipp på ljudet.

Någon som vet vad det kan bero på? Systemet är från 90-talet skulle jag tro. Osäker om och isf hur ofta dom bytt filter osv.
 
Kan det inte bero på att flödet är högre än vad ventiltypen är konstruerad för?
Är det till- eller frånluftdonen som låter? Tilluftdonen gissar jag.

Så vida det inte är så att du, liksom jag, har fått en släng av tinnitus :p

Här susar det jämt i bollen, vare sig ventilationen är på eller av.
Men det är bara jag som hör det :confused:
 
Det är frånluften som låter. Badrum, dusch och kök t ex. Tinnitus har jag, men det där är ett markant sjungande som hörs. Har inte hört det tidigare när jag varit här. Och dom har inte ändrat något fläktläge sen dom flytta in för några år sedan.
 
Vi har just haft besök av en kille från Ventus Norden, som gjorde en kostnadsfri kontroll.
http://www.ventusnorden.se/index.html
De vill naturligtvis också sälja rengöring av ventilationen, just frånluftsystemet.

Både "säljaren" i Stockholm och teknikern från Halmstad gav ett mycket bra intryck!

Kanske vore något att kolla för er också?
 
Redigerat:
Grillen,

har du inget foto på ventilen?
Höga luftströmningshastigheter orsakar ljud, så är det. Ljud, eller rättare oljud, kan emellertid komma från annat ställe i ventilationssystemet och fortplanta sig i luftrörledningarna, t.ex. fläkten och dess motor.

Du nämner inte om luftventilen är i en lägenhet i flerfamiljshus eller en villa.
Du har inte nämnt om ventilationssystem har mekanisk fläkt, eller självdrag.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.