Har nyligen flyttat in i en lägenhet byggd 1941. Huset är beläget i suterräng och ett av rummen i lägenheten befinner sig till hälften under jord. När man befinner sig i detta rum under en längre tid (tex 30-60 minuter) så får man en obehaglig känsla i öronen, ungefär som att slår lock för öronen. När man går ut ur rummet infinner sig omedelbart en känsla av "lättnad", i brist på bättre ord.

Har funderat på vad detta beror på. Var först inne på att det är buller från närliggande väg i som orsakar lågfrekvent buller, men efter att ha installerat ljudisolerande fönster så har problemet inte förbättrats. Nu är jag istället inne på om det kan vara något i ventilationen som orsakar detta kroppsliga fenomen.

I taket på rummet, som är ombyggt från ett kontorsrum, så går det både vatten och ventilation. Dessa rör har man sedan byggt över med ett tunt gipstak. När man är i rummet hör man tydligt ett stillsamt brusande från vad jag tror är ventilationen.

Det jag är inne på nu är att riva upp det tunna gipstaket och försöka isolera rören själv. Jag är dels intresserad av hur man kan göra detta (det är en bostadsrätt, så att byta rör går nog inte - styrelsen har inget intresse). Sedan är jag intresserad om någon mer har observerat detta fenomen i rum som ligger under marknivå och/eller har ventilationsrör i taket, och hur man isf. kan angripa problemet?

Tack på förhand.
MVH Erland

Är det dörr till rummet och upplever du i så fall samma problem med dörren öppen?
Om det är tryckskillnad kan det ju bli lite obehagliga känslor som uppstår.

Ett enkelt sätt att kolla detta är att stänga dörren med en liten glipa öppen och hålla en tändare eller någon form av rök framför och se om det drar. Är det tryckskillnad i rummet kommer röken antingen att blåsa in eller bort från dörrglipan.

BirgitS
I många kontorshus upplever man en "lättnad" när fläktarna stängs av på kvällen fast man egentligen inte har tänkt på dem på hela dagen.

A
Har du fått någon klarhet i vad som orsakar detta?

Jag känner igen detta ifrån kontorslandskapet på jobbet nu efter att de ökat på ventilationen. Det blir som ett tryck i huvudet, lock för öronen och man känner sig allmänt dålig.

Det måste vara jämvikt mellan inkommande och utsugen luft i rummet.

Man inte bara "öka" ventilationen genom att t.ex öka varvtalet eller sätta in en större utsugningsfläkt utan att också se till att öka inkommande luft.

Blir det en skillnad (undertryck) så upplevs detta som obehagligt.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.